AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 Hei! Viste ikke helt hvor jeg skulle kategorisere dette spørsmålet men men.. jeg skal i en muslimsk begravelse snart, lurer derfor på hva som er normalt å ha på seg? Vet man skal dekke seg til og helst ha på sjal under bønnen. Håper noen kan hjelpe meg Anonymkode: f3005...3bf
The Kitten Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Jeg regner med begravelsen er i Norge? Ta på deg det du normalt ville gått med i en begravelse. Altså et pent, mørkt og anstendig antrekk. Jeg ville ikke hatt sjal på under bønnen, med mindre jeg spesifikt ble bedt om det.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 4 minutter siden, The Kitten skrev: Jeg regner med begravelsen er i Norge? Ta på deg det du normalt ville gått med i en begravelse. Altså et pent, mørkt og anstendig antrekk. Jeg ville ikke hatt sjal på under bønnen, med mindre jeg spesifikt ble bedt om det. Ja den er i Norge. Så da kan jeg ta på meg svart bukse, en hvit bluse, en svart pen jakke, og svarte hæler? Ble bedt om å dekke til håret Anonymkode: f3005...3bf
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 Er det ikke greiest å spørre dem hva som er greit å ha på seg? Anonymkode: 157ee...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 Muslimene legger ikke vekt på hva du har på deg. Altså, selvfølgelig skal du ikke trappe opp i lårkort kjole og med bar mage, men det ville du ikke gjort i en normal begravelse heller. Jeg var i en begrave til to muslimske personer for noen få år siden, og da fikk vi beskjed om at vi bare måtte kle oss anstendig. Skikken med mørke klær osv gjelder ikke for muslimer. Så mange som f.eks gikk i vanlig t-skjorte og skinnjakke og jeans, noen damer gikk med lange skjørt og langermede gensere osv. Og jeg så mange forskjellige farger, ikke bare svart. Jeg kledde meg i det jeg normalt ville gått med i en begravelse - altså svarte, anstendige klær. Anonymkode: cadce...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 Bukse og jakke høres fint ut, det viktigste er at du er anstendig kledd. Ta med deg et skjerf/sjal til å dekke håret med. Anonymkode: cde60...306 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 Bare det er snakk om muslimer så ser man at frihet til å velge selv forsvinner. Du bekymrer deg for hvilke klær du skal ha på fordi noen tror at den finnes en ‘gud’.. Anonymkode: 96054...d64
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare det er snakk om muslimer så ser man at frihet til å velge selv forsvinner. Du bekymrer deg for hvilke klær du skal ha på fordi noen tror at den finnes en ‘gud’.. Anonymkode: 96054...d64 Vel, har sett nok av spørsmål om hva folk kan ha på seg i kirka også? Eller i bursdager, i møter, på flyet, julaften, bryllup osv. Ikke alle har lyst til å skille seg ut for mye i visse sammenhenger, greit å føle seg vel også. Derfor er det fint med feks KG, her kan man spørre om råd og tips. Dessverre er det ikke alle som svarer like fornuftig, men sånt følger også med på forum, på godt og vondt.
Mari Y Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 23 minutter siden, Dævendøtte skrev: Vel, har sett nok av spørsmål om hva folk kan ha på seg i kirka også? Eller i bursdager, i møter, på flyet, julaften, bryllup osv. Ikke alle har lyst til å skille seg ut for mye i visse sammenhenger, greit å føle seg vel også. Derfor er det fint med feks KG, her kan man spørre om råd og tips. Dessverre er det ikke alle som svarer like fornuftig, men sånt følger også med på forum, på godt og vondt. Bra sagt. Religionskritisk er jeg selv, men jeg mener også at er man i en begravelse så viser man respekt. 3
Perelandra Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 Tråden er ryddet for hetsende innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod.
Gjest 007_008_007 Skrevet 3. januar 2019 #11 Skrevet 3. januar 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare det er snakk om muslimer så ser man at frihet til å velge selv forsvinner. Du bekymrer deg for hvilke klær du skal ha på fordi noen tror at den finnes en ‘gud’.. Anonymkode: 96054...d64 Går du med fargerike klær i en norsk begravelse? Forteller du vitser i en såpass trist kontekst? Tror du at det ville blitt tatt godt imot om du kom med fargerike klær som ikke passet konteksten, nemlig en begravelse? Skjønner du at det er noen temaer som er såpass store at det ikke handler om ditt syn lenger, at du blir ubetydelig? For begravelsen handler ikke om deg nemlig fordi det er ikke du som er død. Man bør holde seg for god til å komme med surmagede oppgulp når det gjelder slike temaer. At du bruker innvandrerkortet sporentreks vitner om et snevert syn og manglende respekt og forståelse for universelle temaer. Alle religioner har sine riter når det gjelder døden. Det skulle bare mangle at man ikke respekterte disse. Kan man ikke det så får man holde seg hjemme. Igjen, jeg er 100% sikker på at dersom du hadde kommet i klær som absolutt ikke passer en kontekst som begravelse, at du hadde fått kommentarer på det. Det betyr ingenting om det er en kristen begravelse eller muslimsk. Begravelsen er en markering for et menneske som har gått bort. Ingen snikislamisering ved det. Foreslår at du får øyelappene bort og ser ut i verden. NB: du er vel av dem som tror at muslimer ikke respekterer kristne begravelser og at de danser og synger på kirkegården når det er begravelser. Arme sjel... Endret 3. januar 2019 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #12 Skrevet 3. januar 2019 4 minutter siden, 007_008_007 skrev: Går du med fargerike klær i en norsk begravelse? Psst. Det finnes mange norske muslimer. Du tenker på en kristenprotestantisk eller sekulær begravelse. Anonymkode: fe5f5...b1c 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 3. januar 2019 #13 Skrevet 3. januar 2019 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Psst. Det finnes mange norske muslimer. Du tenker på en kristenprotestantisk eller sekulær begravelse. Anonymkode: fe5f5...b1c Kom ikke det retoriske budskapet mitt godt nok frem? Sorry om du ikke svarte på min kommentar, det virket slik for meg. Endret 3. januar 2019 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #14 Skrevet 3. januar 2019 5 minutter siden, 007_008_007 skrev: Kom ikke det retoriske budskapet mitt godt nok frem? Jeg kommenterer ikke og kritiserer ikke resten av innlegget ditt, jeg ville bare påpeke at det ikke er noen motsetning mellom å være norsk og å være muslim Anonymkode: fe5f5...b1c
Gjest 007_008_007 Skrevet 3. januar 2019 #15 Skrevet 3. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kommenterer ikke og kritiserer ikke resten av innlegget ditt, jeg ville bare påpeke at det ikke er noen motsetning mellom å være norsk og å være muslim Anonymkode: fe5f5...b1c Men det er det en av disse anonyme brukerne kritiserte, nemlig at det muslimer som krevde ditten og datten.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #16 Skrevet 14. januar 2019 På 3.1.2019 den 6.29, AnonymBruker skrev: Muslimene legger ikke vekt på hva du har på deg. Altså, selvfølgelig skal du ikke trappe opp i lårkort kjole og med bar mage, men det ville du ikke gjort i en normal begravelse heller. Jeg var i en begrave til to muslimske personer for noen få år siden, og da fikk vi beskjed om at vi bare måtte kle oss anstendig. Skikken med mørke klær osv gjelder ikke for muslimer. Så mange som f.eks gikk i vanlig t-skjorte og skinnjakke og jeans, noen damer gikk med lange skjørt og langermede gensere osv. Og jeg så mange forskjellige farger, ikke bare svart. Jeg kledde meg i det jeg normalt ville gått med i en begravelse - altså svarte, anstendige klær. Anonymkode: cadce...3d7 Hva er det du snakker om?😂 Du har vært i to muslimske begravelser hvor de kanskje ikke praktiserer islam no særlig!? Vanligvis så er det faktisk kjempe viktig å gå i mørke/svarte klær. Det heller ikke normalt å dukke opp med feks rød leppestift og/eller fargerike negler. Sett deg inn i ting før du uttaler deg neste gang. Anonymkode: 6d880...9d6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #17 Skrevet 14. januar 2019 Min muslimske venninne sa hun ikke kunne komme i min nærmeste sin begravelse, fordi hun ikke ville gå inn i en kirke. Hun er praktiserende muslim. Det er ikke hva denne tråden handler om, men fint at man støtter hverandre i begravelser. Uansett om man tilhører en annen religion. Anonymkode: 0ea1d...b85 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #18 Skrevet 14. januar 2019 Mørke klær, ingen neglelakk eller kraftig sminke, dekk til håret. Enkelte ønsker heller ikke at du tar de sørgende i hånden når du er kvinne, men det ser du an når du ser hva de andre gjør. Hilsen gift med muslim. Anonymkode: 33a28...5c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå