Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 30 år og tobarnsmor, som nå trenger en jobb hvor jeg kan tilpasse jobbingen etter mannens arbeidsdager, skole og barnehage.

Noen som vet hvordan jeg går fram på et sykehjem i min søken etter jobb? Er det lett å få nok vakter, og kan man forvente et godt arb.miljø?

Er det ellers ting jeg bør være obs på ang.arbeidsmiljøet på sykehjem?(regler på måten man er på, snakker på osv)

Del gjerne deres erfaringer :)

Anonymkode: 73ccb...678

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 30 år og tobarnsmor, som nå trenger en jobb hvor jeg kan tilpasse jobbingen etter mannens arbeidsdager, skole og barnehage.

Noen som vet hvordan jeg går fram på et sykehjem i min søken etter jobb? Er det lett å få nok vakter, og kan man forvente et godt arb.miljø?

Er det ellers ting jeg bør være obs på ang.arbeidsmiljøet på sykehjem?(regler på måten man er på, snakker på osv)

Det er en trend nå for tiden pga svært syke pasienter som blir ganske tidlig etter behandling skrevet ut av sykehus og overført til kommunen (Samhandlingsreformen) at  mange sykehjem  i dag krever at du enten er minimum helsefagarbeider eller student innen helsefag for å få jobb. 

Endret av Serafin
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Serafin skrev:

Det er en trend nå for tiden pga svært syke pasienter som blir ganske tidlig etter behandling skrevet ut av sykehus og overført til kommunen (Samhandlingsreformen) at  mange sykehjem  i dag krever at du enten er minimum helsefagarbeider eller student innen helsefag for å få jobb. 

Jeg velger likevel å prøve, da sykehjem trenger ekstra hender. Jeg er en omsorgsfull, hardtarbeidende, sterk og pirkete person, så tror likevel det kan være bruk for meg:) 

Og for alt jeg vet blir det utdanning innen helse senere, om jeg finner ut at dette er noe for meg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem å få jobb som ufaglært her jeg bor allefall. Vær ydmyk, oppsøk fagpersonell når du lurer på noe. Spør heller for mye enn for lite! Behandle pasienter slik du ville behandlet dine egne familiemedlemmer og et punkt jeg synes er viktig; aldri gå fra et rom med toalettpapir på nattbordet og fulle innlegg i søpla - tenk om vedkommende får besøk like etterpå.. 

Dessverre er det ikke supert betalt som ufaglært da, men du får kanskje med deg noe ansiennitet om du f.eks har jobbet i servicebransjen tidligere, men også det varierer nok. 

Anonymkode: 46d57...8e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke noe problem å få jobb som ufaglært her jeg bor allefall. Vær ydmyk, oppsøk fagpersonell når du lurer på noe. Spør heller for mye enn for lite! Behandle pasienter slik du ville behandlet dine egne familiemedlemmer og et punkt jeg synes er viktig; aldri gå fra et rom med toalettpapir på nattbordet og fulle innlegg i søpla - tenk om vedkommende får besøk like etterpå.. 

Dessverre er det ikke supert betalt som ufaglært da, men du får kanskje med deg noe ansiennitet om du f.eks har jobbet i servicebransjen tidligere, men også det varierer nok. 

Oi har servicebransjen noe å si for ansinitet på sykehjem og helsevesen? Visste jeg ikke. Isåfall en nyttig opplysning

Anonymkode: 8b8f4...cc5

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan jeg går fram på et sykehjem i min søken etter jobb?

Søk opp avd.leder på sykehjemmet. Google hj.spl til kommunen eller ring ned på kommunehuset. 

Ønsker du å jobbe med demente eller på en somatisk avdeling der det gjerne er tyngre pleie. Dementavdelingen er mentalt utfordrende, og man må gjenta seg og gjenta seg. Det er litt ulikt hvordan sykehjemmet har organisert seg. Noen har bogrupper på 8-10 pasienter, mena andre har store avdelinger på 30 pasienter.  

Er det lett å få nok vakter, og kan man forvente et godt arb.miljø?

Det er ofte lett å få vakter, men du må regne med å kunne bli ringt til samme morgen pga sykdom. Gjerne så ønsker de at de som jobber helg og stiller opp på ugunstige tider går foran de som kun kan jobbe dag. Ang arbeidsmiljø, det er gjerne kvinnedominert så her kan man forvente seg litt av hvert. Noen steder er det godt miljø, andre steder er det mye baksnakking. Noen steder skaper det mange utfordringer fordi det er mange pleiere som snakker alt for dårlig norsk. Da blir det lett misforståelser. 

Bruk opplæringsvaktene dine godt, spør og vær "på". Ikke gå rundt med mobilen, vær behjelpelig med å ta klokker, vær sammen pasienter når du har ledig tid. Ikke sett deg på vaktrommet utenom rapport eller pause. Se at ting skal gjøres, som å fylle på inne på rommet, rydde på kjøkkenet, tømme søpla, rydde å fylle på lintøyrommet, få unna bekken og vaskevannsfat skyllerommet, ta i mot klær fra vaskeriet osv. ( be om opplæring) 

Snakk med pasienten i vanlig toneleie, Evnt snakk høyt til de som har nedsatt hørsel. Si nei til å dele ut til medikamenter, det er den som gir tabeletter som er ansvarlig. Det er lov å si nei, det har jeg ikke kompetanse til eller lov til. 

Observer pasienter, ser du noe unormalt så gi en helsefagarbeider eller sykepleier beskjed. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til, hilsen sykepleier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi har servicebransjen noe å si for ansinitet på sykehjem og helsevesen? Visste jeg ikke. Isåfall en nyttig opplysning

Jeg fikk godskrevet det når jeg jobbet som assistent, samme med omsorg for barn. MEN, igjen - dette kan det være lokale retningslinjer på så jeg skal ikke love at det er sånn der du bor. Nå er jeg sykepleierstudent og får litt bedre betalt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Her i kommunen er det kun faglærte og studenter innen helse som får jobb/ekstavakter. Før i tiden var det nok å bare møte opp på nærmeste sykehjem å bli ringevikar,men tidene har forandret seg. Pleien blir stadig mer avansert til å være et sykehjem,vi er et lite mini sykehus til tider.Det er flere unge nyutdannede helsefagarbeidere,her går de rett i fast 80% stilling.Å det synes jeg som hjelpepleier er veldig bra😊

Anonymkode: 2248d...4b1

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ufaglært i helsevesenet får man godkjent ansiennitet for absolutt alt man har jobbet tidligere i alle slags jobber og også noen år for barn. Så  enkelte som tar utdanning som helsefagarbeider i voksen alder får sjokk når de oppdager at de går ned i lønn siden det med utdanning kun er relevant erfaring som teller.

Ellers er det ofte lettere å få jobb som ufaglært i omsorgsboliger.

Anonymkode: 26340...62a

AnonymBruker
Skrevet

Du må være klar for å jobbe kvelder, helger og røde dager. Stiller du ikke opp på sånne vakter så blir du ikke oppringt. 

Anonymkode: f8cc0...7e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være klar for å jobbe kvelder, helger og røde dager. Stiller du ikke opp på sånne vakter så blir du ikke oppringt. 

Jeg kan bare jobbe når barna er i barnehage, og når mannen er hjemme og ikke har vakttelefon. Noen ganger må jeg også være den som leverer og henter i bhg..

Mener å ha hørt at en kan "shoppe" vakter på sykehjem?  

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare jobbe når barna er i barnehage, og når mannen er hjemme og ikke har vakttelefon. Noen ganger må jeg også være den som leverer og henter i bhg..

Du kan shoppe, men det er ikke dermed sagt at du får vaktene. Du blir fort upopulær om du kun vil ha dagvaktene i ukedagene. Det er jo de vaktene mange vil ha. Mange må jobbe nesten hver helg i mange år for å ha nok vakter. Tro ikke at du bare kan seile inn som ufaglært og plukke de attraktive vaktene. 

• Liker 7
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du kan skrive i vaktboka hvilke dager du har anledning til å jobbe enten dagvakter, aftenvakter eller nattvakter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du heller skulle meldt deg som vikar i en barnehage. Må regne med mye helgejobbing og kveldsvakter på sykehjem. Å du kan ikke shoppe kun de attraktive vaktene.

Anonymkode: 2248d...4b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan shoppe, men det er ikke dermed sagt at du får vaktene. Du blir fort upopulær om du kun vil ha dagvaktene i ukedagene. Det er jo de vaktene mange vil ha. Mange må jobbe nesten hver helg i mange år for å ha nok vakter. Tro ikke at du bare kan seile inn som ufaglært og plukke de attraktive vaktene. 

Tror ikke jeg er så ulik andre småbarnsmødre..

Jeg kan godt ta helger og røde dager også, men det forutsetter at far kan være hjemme med barna. Han pleier også å jobbe på helger og røde dager, så her må vi bare tilpasse oss deretter :) Det er ikke snakk om at jeg ikke ønsker å ta ucurrante vakter, for det har jeg gjort før når jeg ikke hadde barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber finnes det de som bare kan ta dagvakter i ukedagene. Går fint det. Andre igjen, ønsker bare kveldsvakter eller vakter i helgene. Utfører du jobben godt så trenger de deg uansett

Anonymkode: e592e...afe

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg jobber finnes det de som bare kan ta dagvakter i ukedagene. Går fint det. Andre igjen, ønsker bare kveldsvakter eller vakter i helgene. Utfører du jobben godt så trenger de deg uansett

Anonymkode: e592e...afe

Riktig 😊

Jeg vil gjøre meg fortjent til jobben og lønnen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som assistent innen helse, og i min kommune får man da ansiennitet for alle jobber man har hatt tidligere. Jeg har til og med 6 års ansiennitet for at jeg var hjemme med barn.

Anonymkode: 290e9...018

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som assistent innen helse, og i min kommune får man da ansiennitet for alle jobber man har hatt tidligere. Jeg har til og med 6 års ansiennitet for at jeg var hjemme med barn.

Anonymkode: 290e9...018

Oi så bra! Da kan jo du jobbe med alt!

Anonymkode: 588f3...ffc

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke jeg er så ulik andre småbarnsmødre..

Jeg kan godt ta helger og røde dager også, men det forutsetter at far kan være hjemme med barna. Han pleier også å jobbe på helger og røde dager, så her må vi bare tilpasse oss deretter :) Det er ikke snakk om at jeg ikke ønsker å ta ucurrante vakter, for det har jeg gjort før når jeg ikke hadde barn. 

Hva er det du lurer på da? Du har jo svarene selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...