Gå til innhold

Grønn plante

Anbefalte innlegg

Gjest Kariannne
Skrevet

Lyst på noen grønne potteplanter som kan stå i vinduet og trenger minimalt med stell/vanning. Eføy hvordan er de? Eller er det noe annet som egner seg godt? Jeg tar livet av alt med blomster på tydeligvis, så..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor store vil du ha dem?

Jeg har et duftdragetre (Dracaena fragrans) og et vanlig dracaena som begge kommer fra avleggere jeg fikk i 1990. Nå er de begge to blitt innetrær med flere stammer (du sager ned det som gror for høyt og stikker den avsagde toppen ned i jorden, og der står den rot og vokser villig).

Et tips med store planter/små trær er å plante dem i selvvanningspotter. Mine fyller jeg vann på sånn ca 1 gng i måndeden.

Dracaena trenger ikke stå i vinduet, men de vil gjerne ha litt dagslys.

Av de minsre typene kan kanskje noen av de plantene som er nevnt her hos Floriss være noe du liker?

Anonymkode: 8ba99...870

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd ildtopp? Man far dem ofte på matbutikken, de har ganske små blomster når de selges.

De skal ikke ha vann så ofte, ca en gang i uka, men da bør de få ganske mye. De tåler også lengre tørkeperoder, spesielt hvis det er litt kaldt.

De vil slutte å få fine blomster dersom du ikke behandler dem pent, men om du ikke lar dem tørke for mye vil du etterhvert få store, grønne blader. Hvis de blir for mishandlet får de lange stilker med litt små grønne blader i toppen.

Jeg hadde en ildtopp i over 5 år, uten at jeg klarte å ta livet av den. Den levde en måned hver sommer uten omsorg, og hver vinter ble den glemt i vinduskarmen. Den så ikke veldig pen ut, men den hadde en viss sjarm. Da jeg solgte leiligheten ønsket faktisk kjøper å beholde planten.

Anonymkode: 846d7...d38

Skrevet

Hvor mye sol er det i vinduene? For de fleste planter er det for tøft å stå i sørvendt vindu uten solskjerming om sommeren, men kaktus og sukulenter overlever. Jeg har også god erfaring med smaragdpalme, som tåler det meste, inkl. uttørring og masse direkte sol om sommeren. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Jeg gikk for to eføy på bøyle 😊 Håper de lever litt hvertfall 😅

Anonymkode: ede1e...8ce

Gjest Dævendøtte
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd ildtopp? Man far dem ofte på matbutikken, de har ganske små blomster når de selges.

Blomster og dagligvarer hører ikke sammen, bruk blomsterbutikker! Da får man tips og råd om stell også. 

Så slipper vi å kjøpe brudebuketten på Rema 1000 om ti år, fordi man har drept all faghandel :) 

Skrevet

Jeg vil slå et slag for sukkulenter.  Det finnes flotte utgaver som blir som små trær.  De tåler alt unntatt for mye vann. 

Gjest Monsieur Beau
Skrevet

Pengetre er en sukkulent som er utrolig lett å ha med å gjøre. Vanne sjeldent så holder de seg fine. Du kan også ha Orkide. Det er superenkelt. Du setter dem i vannbad over natten eller en god stund, ser at røttene blir grønne. Når de er ferdig blomstret klipper du bort stilken og venter til det kommer ny stilk med nye knopper som senere blir til blomster. 

AnonymBruker
Skrevet

Sørvendt, nordvendt?

Vanner du for lite eller for mye? De fleste potteplanter i Norge dør av overvanning, ikke undervanning.

Aloe vera får du på Ikea for en femtilapp nå; det er en sukkulent som tåler tørke, men den får ikke hetta av normalvanning. Og så er den en fantastisk medisinplante. Som (så godt som) alle planter du kjøper, må den umiddelbart pottes om i noe større, og i veldrenert jord. Såjord eller kaktusjord er egnet for denne.

Anonymkode: e1121...086

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...