Gå til innhold

Krise! Flekk på gulv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Litt krise i heimen: en (selvsagt helt gul!) klut har blitt liggende litt for lenge på badegulvet, og nå har gulvet under antatt en veldig iherdig gulfarge. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Skal flytte ut om en måned, så vil helst ikke etterlate slike flekker... Noen kjerringråd? Vidunderkurer? Jeg vet ikke helt hva slags gulv det er, men antar vinyl eller lignende.

Endret av jenny_d_b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville prøvd å skrubbe med supersvamp. 

Skrevet

Supersvamp? Hva er det? XD (beklager, renhold er ikke min sterkeste side. Som nok er noe av grunnen til at flekken har oppstått i utgangspunktet. Min logikk var at siden det ofte blir vått på gulvet når jeg dusjer - mistenker at noe er galt med sluket, som jeg tenkte å si fra til huseier som - la jeg en klut på gulvet for å suge opp vann. Så har den blitt liggende) 

AnonymBruker
Skrevet

Linoleum kan ha trukket til seg farge permanent dersom du er uheldig. Men den kan i blant oppføre seg litt rart, og bli like fin og flekkfri når den tørker. På jobben hadde vi knallrosa flekker der noe vått hadde stått, og de lot seg ikke vaske bort. Men dagen etter var de borte helt av seg selv. 

(Men hva slags kluter er det du bruker som farger av så kraftig? Det lurer nå jeg litt på. Dårlig egenskap hos en klut, vil jeg si.)

Anonymkode: 7abbd...551

AnonymBruker
Skrevet

Prøv neglelakkfjerner (hvis du tør) eller gå til en byggevareforretning (Maxbo e.l) og få et skikkelig heftig vaskemiddel. Det er en av de som brukes ifbm maling/vasking som er superheftig på flekker (mulig det er «malervask», husker ikke helt sikkert). 

Anonymkode: 141a1...ea5

Gjest Albbas
Skrevet
13 hours ago, jenny_d_b said:

Supersvamp? Hva er det? XD (beklager, renhold er ikke min sterkeste side. Som nok er noe av grunnen til at flekken har oppstått i utgangspunktet. Min logikk var at siden det ofte blir vått på gulvet når jeg dusjer - mistenker at noe er galt med sluket, som jeg tenkte å si fra til huseier som - la jeg en klut på gulvet for å suge opp vann. Så har den blitt liggende) 

Kalles ofte Nanosvamp. Fås på Enklere liv, Clas Ohlson, Nille etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Om ikke nanosvampen funker (bruk den fuktig/våt), så er dette produktet en vidunderkur. Dyrt men det funker uten å skade.

Anonymkode: f1e69...d60

AnonymBruker
Skrevet
På 2.1.2019 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Linoleum kan ha trukket til seg farge permanent dersom du er uheldig. Men den kan i blant oppføre seg litt rart, og bli like fin og flekkfri når den tørker. På jobben hadde vi knallrosa flekker der noe vått hadde stått, og de lot seg ikke vaske bort. Men dagen etter var de borte helt av seg selv. 

(Men hva slags kluter er det du bruker som farger av så kraftig? Det lurer nå jeg litt på. Dårlig egenskap hos en klut, vil jeg si.)

VINYL, aldri linoleum på våtrom. Det er i hovudsak vinyl folk har i husene sine, ikke linoleum.

Anonymkode: 89133...bf0

AnonymBruker
Skrevet

Tviler forresten sterkt på at du får bort flekken. Det høres ut som at det har trekt ned i belegget. Sett på kraftig lys og håpe at det blekner 🤷

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

VINYL, aldri linoleum på våtrom. Det er i hovudsak vinyl folk har i husene sine, ikke linoleum.

Merkelig, jeg mener da bestemt det sto linoleum i HI når jeg svarte. :klo: Men jeg ser TS har redigert innlegget sitt, så det er teoretisk mulig at jeg allerede hadde åpnet fanen når HI ble endret, og derfor svarte på "utdatert" info. Du har selvsagt  uansett rett i at linoleum ikke er spesielt egnet på våtrom. 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei! Oppdatering: endte med å bruke klor - bretta en klut slik at den akkurat fylte den kvadratiske ruta, helte klor over og lot det ligge over natta + dagen etter, så bytta jeg ut kluten og gjorde det samme, osv. Gulflekken ble så bleka at den aktuelle gulvflekken nå ser hvit ut :) så det ordna seg.

Endret av jenny_d_b
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...