Gå til innhold

Hunden min kaster opp. Nåe bøe man ringe dyrlege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går natt så kastet han opp to ganger midt på natta. Oppkastet så ut som vann.

Nå i dag så kastet han opp mye ufordøyd mat. Han er ikke slapp, logrer med halen og vil gå turer som vanlig. Sover en del, men det har han alltid gjort.

Når bør jeg ringe dyrlege? 

Anonymkode: f1aa0...4b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt tempen på hunden? Drikker hunden rikelig med vann? Har den fått ormekur i det siste? Har den oppført seg slik tidligere? Har du byttet för i det siste? 

Du kan ringe veterinæren og gi en beskrivelse av hundens allmenntilstand, da kan veterinær i samråd med deg vurdere om du bør ta den med inn for en undersøkelse. 

Anonymkode: 35627...abe

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt tempen på hunden? Drikker hunden rikelig med vann? Har den fått ormekur i det siste? Har den oppført seg slik tidligere? Har du byttet för i det siste? 

Du kan ringe veterinæren og gi en beskrivelse av hundens allmenntilstand, da kan veterinær i samråd med deg vurdere om du bør ta den med inn for en undersøkelse. 

Jeg har ikke tatt tempen på hunden. Hunden drikker ikke rikelig med vann nei, har prøvd å sette vannskåla forann han men drikker ikke så mye.

Jeg har ikke byttet for, han har fått det vanlige.

Han spydde forresten igjen nå..

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som noe omgangssyke. Hvis hunden er frisk ellers går det sikkert greit, men hvis den får høy feber eller sliter med andre ting, bør du kontakte veterinæren.

Anonymkode: 85fc2...fab

Skrevet

Ville ringt nå. Hunden har kastet opp flere ganger over lengre tid, da kan det hende at den har fått i seg noe den ikke tåler. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, The R. S skrev:

Ville ringt nå. Hunden har kastet opp flere ganger over lengre tid, da kan det hende at den har fått i seg noe den ikke tåler. 

Fra i går natt er ikke «over lengre tid». Det er mest sannsynlig en vanlig bakterie- eller virusinfeksjon som går over av seg selv. Klart veterinæren vil foreslå og nesten påby en haug produkter, melkesyrebakterier og spesialfor, men det er som omgangssyke hos mennesker og det eneste som hjelper er tid. 

Anonymkode: 85fc2...fab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må du ta tempen på hunden. Dersom ikke hunden får i seg nok vann er risikoen for dehydrering tilstede. Da må du påregne enda høyere veterinærutgifter. Jeg ville ringt veterinær og forklart allmenntilstanden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skl dra å kjøpe temperaturmåler.

Han kastet opp i sengen min i natt. Virket også svett.

TS

Skrevet

Fint. Kan så være at det ikke er noe alvorlig, men poenget mitt er at det ikke er verdt å gamble med. Hunder kaster opp av og til, men ved flere ganger i løpet av et døgn og får i seg lite væske, kan det være greit å ta telefonen til veterinær for å forhøre seg om situasjonen. De kan gi deg indikasjon på når det er lurt å komme inn til undersøkelse om det skulle være nødvendig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, The R. S skrev:

Fint. Kan så være at det ikke er noe alvorlig, men poenget mitt er at det ikke er verdt å gamble med. Hunder kaster opp av og til, men ved flere ganger i løpet av et døgn og får i seg lite væske, kan det være greit å ta telefonen til veterinær for å forhøre seg om situasjonen. De kan gi deg indikasjon på når det er lurt å komme inn til undersøkelse om det skulle være nødvendig. 

Ja det er sant. Jeg er så dårlig på å vurdere sånne ting. Tror jeg tar å ringer veterinær også er det opp til dem og ikke meg. Takk for svar. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skl dra å kjøpe temperaturmåler.

Han kastet opp i sengen min i natt. Virket også svett.

TS

Er veldig kjekt å ha en sånn liggende. Det kan være smertefullt for hunden å måle tempen, (det skal gjøres i rektum). Så vil anbefale deg å bruke litt spenol på tuppen. Hva sa forresten veterinæren? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ringe til dyrlegen, og spørre om råd der? 

Oppgi de symptomene du har oppgitt i denne tråden, og hør hva kvalifiserte folk har å si om dette... 

Anonymkode: 3558c...27c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ringe til dyrlegen, og spørre om råd der? 

Oppgi de symptomene du har oppgitt i denne tråden, og hør hva kvalifiserte folk har å si om dette... 

Anonymkode: 3558c...27c

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig kjekt å ha en sånn liggende. Det kan være smertefullt for hunden å måle tempen, (det skal gjøres i rektum). Så vil anbefale deg å bruke litt spenol på tuppen. Hva sa forresten veterinæren? 

Jeg har vært hos dyrlegen nå, og hun kjente på han, lyttet på hjerte/lunger og sa det hørtes bra ut. Jeg fikk med mageregulerende sprøyte som jeg har gitt og mildt fôr med mye vann i siden han ikke har drukket noe. Kaster han opp mer i natt skulle jeg ringe inn igjen i morgen.

Synes allerede han virker litt bedre da han har fått i seg noe for magen. ❤

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han drikker og spiser lite kan du prøve å gi ham dette med skje/sprøyte langt bak i munnen (finnes på apoteket): https://www.cuteness.com/blog/content/diy-electrolyte-water-for-dogs

Regner med du allerede følger nøye med, så du kontakter dyrlege dersom han ikke blir bedre. Er nysgjerrig på alder og rase?

Anonymkode: ce853...92d

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han drikker og spiser lite kan du prøve å gi ham dette med skje/sprøyte langt bak i munnen (finnes på apoteket): https://www.cuteness.com/blog/content/diy-electrolyte-water-for-dogs

Regner med du allerede følger nøye med, så du kontakter dyrlege dersom han ikke blir bedre. Er nysgjerrig på alder og rase?

Anonymkode: ce853...92d

Takk gor tips. Jeg følger nøye med han.

Det er en griffon. 4 år. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos dyrlegen nå, og hun kjente på han, lyttet på hjerte/lunger og sa det hørtes bra ut. Jeg fikk med mageregulerende sprøyte som jeg har gitt og mildt fôr med mye vann i siden han ikke har drukket noe. Kaster han opp mer i natt skulle jeg ringe inn igjen i morgen.

Synes allerede han virker litt bedre da han har fått i seg noe for magen. ❤

Så bra! Masse god bedring til hunden din❤️ Og husk, er man i tvil om allmenntilstanden bør man alltid ringe veterinær for råd og veiledning. Krysser fingrene for at hunden din blir bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå har han kastet opp igjen. :(

Burde jeg ringe inn igjen i morgen, eller avvente? 

TS

Skrevet

Ring heller en gang for mye enn for lite. 

• Liker 1
Skrevet

God bedring til hunden. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo se ann om han kaster mere opp i løpet av natta. Veterinæren sa jo at du skulle ringe hvis det ikke ga seg, i allefall det jeg forsto ut av innlegget ditt.
Tok veterinæren temp?
Kjente h*n skikkelig på mage og buk?

Husk veldig små måltider, det ga sikkert veterinæren tips om.
Noen ganger kan det også være lurt å faste dem 1 døgn, men selvfølgelig la dem ha tilgang til vann.

Hvordan er avføringen?

Er hunden din synlig kvalm ( smatter, sikler )? Det finnes kvalmestillende til hund, som du kan få av veterinær.

Anonymkode: 031ca...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...