AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 Jeg har et stort problem, økonomien min er et stort rot. Ofte ender regninger i Inkasso og jeg har hatt flere betalingsanmerkninger, disse er gjort opp. Det er ikke store sum, men jeg har ikke oversikt eller kontroll over hva som går ut. Og "plutselig" er det tomt. Jeg skjems, føler meg mislykket. Det fører til at jeg ikke snakker med noen om dette, og ender opp med søvnløse netter, depresjon og isolering. Heldigvis kommer jeg meg alltid ovenpå, men jeg vil så gjerne ha ryddig økonomi, med oppsparte midler. Jeg blir helt kvalm av tanken på at jeg lever fra mnd til mnd, når jeg egentlig kunne hatt det så fint med det jeg tjener. Jeg ønsker å komme i kontakt med noen som kan hjelpe å sette opp et budsjett, tips til hvordan dere gjør det med partner o.l. Har du hatt samme utfordringer som meg, og fått hjelp? Hva gjorde du isåfall? Gjerne tips til profesjonell hjelp, og hvor jeg kan henvende for meg. Har søkt litt på nettet, uten at jeg har blitt noe klokere. Takker for konstruktive svar, og ber om ingen spydige kommentarer da dette er en utfordring jeg har som jeg ønsker å ta tak i. Nytt år, nye muligheter .. eller? Anonymkode: a6f85...9d4 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Godt nytt år! Du kan eventuelt melde deg på et økonomikurs hos NAV "NAV arrangerer kurs i hverdagsøkonomi hver måned. På dette kurset får du blant annet lære om: hvordan du sparer penger på strøm, handling og hjelp til å sette opp et husholdningsbudsjett. Kurset varer over to dager, og beskrives som lettfattelig. Det holdes i Statens hus i Midtbyen. Du kan melde deg på ved å sende mail til: [email protected] " http://www.startbasen.no/okonomi/okonomikurs-og-veiledning/ Anonymkode: a1775...e0f 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 http://www.startbasen.no/okonomi/4-selvhjelpstips-fa-orden-pa-okonomien/ Anonymkode: a1775...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 Skriv budsjett og hold deg til budsjettet. Anonymkode: a1775...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: tips til hvordan dere gjør det med partner Begge betaler 50% av mat- og husholdningsutgifter. Begge betaler 50% av boutgifter. Spesifiser gjerne hvem av dere som eier eller om dere eier sammen eller evt leier, slik at det er lettere å komme med råd. Ha helst samboerkontrakt dersom dere bor sammen i en bolig der en eller begge eier boligen. Anonymkode: a1775...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 Du kan faktisk klare dette uten hjelp, om du bare vil 1. Bruk januar på å kartlegge forbruket ditt, samle ALLE kvitteringer! 2. Åpne alle konvolutter og legg alle regninger på samme sted 3. Ring alle inkassoselskapene "dine", og forklar at du nå rydder i rotet. Be om en oversikt over krav, og be om reduksjon av salær og renter. Småkrav kan muligens gjøres opp med en gang? be da om å få betale KUN hovedkravet, mot at du gjør det samme dag. Og så MÅ du betale etterpå, ikke vente til i morgen... Husk at det er bare helt normale mennesker du snakker med, de har bare dette som jobb 4. Når du har fått oversikt over forbruket ditt, ser du hva og hvor du kan kutte. --------------------- Jeg har aldri hatt egne inkassosaker, men jeg har tatt kontroll over egen økonomi. Det tar tid å innarbeide nye økonomiske vaner! Jeg fikk litt sjokk når jeg samlet kvitteringer, da SÅ jeg hvor mye unødvendig vi handlet... særlig sjokolade og brus gikk det mye penger på. Dette klarer du, lykke til Anonymkode: c11fa...b2f 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 Jeg regner ut hva alle faste utgifter blir pr år, deler på 12 og setter av dette (+ litt ekstra) til regninger hver mnd. Før hver lønning ser jeg over økonomien for neste måned, slik at jeg vet hvor lite penger jeg har å bruke på mat og annet. Jeg holder oversikt over alle penger som går ut og inn fra konto, ved å skrive opp hver eneste sum i en bok. Regninger legges inn til betaling i nettbanken samme dag som jeg får regningen. Det er dog sjelden jeg får papirfaktura. Jeg har ordnet med slik at jeg har efaktura og/eller avtalegiro på 99% av regningene mine. Anonymkode: a1775...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 Budsjett: Skriv opp alle årlige utgifter og del på 12. Årlige utgifter = Faste regninger (strøm, husleie, tvlisens, forsikring osv) Uforutsette regninger (feks rørlegger, ektriker etc) Mat og husholdningsutgifter Transport Legebesøk, medisiner, tannlege o.l. Klær Hobby/fritid + ting som jeg helt sikkert har glemt Se også https://www.norge.no/nb/tjeneste/kalkulator-forbruksutgifter-sifos-referansebudsjett Anonymkode: a1775...e0f 1
Anonym182 Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan faktisk klare dette uten hjelp, om du bare vil 1. Bruk januar på å kartlegge forbruket ditt, samle ALLE kvitteringer! 2. Åpne alle konvolutter og legg alle regninger på samme sted 3. Ring alle inkassoselskapene "dine", og forklar at du nå rydder i rotet. Be om en oversikt over krav, og be om reduksjon av salær og renter. Småkrav kan muligens gjøres opp med en gang? be da om å få betale KUN hovedkravet, mot at du gjør det samme dag. Og så MÅ du betale etterpå, ikke vente til i morgen... Husk at det er bare helt normale mennesker du snakker med, de har bare dette som jobb 4. Når du har fått oversikt over forbruket ditt, ser du hva og hvor du kan kutte. --------------------- Jeg har aldri hatt egne inkassosaker, men jeg har tatt kontroll over egen økonomi. Det tar tid å innarbeide nye økonomiske vaner! Jeg fikk litt sjokk når jeg samlet kvitteringer, da SÅ jeg hvor mye unødvendig vi handlet... særlig sjokolade og brus gikk det mye penger på. Dette klarer du, lykke til Anonymkode: c11fa...b2f Tusen takk for oppmuntrende tilbakemelding👍😁 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 4 minutter siden, Anonym182 skrev: Tusen takk for oppmuntrende tilbakemelding👍😁 Tips om budsjett + linker til budsjettprogram der du kan fylle inn dine tall https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/1022-privatbudsjett Anonymkode: a1775...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #11 Skrevet 3. januar 2019 Hmmmmm...ingen av mine tips var gode nok? Anonymkode: a1775...e0f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #12 Skrevet 3. januar 2019 Det er selvsagt helt i orden Fortsatt godt nytt år og lykke til med økonomien! Anonymkode: a1775...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #13 Skrevet 3. januar 2019 25 minutter siden, Anonym182 skrev: Tusen takk for oppmuntrende tilbakemelding👍😁 Det er ønskelig med konstruktiv tilbakemelding på hvorfor du eventuelt ikke satte pris på mine svar Anonymkode: a1775...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #14 Skrevet 3. januar 2019 Er trikset å fylle innleggene med ? 😁 Anonymkode: a1775...e0f 2
Nuttery Skrevet 3. januar 2019 #16 Skrevet 3. januar 2019 Eventuelt kan du få hjelp av en mer økonomisk venn. Jeg har guidet en venninne ut av en økonomisk krise. 2
Husholdning1 Skrevet 3. januar 2019 #17 Skrevet 3. januar 2019 (endret) Sett opp et regneark og skriv opp forbruket minst tre måneder tilbake i tid. Aller helst setter du opp en oversikt for forbruket over hele 2018, mnd for mnd. Dette gir deg oversikt over hvor pengene går, og et bedre grunnlag for å rette opp i det. Endret 3. januar 2019 av Husholdning1 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #18 Skrevet 3. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Regninger legges inn til betaling i nettbanken samme dag som jeg får regningen. Det er dog sjelden jeg får papirfaktura. Jeg har ordnet med slik at jeg har efaktura og/eller avtalegiro på 99% av regningene mine. Hmmm kan du forklare hvordan du «legger inn regning til betaling»? Altså m autotrekk ? Eller ? Anonymkode: a00ca...280 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #19 Skrevet 3. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hmmm kan du forklare hvordan du «legger inn regning til betaling»? Altså m autotrekk ? Eller ? Anonymkode: a00ca...280 Hvis du får en papirfaktura, må du manuelt skrive inn mottakers navn, kontonummer, betalingsdato og eventuelt KID-nr. Regninger som man har avtalegiro på, belastes automatisk på forfallsdato. E-faktura: Da får du beskjed i nettbanken om ny regning, og du må selv trykke på en knapp for å aktivere betalingen. Jeg har valgt både e-faktura og avtalegiro på de fleste regningene. da det er mest lettvint. Papirfaktura er unødvendig, da det også koster et ekstra gebyr å få tilsendt papirfaktura. Anonymkode: a1775...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #20 Skrevet 3. januar 2019 sett avtalegiro og efaktura på ALLE faste regninger, med dato rett etter lønningsdag. De fleste regninger på faste utgifter vil da gå ut omtrent samtidig og du får mye bedre oversikt. Opprett og en brukskonto i samme bank du har lønningskonto. Det tok 1 min i min nettbank. Når jeg får lønning overfører jeg summen jeg regner med å bruke den mnd på brukskontoen. Gir mye bedre oversikt, siden lønnen står på en annen konto som ikke er direkte tilknyttet bankkortet. Jeg opplever derfor aldri at kontoen plutselig er tom. I min bank kan du opprette mange kontoer. Jeg har f.eks en uforutsette regninger-konto, der overfører jeg 1000 kr med en gang jeg får lønn. Så kan du ha en konto spesifikt til bil, der du overfører en viss mnd sum til service, uforutsette reparasjoner, nye dekk osv. Og en egen konto om du har store helseutgifter. Mange muligheter, avhengig av hva du bruker penger på. For meg som var et økonomisk surrehode fungerer dette bra. Anonymkode: 91bf8...e2a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå