Gå til innhold

Rotete økonomi. Tips til selvhjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort problem, økonomien min er et stort rot. Ofte ender regninger i Inkasso og jeg har hatt flere betalingsanmerkninger, disse er gjort opp. Det er ikke store sum, men jeg har ikke oversikt eller kontroll over hva som går ut. Og "plutselig" er det tomt. 

Jeg skjems, føler meg mislykket. Det fører til at jeg ikke snakker med noen om dette, og ender opp med søvnløse netter, depresjon og isolering. 

Heldigvis kommer jeg meg alltid ovenpå, men jeg vil så gjerne ha  ryddig økonomi, med oppsparte midler.  Jeg blir helt kvalm av tanken på at jeg lever fra mnd til mnd, når jeg egentlig kunne hatt det så fint med det jeg tjener. 

Jeg ønsker å komme i kontakt med noen som kan hjelpe å sette opp et budsjett, tips til hvordan dere gjør det med partner o.l. Har du hatt samme utfordringer som meg, og fått hjelp? Hva gjorde du isåfall? 

Gjerne tips til profesjonell hjelp, og hvor jeg kan henvende for meg. Har søkt litt på nettet, uten at jeg har blitt noe klokere. 

Takker for konstruktive svar, og ber om ingen spydige kommentarer da dette er en utfordring jeg har som jeg ønsker å ta tak i. 

Nytt år, nye muligheter .. eller? :)

Anonymkode: a6f85...9d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt nytt år! :) 
Du kan eventuelt melde deg på et økonomikurs hos NAV

"NAV arrangerer kurs i hverdagsøkonomi hver måned. På dette kurset får du blant annet lære om: hvordan du sparer penger på strøm, handling og hjelp til å sette opp et husholdningsbudsjett. Kurset varer over to dager, og beskrives som lettfattelig. Det holdes i Statens hus i Midtbyen. Du kan melde deg på ved å sende mail til: [email protected] "

http://www.startbasen.no/okonomi/okonomikurs-og-veiledning/

Anonymkode: a1775...e0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriv budsjett og hold deg til budsjettet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tips til hvordan dere gjør det med partner

Begge betaler 50% av mat- og husholdningsutgifter. Begge betaler 50% av boutgifter.

Spesifiser gjerne hvem av dere som eier eller om dere eier sammen eller evt leier, slik at det er lettere å komme med råd.
Ha helst samboerkontrakt dersom dere bor sammen i en bolig der en eller begge eier boligen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan faktisk klare dette uten hjelp, om du bare vil :) 

1. Bruk januar på å kartlegge forbruket ditt, samle ALLE kvitteringer!

2. Åpne alle konvolutter og legg alle regninger på samme sted

3. Ring alle inkassoselskapene "dine", og forklar at du nå rydder i rotet. Be om en oversikt over krav, og be om reduksjon av salær og renter. Småkrav kan muligens gjøres opp med en gang? be da om å få betale KUN hovedkravet, mot at du gjør det samme dag. Og så MÅ du betale etterpå, ikke vente til i morgen... Husk at det er bare helt normale mennesker du snakker med, de har bare dette som jobb :) 

4. Når du har fått oversikt over forbruket ditt, ser du hva og hvor du kan kutte.

---------------------

Jeg har aldri hatt egne inkassosaker, men jeg har tatt kontroll over egen økonomi. Det tar tid å innarbeide nye økonomiske vaner! Jeg fikk litt sjokk når jeg samlet kvitteringer, da SÅ jeg hvor mye unødvendig vi handlet... særlig sjokolade og brus gikk det mye penger på.

Dette klarer du, lykke til :) 

Anonymkode: c11fa...b2f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner ut hva alle faste utgifter blir pr år, deler på 12 og setter av dette (+ litt ekstra) til regninger hver mnd.

Før hver lønning ser jeg over økonomien for neste måned, slik at jeg vet hvor lite penger jeg har å bruke på mat  og annet.

Jeg holder oversikt  over alle penger som går ut og inn fra konto, ved å skrive opp hver eneste sum i en bok.

Regninger legges inn til betaling i nettbanken samme dag som jeg får regningen. Det er dog sjelden jeg får papirfaktura. Jeg har ordnet med slik at jeg har efaktura og/eller avtalegiro  på 99% av regningene mine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Budsjett:

Skriv opp alle årlige utgifter og del  på 12.

Årlige utgifter = 
Faste regninger (strøm, husleie, tvlisens, forsikring osv)
Uforutsette regninger (feks rørlegger, ektriker etc)
Mat og husholdningsutgifter
Transport
Legebesøk, medisiner, tannlege o.l.
Klær
Hobby/fritid
+ ting som jeg helt sikkert har glemt :) 

Se også https://www.norge.no/nb/tjeneste/kalkulator-forbruksutgifter-sifos-referansebudsjett

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan faktisk klare dette uten hjelp, om du bare vil :) 

1. Bruk januar på å kartlegge forbruket ditt, samle ALLE kvitteringer!

2. Åpne alle konvolutter og legg alle regninger på samme sted

3. Ring alle inkassoselskapene "dine", og forklar at du nå rydder i rotet. Be om en oversikt over krav, og be om reduksjon av salær og renter. Småkrav kan muligens gjøres opp med en gang? be da om å få betale KUN hovedkravet, mot at du gjør det samme dag. Og så MÅ du betale etterpå, ikke vente til i morgen... Husk at det er bare helt normale mennesker du snakker med, de har bare dette som jobb :) 

4. Når du har fått oversikt over forbruket ditt, ser du hva og hvor du kan kutte.

---------------------

Jeg har aldri hatt egne inkassosaker, men jeg har tatt kontroll over egen økonomi. Det tar tid å innarbeide nye økonomiske vaner! Jeg fikk litt sjokk når jeg samlet kvitteringer, da SÅ jeg hvor mye unødvendig vi handlet... særlig sjokolade og brus gikk det mye penger på.

Dette klarer du, lykke til :) 

Anonymkode: c11fa...b2f

Tusen takk for oppmuntrende tilbakemelding👍😁 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hmmmmm...ingen av mine tips var gode nok? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt helt i orden :) Fortsatt godt nytt år og lykke til med  økonomien! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Anonym182 skrev:

Tusen takk for oppmuntrende tilbakemelding👍😁 

Det er ønskelig med konstruktiv tilbakemelding på hvorfor du eventuelt ikke satte pris på mine svar :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er trikset å fylle innleggene med :) :) :) :) :) ? 😁

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

photo-46236.gif.c9a0c6f142a89655232ba642682185c8.thumb.gif.4482de3899c2a91e460619eed1bb4c99.gif

Skrevet

Eventuelt kan du få hjelp av en mer økonomisk venn. Jeg har guidet en venninne ut av en økonomisk krise.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sett opp et regneark og skriv opp forbruket minst tre måneder tilbake i tid. Aller helst setter du opp en oversikt for forbruket over hele 2018, mnd for mnd. Dette gir deg oversikt over hvor pengene går, og et bedre grunnlag for å rette opp i det.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regninger legges inn til betaling i nettbanken samme dag som jeg får regningen. Det er dog sjelden jeg får papirfaktura. Jeg har ordnet med slik at jeg har efaktura og/eller avtalegiro  på 99% av regningene mine.

Hmmm kan du forklare hvordan du «legger inn regning til betaling»? Altså m autotrekk ? Eller ? 

Anonymkode: a00ca...280

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmmm kan du forklare hvordan du «legger inn regning til betaling»? Altså m autotrekk ? Eller ? 

Anonymkode: a00ca...280

Hvis du får en papirfaktura, må du manuelt skrive inn mottakers navn,  kontonummer, betalingsdato og eventuelt KID-nr.

Regninger som man har avtalegiro på, belastes automatisk på forfallsdato.

E-faktura: Da får du beskjed i nettbanken om ny regning, og du må selv trykke på en knapp for å aktivere betalingen.

Jeg har valgt både e-faktura og avtalegiro på de fleste regningene. da det er mest lettvint.

Papirfaktura er unødvendig, da det også koster et ekstra gebyr å få tilsendt papirfaktura.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

sett avtalegiro og efaktura på ALLE faste regninger, med dato rett etter lønningsdag. De fleste regninger på faste utgifter vil da gå ut omtrent samtidig og du får mye bedre oversikt.

Opprett og en brukskonto i samme bank du har lønningskonto. Det tok 1 min i min nettbank. Når jeg får lønning overfører jeg summen jeg regner med å bruke den mnd på brukskontoen. Gir mye bedre oversikt, siden lønnen står på en annen konto som ikke er direkte tilknyttet bankkortet. Jeg opplever derfor aldri at kontoen plutselig er tom. I min bank kan du opprette mange kontoer. Jeg har f.eks en uforutsette regninger-konto, der overfører jeg 1000 kr med en gang jeg får lønn. Så kan du ha en konto spesifikt til bil, der du overfører en viss mnd sum til service, uforutsette reparasjoner, nye dekk osv. Og en egen konto om du har store helseutgifter. Mange muligheter, avhengig av hva du bruker penger på. For meg som var et økonomisk surrehode fungerer dette bra. 

Anonymkode: 91bf8...e2a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...