AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #21 Skrevet 4. januar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmmmmm...ingen av mine tips var gode nok? Anonymkode: a1775...e0f Jo, absolutt. Takk for tilbakemelding. Sjekket ut link, og har lagt planer for budsjett og regnskap. Gi litt godt nyttår til deg også Anonymkode: a6f85...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #22 Skrevet 4. januar 2019 Jeg er av den late typen som ikke orker å skrive budsjetter og regnskap. Detter av lasset med en gang og blir umotivert. Det som fungerte for meg var å gjøre sparing til en hobby, og kutte forbruket helt ned til minimum. Rydde hjemme, slik at jeg ikke kjøper ting jeg ikke finner (hvor mange såpeflasker har man egentlig hvis man leter i skapet?), rydde fryseren, spise mat før den blir gammel og så videre. Det er utrolig mye man ikke trenger å kjøpe når man tenker etter og leter litt i skap og skuffer. Ikke sikkert det fungerer for deg, men det kan jo hende. Anonymkode: 71ebe...78e 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #23 Skrevet 4. januar 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et stort problem, økonomien min er et stort rot. Ofte ender regninger i Inkasso og jeg har hatt flere betalingsanmerkninger, disse er gjort opp. Det er ikke store sum, men jeg har ikke oversikt eller kontroll over hva som går ut. Og "plutselig" er det tomt. Jeg skjems, føler meg mislykket. Det fører til at jeg ikke snakker med noen om dette, og ender opp med søvnløse netter, depresjon og isolering. Heldigvis kommer jeg meg alltid ovenpå, men jeg vil så gjerne ha ryddig økonomi, med oppsparte midler. Jeg blir helt kvalm av tanken på at jeg lever fra mnd til mnd, når jeg egentlig kunne hatt det så fint med det jeg tjener. Jeg ønsker å komme i kontakt med noen som kan hjelpe å sette opp et budsjett, tips til hvordan dere gjør det med partner o.l. Har du hatt samme utfordringer som meg, og fått hjelp? Hva gjorde du isåfall? Gjerne tips til profesjonell hjelp, og hvor jeg kan henvende for meg. Har søkt litt på nettet, uten at jeg har blitt noe klokere. Takker for konstruktive svar, og ber om ingen spydige kommentarer da dette er en utfordring jeg har som jeg ønsker å ta tak i. Nytt år, nye muligheter .. eller? Anonymkode: a6f85...9d4 Begynn med å sette opp på et papir hvor mye du har i inntekt. Så setter du opp alt du vet du skal betale i løpet av en måned. Husleie, strøm, forsikringer, telefon, tv, andre tilg du har å betale hver måned, hvert kvartal eller hvert år. Når du har problemer med å få oversikt, så må du bruke enten nettbanken eller andre løsninger for å få oversikt over hva du har betalt siste året. Når du har fått alt dette ned på papiret, bruk papir og blyant, ikke data, så ganger du alle beløp opp slik at du har en kolonne for hva det koster i måneden, og en for hva det koster deg med husleie for et helt år, forsikringer og strøm for et helt år osv. Årssummene legger du så sammen, slik at du får totalt hva du betaler i alt av alt av faste utgifter. Dernest deler du summen på 12. Da finner du ut hva du i gjennomsnitt betaler i faste utgifter hver måned. Denne summen setter du inn et fast trekk på fra din lønnskonto til en egen regningskonto. I tillegg tar du høyde for ting du ikke vet om eller kan ha glemt og legger til et rimelig beløp, kanskje kr. 1 500? Hver måned? Når du har alle regninger på en egen regningskonto og alle regninger på avtalegiro/Efaktura, så bør dette gå langt bedre enn det har gjort for deg, hittil. Å ha en "bankdag" 1 - 2 ganger i måneden for å se over alt i nettbanken, legge inn fakturaer du får på epost eller papir er også smart. Da setter du av 1 - 2 timer en fast dag der mobilen blir satt på lydløs, tv og alt annet blir slått av og alt du konsentrerer deg om er banksaker. Når du da får alt på stell, vil tidsbruken bli mindre oversikten bedre og rutiner innarbeidet. Når regningskontoen er opprettet så vil du ha en lønnskonto der du til daglig kan bruke. Klarer du ikke holde oversikten eller å posjonere pengene over hele måneden, så må du dele opp slik at du får x kroner hver uke eller hver 14. dag. Da må du opprette en egen konto som er bufferen og der du fyller på lønnskontoen med porsjoner ettersom du trenger penger for bruk på ukes eller 10 dagers forbruk. Kredittkort bør du legge bort inntil du får ordning og reda over din økonomi. Nav sosialtjeneste har veiledningsplikt når man har problemer med økonomi som ikke fungerer. Men om du får hjelp og om du vil oppsøke denne typen hjelp er usikkert. Ellers er det mange finansrådgivere som tar betalt for å hjelpe mennesker med pengespørsmål. Følger du mitt råd over, eventuelt med egne tilpasninger, så bør du kunne få et system på økonomien din. Anonymkode: 9e0c6...00b 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #24 Skrevet 4. januar 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: 3. Ring alle inkassoselskapene "dine", og forklar at du nå rydder i rotet. Be om en oversikt over krav, og be om reduksjon av salær og renter. Småkrav kan muligens gjøres opp med en gang? be da om å få betale KUN hovedkravet, mot at du gjør det samme dag. Og så MÅ du betale etterpå, ikke vente til i morgen... Husk at det er bare helt normale mennesker du snakker med, de har bare dette som jobb --------------------- Jeg har aldri hatt egne inkassosaker. Anonymkode: c11fa...b2f Siden du ikke har hatt egne inkassosaker, så er ikke dette et råd jeg ville gitt siden du ikke har egen erfaring. Ja, de som jobber i inkasso er bare mennesker, så det er ikke farlig å ta kontakt, men du selger nærmest inn at det er vanlig å få reduksjon, og det er det ikke. Omkostningene er inntektene til inkassoselskapet, så ikke regn med at det er greit å kun betale hovedkrav. Man kan alltids spørre, men ikke forvent å få et ja. Anonymkode: b01c0...ade 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #25 Skrevet 4. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, absolutt. Takk for tilbakemelding. Sjekket ut link, og har lagt planer for budsjett og regnskap. Gi litt godt nyttår til deg også Anonymkode: a6f85...9d4 Takk! Så fint at du allerede har fått lagt planer for budsjett og regnskap Lykke til! Anonymkode: a1775...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #26 Skrevet 5. januar 2019 Har ikke fått lest gjennom alle svarene dine, men vil bare si at jeg har vært i samme situasjon som deg, og det varte i 7-8 år! Endelig kan jeg si stolt at jeg er på plussiden:) Hadde hele tiden inkasso/kreditt hengende over meg på ca. 10-15 000. Slitsomt, og jeg slet med søvn/angst/depresjon pga dette. Jeg er student, så det jeg gjorde var når jeg fikk storstipend, var å betale alt av utestående. Så levde jeg heller litt dårlig på mat og fornøyelser den neste måneden. Det hjalp meg mye å kunne ta tlf/sende mail til kreditorer å spørre om utsettelse, fortelle at jeg var i en økonomisk dårlig situasjon og at jeg behøvde betalingsutsettelse. Gjør alt du kan for å bli gjeldsfri på kortest mulig tid! Mitt tips er så videre: 1. Klipp kredittkortet 2. Ikke handle på kreditt på nett, never ever. 3. Spar inn der du kan: kutt ut godteri/alkohol, ikke spis ute, bytt til billigere treningsenter/forsikringer/mobilabonnement. Dette kan fort utgjøre minst 500 kr ekstra i mnd:) 4. Sett opp budsjett. Jeg begynte med å sette meg som mål å sku gå over budsjettet 1 gang i uka, men siden jeg har vært så sløv tidligere, så går jeg gjennom det ca. annen hver dag. 5. Del alle terminbeløper (tv/internett, forsikringer, nrk lisens, kommunale avgifter) på 12, og legg av dette beløpet fast hver mnd. Dermed slipper du de store summene når disse regningene kommer. Masse lykke til! Vet hvordan du har det, og det er en jævlig følelse. Det kan også hjelpe å krype til korset og fortelle familie/venner/kjæreste om det. Anonymkode: e69ef...ac6 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #27 Skrevet 6. januar 2019 Et lite tips, dersom det er vanskelig å spare, og pengene bare "renner ut" ved at man er litt for glad i å bruke penger på unødvendige ting: Bli hekta på sparing! Det er en sann fryd å se pengene vokse på kontoen 😄 Anonymkode: a1775...e0f
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2019 #28 Skrevet 6. januar 2019 Her kommer et forslag fra meg. Fellesøkonomi: F1) Opprett en brukskonto som du i nettbanken kaller "Felles regningskonto". Del denne med din partner. På denne kontoen skal et fast beløp fra hver av dere gå inn hver måned på lønningsdag til FELLESREGNINGER - dvs boligkostnader (husleie, strøm, komm.avg., forsikringer osv), felles bil (drivstoff, veiavgift, forsikring), Fra denne kontoen betales alle fellesregninger og etterhvert som de kommer inn registrerer dere avtalegiro og e-faktura på dem. Dersom det føles sikrere å betale de en dag etter lønning gjør dere det, men det anbefaler jeg egentlig ikke da det er falsk trygghet. Det er bedre å la de ha det forfallet de skal ha og betale dem den dagen de forfaller - men de registreres den dagen de havner i postkassen, eller snarest mulig etter. La dem henge på kjøleskapet til de er registrert. Deretter samles de i en kasse som du tømmer en gang pr år (da kan du nemlig lage årsregnskap og kontrollere at dine budsjettavsetninger stemmer). F2) Opprett en brukskonto med kort som du i nettbanken kaller "Husholdningskonto". Del denne med din partner. Opprett et kort til hver av dere på denne kontoen. Lag et fast beløp som settes inn på denne kontoen fra hver av dere på deres respektive lønningsdager som skal gå til HUSHOLDNINGSUTGIFTER (mat, toalettpapir, kattemat, og alt annet som dere i fellesskap bruker penger på og betaler med kort). F3) Opprett en sparekonto i nettbanken som i nettbanken kalles "Felles bufferkonto". Her setter hver av dere inn et fast beløp en gang pr måned på deres respektive lønningsdager. Konto skal brukes til "FELLES SPARING TIL UTFORUTSETTE HENDELSER" (avsetning til uforutsette utgifter som at bilen kan ryke, kjøleskapet ta kvelden, osv). F4) Opprett en sparekonto i nettbanken som i nettbanken kalles "Felles feriekonto". Her setter hver av dere inn et fast beløp en gang pr måned på deres respektive lønningsdager. Kontoen er familiens FERIEBUDSJETT og gir et bidrag til feriekostnaden. F.eks. kan feriekontoen brukes til selve reisen, mens feriepengene er forbruket på ferien. Da blir ikke ferie en utgift for juli måned der en sliter frem til lønningsdag i august. Personlig økonomi: Det er absolutt en fordel om en har konto i samme bank, men det er ikke noe en absolutt må. Når det gjelder valg av bank er funksjonell nettbank med funksjoner som overføring til Excel og kostnadsoversikt helt essensielle. Også det å kunne gi kontoene navn synes jeg er et must. Da slipper en å huske kontonummer. Gode banker lar en også bestemme forskjellig layout på kortene sine, sånn at en ikke tar feil. Opprett de samme kontoene for deg selv (din partner må nesten få bestemme hvordan han ordner sin økonomi og sine bankkonti selv): P1) Opprett en brukskonto som du kaller "Personlig regningskonto". På denne kontoen skal lønnen din gå inn. Denne skal du ikke ha kort til. Fra denne betaler du alle personlige regninger (din telefon og ditt internett, din personlige bil, osv). Hver måned på lønningsdag overfører du et fast beløp til konto F1. P2) Opprett en brukskonto med kort som heter "Personlig forbruk". Ved faste intervaller (jeg har hver fredag) overfører du et beløp fra P1 som du kan bruke på "dill" frem til neste overføring. Kafe, kino, ny bukse, frisør osv - alt som er dine personlige utgifter - går fra denne kontoen. P3) Opprett en sparekonto for dine personlige sparemål. Overfør penger fra P1 på lønningsdag hver måned. Fondssparing og BSU Eventuell fondssparing kan dere også sette opp - her "setter dere bort" penger for langtidssparing. Dersom dere er unge nok til å ha BSU bør dere spare først i hver deres personlige BSU på månedlig basis (årsbeløpet delt på 12 før dere sparer i fond på grunn av skattefordelen. Budsjett Dere finner ut hvor mye hver av dere skal betale til de forskjellige felleskontoene ved å ta 2018s utgifter og dele dem på 12. Deretter må dere bestemme dere for om dere skal betale inn likt eller om dere skal dele skjevt. Jeg synes selv det er naturlig at den som tjener mest betaler en større andel fordi det ofte er sånn at den som tjener mest har et ønske om å nyte sin inntekt i form av dyrere løsninger innenfor mat, bolig, bil, ferie - osv. Barn Barnetrygden går inn på den kontoen som betaler utgiftene for barnet. Hvis det går av F1 bør beløpet gå inn dit. Den som har flest barn må også betale en større andel av felleskostnadene enn den som har færre barn. Spesielt viktig er dette hvis den ene ikke har barn. Hvordan fungerer så mange konti Jeg bor alene. Jeg har dette oppsettet (men siden jeg er bare en person har jeg bare ett sett konti). Dette har gjort meg til en person som både greier å spare, og alltid har penger til utgiftene. Ingen regninger dukker opp overraskende. Jeg har en ting i tillegg og det er en konto for regninger som ikke kommer hver måned - jeg har summert dem og delt beløpet på 12. Kort har jeg kun på den ene brukskontoen. Skal jeg gjøre noe impulsivt må jeg først overføre penger og selv om jeg har mobilbank må jeg faktisk gjøre den jobben med å overføre. Det blir mindre impulskjøp på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå