Gjest Xavia Skrevet 4. april 2005 #1 Skrevet 4. april 2005 Hmmm... Jeg er ikke gravid, og har heller ikke prøvd å bli gravid enda. Men neste måned braker det løs. (Hurra!!) Saken er den at vi skal til Hellas i sommerferien. Og går alt som vi håper og krysser fingrene for, så vil jeg være på vei med en liten en, når vi er der. Er det noen spesielle forhåndsregler jeg bør ta? Ting jeg ikke bør spise osv osv?
Orthia Skrevet 4. april 2005 #2 Skrevet 4. april 2005 Jeg var i Hellas i tre uker da jeg var 3-4 mnd på vei. Det gikk helt strålende. Jeg tok toksoplasmose test før og etter turen, for å holde kontroll med evt. smitte. På stedet passet jeg vel egentlig bare på med restaurantmaten; ute spiste jeg kun frukt som kunne skrelles og kokte/stekte grønnsaker. Frisk salat laget vi i leiligheten, så jeg kunne vaske den skikkelig selv. Spiste også kun gjennomstekt kjøtt. Hadde jeg tatt samme turen igjen, skulle jeg tatt med noe mot treg mage hjemmefra. Jeg slet litt da jeg skulle forklare en kun gresk-talende apoteker at jeg var forstoppet og ikke kunne ta hva-som-helst pga graviditeten (ble en artig tegnspråk-samtale). Ellers var turen kjempefin!
Gjest Xavia Skrevet 4. april 2005 #3 Skrevet 4. april 2005 Takk for tips Morrison. Men...turte du ta noe mot treg mage? Tror jeg kommer til å være livredd sor å putte i meg medikamenter når jeg blir gravid. (Får kanskje ta med meg noen poser med svisker hjemmefra? )
Hanne M. Skrevet 4. april 2005 #4 Skrevet 4. april 2005 Du bør være forsiktig med rå grønnsaker og salater, spis kun kjøtt og fisk som er gjennomstekt. Drikk kun vann fra flaske og ikke spis is som ligger åpent i disk. Vask hender ofte og vær generelt nøye med håndhygiene, særlig etter toalettbesøk.. Du finner også en lignende tråd på FUB sitt forum: http://www.fub.no/forum/showthread.php?p=6...68336#post68336
Snuppelure Skrevet 4. april 2005 #5 Skrevet 4. april 2005 Ærligtalt jenter. Hellas er et sivlisert land med europeisk standar. Skal en være så hysterisk bør en også slutte å drikke vann fra spring her hjemme i Norge. Og så bør man droppe softicen på Ikea, og bollene på 7-11. God tur til Hellas! Og kos deg masse! Hold deg til samme forhånsregler som du gjør her hjemme og så går det så bra så! Du skal jo ikke til Afrika eller India akkurat....., :-) God ferie.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #7 Skrevet 4. april 2005 Ærlig talt tilbake til deg, Snuppelure! Det er faktisk en god del leger og jordmødre (bla. min)som er veldig nøye på at man må passe godt på og være svært nøye med hygienen når det gjelder mat i typiske sydenland som Hellas. Og springvann i Norge og Hellas er ikke det samme. Det er en grunn til at de fleste grekere, gravide eller ei, drikker flaskevann.
Gjest Xavia Skrevet 4. april 2005 #8 Skrevet 4. april 2005 Hellas er et sivlisert land med europeisk standar. Det er da mange siviliserte land, hvor man ikke nødvendigvis drikker rett fra springen. Så hvis det anbefales at jeg ikke drikker springvann, så gjør jeg ikke det. Så får du synes jeg er så hysterisk du bare vil , Snuppelure. Gravid eller ei, så er ikke magesjau noe gøy på ferie!
Snuppelure Skrevet 4. april 2005 #9 Skrevet 4. april 2005 Du må være så hysterisk du bare vil for min del. Det du spurte om var om det var spesielle ting du trengte å passe på. Og jeg har vel svart deg at du børe ta akkurat de samme forholdsreglene som du gjøre hjemme. Du passer vel på god hygiene her også?? Du spiser vel heller ikke hvorsomhelst her i landet? Som sakt du skal til Hellas, ikke til Afrika eller India....
Hanne M. Skrevet 4. april 2005 #10 Skrevet 4. april 2005 Hellas er ikke i Asia eller Afrika, det vet vi. Men temperaturen i Hellas midt på sommeren er en god del høyere enn i Norge, og dermed vil også bakterier trives ekstra godt i denne varmen. Dersom det i tillegg er så som så med hygiene og håndvask, kan dette få fatale følger enten man er gravid eller ikke!! Og grekerne drikker ikke vann fra kranen selv, og som turist blir man frarådet dette også.. Særlig ecoli og toxoplasmose er noe man skal ha respekt for, og har ingenting med hysteri å gjøre. Så da vil jeg bare føye til at man heller ikke skal kose med katter eller hunder mens man er i Hellas eller andre sydhavs land..
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #11 Skrevet 4. april 2005 Men å starte denne diskusjonen da? Hun er jo ikke gravid ennå en gang..
Gjest Xavia Skrevet 5. april 2005 #12 Skrevet 5. april 2005 Men å starte denne diskusjonen da? Hun er jo ikke gravid ennå en gang.. Nei, men det er lov å tenke framover, er det ikke gjest?
Lia Skrevet 5. april 2005 #13 Skrevet 5. april 2005 Særlig ecoli og toxoplasmose er noe man skal ha respekt for, og har ingenting med hysteri å gjøre. Så da vil jeg bare føye til at man heller ikke skal kose med katter eller hunder mens man er i Hellas eller andre sydhavs land.. Stemmer det. Toxoplasmose er visst mer utbredt på sydligere breddegrader enn her. Men dette med å kose med hunder og katter, er ufarlig med tanke på smitte av toksmoplasmose. Denne sykdommen smitter bare gjennom katteavføring - det er ikke farlig å klappe dyrene. Men - det kan være andre gode grunner til å holde seg unna dyr i Hellas og andre "Syden-land." Man kan bli bitt - og det finnes Rabies i enkelte av disse landene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå