Gå til innhold

Vanskelig vennskap i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 5 år som går i barnehage, og der leker han mye sammen med en jevnaldrene gutt.

Denne andre gutten ser på sønnen min som sin bestevenn. Problemet er denne gutten ikke alltid er så snill mot gutten min.

Han ødelegger tingene hans, kommer med trusler, er fysisk voldsom osv. Innimellom leker de fint sammen også, men gutten min er redd for dette andre barnet, og sier at han vil bytte barnehage på grunn av ham.

Jeg har selvfølgelig snakket med barnehagen som svarer at de skal ta det på alvor og følge ekstra med. Samtidig føler jeg at de setter denne andre guttens behov for venner like høyt som min gutts behov for trygghet.

Siden de leker sammen og har en form for vennskap innimellom kan det kanskje ikke kalles mobbing det sønnen min blir utsatt for. Samtidig er det jo gjentatt plaging fra samme person, og det er vel definisjonen på mobbing?

Til høsten begynner de på samme skole. Kan jeg spørre skolen om å få dem i forskjellig klasse?

Man må jo lære seg å tåle litt av hvert av sosiale utfordringer, men samtidig kan jeg ikke akseptere at denne relasjonen skal være sånn som det her i 10år fremover.

Har noen vært borti noe liknende? Har noen råd?

Anonymkode: c2abd...9bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de leker fint innimellom så er kanskje ikke bare denne gutten et problem. Mye som endrer seg fra barnehage til skole. Neste år så er det kanskje ditt barn som sliter... uansett, du kan be skolen om å ikke putte de i samme klasse men har de en rektor med ryggrad så plasserer de barna slik de mener er best for hele klassen.

Anonymkode: a34c2...d07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke bare problemer, men det er nok problemer til at gutten min gruer seg til å gå i barnehagen hver eneste dag

Skrevet

Jeg tenker det er helt greit å sende et brev med en forespørsel til skolen om å plassere de to i ulike klasser. Du skal vel også ha en førskolesamtale i barnehagen. Da kan du be ped leder der melde det samme ønsket til skole, med bakgrunn i at din sønn opplever det som plaging, og gruer seg til å gå i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet
På 3.1.2019 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt på 5 år som går i barnehage, og der leker han mye sammen med en jevnaldrene gutt.

Denne andre gutten ser på sønnen min som sin bestevenn. Problemet er denne gutten ikke alltid er så snill mot gutten min.

Han ødelegger tingene hans, kommer med trusler, er fysisk voldsom osv. Innimellom leker de fint sammen også, men gutten min er redd for dette andre barnet, og sier at han vil bytte barnehage på grunn av ham.

Jeg har selvfølgelig snakket med barnehagen som svarer at de skal ta det på alvor og følge ekstra med. Samtidig føler jeg at de setter denne andre guttens behov for venner like høyt som min gutts behov for trygghet.

Siden de leker sammen og har en form for vennskap innimellom kan det kanskje ikke kalles mobbing det sønnen min blir utsatt for. Samtidig er det jo gjentatt plaging fra samme person, og det er vel definisjonen på mobbing?

Til høsten begynner de på samme skole. Kan jeg spørre skolen om å få dem i forskjellig klasse?

Man må jo lære seg å tåle litt av hvert av sosiale utfordringer, men samtidig kan jeg ikke akseptere at denne relasjonen skal være sånn som det her i 10år fremover.

Har noen vært borti noe liknende? Har noen råd?

Istedenfor å lage et stort nummer ut av det, ville jeg rett og slett snakket med foreldrene til den andre gutten. Kunne dere sammen finne løsninger?

tenk SÅ sårende for gutten og foreldrene hans om det ved glipp framkomme av bestevennen ville vekk fra ham. DET kan oppleves som mobbing det...!

Anonymkode: ec02b...438

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Små barn trenger ikke venner, de trenger god tilknytning til trygge voksne:

Anonymkode: fba3b...0ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...