AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 Hei! Jeg er kalt inn til samtale med sjefen min, hennes leder og en kollega av meg. Jeg jobber på en rusinstitusjon. Helga som var ble det mye styr og jeg føler kollegaen min lot det private gå utover pasientene våre. Hun var irritabel når hun snakket med dem og dette har pasientene klaget på til min sjef. I tillegg begynte kollegaen min og spekulere i om det var stjålet medisin hos oss (at en av våre ansatte kunne stjålet medisin), dette nevnte hun til en kollega av meg. Som sagt har pasientene klaget på oppførselen hennes og jeg er den eneste som kan bekrefte at hun var irritabel mot dem. I tillegg fortalte jeg sjefen min igår at hun hadde nevnt tyveri av medisiner og dette skal også bli nevnt i samtalen. Jeg synes dette er veldig ubehagelig og ønsker ikke å delta i denne samtalen, men jeg vet at jeg må. Oppførselen hennes var overhodet ikke rettferdig ovenfor pasientene. Problemet er at kollegaen min har store problemer med å ta til seg kritikk. Hun blir sint, hilser ikke på de som sier ifra, fryser oss ut og får andre kolleger til å gjøre det samme. Det er direkte uhyggelig og jeg gruer meg svært mye. Føles ut som ungdomsskolen all over again. Er det noen som har noen tips? Jeg synes dette er forferdelig og jeg blir uvel av tanken. Sjefen min sier at jeg ikke trenger å si noe annet enn at jeg kan bekrefte at hun var nedlatende og irritabel når hun snakket, men jeg frykter at det blir stor diskusjon og uenigheter i denne samtalen ... Anonymkode: cd7d6...3dd
Kitcat Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Dere er ikke tjent med å ha en ansatt på jobb som er nedlatende, irritabel, sint, fryser ut og så videre. Derfor synes jeg det er bra at sjefen din og hennes leder tar tak i dette. Jeg synes du skal bidra med din fremstilling. Bare vær 100% ærlig. og hold deg til sak - ikke kritiser person, men referer til handlemåte. Gå med hevet hode etterpå, du har ikke gjort noe galt. Hvis kollegaen din lager trøbbel for deg i etterkant, så sier du fra til leder. Personlig synes jeg det er mer naturlig om arbeidsgiver hadde hatt møte med dere to separat, men jeg antar det ikke er aktuelt å foreslå. 12
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 2 minutter siden, Kitcat skrev: Dere er ikke tjent med å ha en ansatt på jobb som er nedlatende, irritabel, sint, fryser ut og så videre. Derfor synes jeg det er bra at sjefen din og hennes leder tar tak i dette. Jeg synes du skal bidra med din fremstilling. Bare vær 100% ærlig. og hold deg til sak - ikke kritiser person, men referer til handlemåte. Gå med hevet hode etterpå, du har ikke gjort noe galt. Hvis kollegaen din lager trøbbel for deg i etterkant, så sier du fra til leder. Personlig synes jeg det er mer naturlig om arbeidsgiver hadde hatt møte med dere to separat, men jeg antar det ikke er aktuelt å foreslå. Takk for svar! Jeg er absolutt enig i det du sier, men synes fortsatt det er vanskelig. Burde kanskje nevnt at det allerede har vært et møte med henne over telefon, men at hun nekter for at hun har gjort det hun har gjort. Derfor sjefen min nå ønsker at jeg skal være med for å bekrefte at det pasientene våre sier stemmer! TS Anonymkode: cd7d6...3dd
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg er absolutt enig i det du sier, men synes fortsatt det er vanskelig. Burde kanskje nevnt at det allerede har vært et møte med henne over telefon, men at hun nekter for at hun har gjort det hun har gjort. Derfor sjefen min nå ønsker at jeg skal være med for å bekrefte at det pasientene våre sier stemmer! TS Anonymkode: cd7d6...3dd Det kommer til å bli et lite helvete en stund, men det er viktig at du bekrefter dette i et møte. Vær sterk, ha trua på deg selv! Ha fokus på å være rolig, selv om kollegaen din blir hissig. Vet det helt sikkert føles veldig vanskelig, men dette er en kamp du bør ta, for din del og for alle andres del. Lykke til!
Kitcat Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg er absolutt enig i det du sier, men synes fortsatt det er vanskelig. Burde kanskje nevnt at det allerede har vært et møte med henne over telefon, men at hun nekter for at hun har gjort det hun har gjort. Derfor sjefen min nå ønsker at jeg skal være med for å bekrefte at det pasientene våre sier stemmer! TS Anonymkode: cd7d6...3dd Skjønner at du synes det er vanskelig, men prøv å tenk at du gjør det for pasientene, og at det er en viktig og riktig ting å gjøre. Dersom sjefen har fått klage fra pasienter, og du i tillegg har fortalt om situasjonen så virker det merkelig at hun må ha deg til å "vitne" i kollegaens nærvær. Hvorfor ikke bare tro på deres ord? Har dere ikke noe slags avviksmelding system på arbeidsplassen din? Det er vanlig innenfor helse/omsorg - og da skal klagesaker behandles etter et forutbestemt regelverk. 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 9 minutter siden, Kitcat skrev: Personlig synes jeg det er mer naturlig om arbeidsgiver hadde hatt møte med dere to separat, men jeg antar det ikke er aktuelt å foreslå. Er enig i deg her, som arbeidsgiver ville jeg aldri satt en ansatt opp mot en annen. Samtidig kan det kanskje være greit i tilfeller som dette, når den ene parten rett og slett juger. Håper TS klarer å tenke på at hun gjør det for klientene sin del og ikke for hennes. Selv synes jeg det er mye enklere å være saklig og rettferdig når det kommer til andre enn meg selv.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 30 minutter siden, Kitcat skrev: Skjønner at du synes det er vanskelig, men prøv å tenk at du gjør det for pasientene, og at det er en viktig og riktig ting å gjøre. Dersom sjefen har fått klage fra pasienter, og du i tillegg har fortalt om situasjonen så virker det merkelig at hun må ha deg til å "vitne" i kollegaens nærvær. Hvorfor ikke bare tro på deres ord? Har dere ikke noe slags avviksmelding system på arbeidsplassen din? Det er vanlig innenfor helse/omsorg - og da skal klagesaker behandles etter et forutbestemt regelverk. 29 minutter siden, Dævendøtte skrev: Er enig i deg her, som arbeidsgiver ville jeg aldri satt en ansatt opp mot en annen. Samtidig kan det kanskje være greit i tilfeller som dette, når den ene parten rett og slett juger. Håper TS klarer å tenke på at hun gjør det for klientene sin del og ikke for hennes. Selv synes jeg det er mye enklere å være saklig og rettferdig når det kommer til andre enn meg selv. Det er en vanskelig situasjon og kollegaen min nekter rett og slett for at hendelsene har funnet sted. Hun mener at hun ikke har sagt noen ting eller gjort noe nedlatende ovenfor pasientene våre. Hun ble konfrontert med det igår, men er helt klar på at det ikke har skjedd. Synes også det er feil at det skal gjøres på den måten og sa at jeg helst ikke ville delta. Da svarte hun at hun evt kunne ha samtale med henne først og «hente meg inn» hvis hun fortsatt stod på sitt om at dette ikke har skjedd. Kollegaen min har forøvrig blitt kalt inn 3 ganger tidligere pga dårlig oppførsel mot kolleger, vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre... TS Anonymkode: cd7d6...3dd
Gent82 Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 Dere kan ikke ha en ansatt som har større problemer enn de innlagte. 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes også det er feil at det skal gjøres på den måten og sa at jeg helst ikke ville delta. Da svarte hun at hun evt kunne ha samtale med henne først og «hente meg inn» hvis hun fortsatt stod på sitt om at dette ikke har skjedd. Kollegaen min har forøvrig blitt kalt inn 3 ganger tidligere pga dårlig oppførsel mot kolleger, vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre... TS Synes sjefen din bør holde deg utenfor når jeg leser dette i tillegg. Dette er jo ikke første gangen og da bør sjefen ha nok til å vite at kollegaen din er et problem for mange. Så si fra tydelig om at du ønsker å bli holdt utenfor, dette bør en sjef rydde opp i uten å måtte blande inn deg.
Snaskesnusken Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 Kontakt tillitsvalgt i fagforeningen din eller verneombud, Ts. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #11 Skrevet 3. januar 2019 Jeg ville kanskje forklart sjefen litt nærmere hvorfor du ikke ønsker å være med på det. Sagt at du vet at du vil måtte slite med gjengjeldelse (sinne, ignorering, utfrysing osv.) fra denne personen i lang tid etterpå, og at det vil bli tungt for deg å gå på jobb i en sånn situasjon. Anonymkode: b46b3...a24
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #12 Skrevet 3. januar 2019 Personen har vert inne til slike samtaler tre ganger tidligere, har det da blitt gitt skriftlige advarsler om oppførsel? Det kan virke som om leder nå vil sette inn støtet for å få denne personen oppsagt. Spør leder om dette for er det slik kan det være verdt å delta. Anonymkode: e38e0...7c9 4
_popcorn_ Skrevet 3. januar 2019 #13 Skrevet 3. januar 2019 Jeg ville bedt om at møtene blir holdt separat. Dette er jo ikke en konflikt mellom deg og kollega som skal løses, derav ser jeg ingen grunn til at dere begge skal stille i ett møte sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #14 Skrevet 3. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personen har vert inne til slike samtaler tre ganger tidligere, har det da blitt gitt skriftlige advarsler om oppførsel? Det kan virke som om leder nå vil sette inn støtet for å få denne personen oppsagt. Spør leder om dette for er det slik kan det være verdt å delta. Anonymkode: e38e0...7c9 Det er tilfelle ja. Vedkommende har fått 1 advarsel fra før av grunnet dårlig oppførsel. Samt at hun har vært i flere hendelser tidligere. TS Anonymkode: cd7d6...3dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå