AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 Hei! Håper noen kan gi meg et godt svar på dette med feriepenger. Har sagt opp jobben min og jobber ut januar. Har opptjent ferie og feriepenger i 2017. Har jeg da krav på feriepenger, OG 25 feriedager utbetalt? Har fastlønn. Tusen takk for svar. Anonymkode: b91b7...3e8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 Du skal ha feriepenger med siste lønnsutbetaling Anonymkode: 1e29c...d33
aliloll Skrevet 2. januar 2019 #3 Skrevet 2. januar 2019 (endret) Ja, det skjønner jeg. Men hva med de 25 feriedagene jeg skulle hatt i 2018? Endret 2. januar 2019 av aliloll
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #4 Skrevet 2. januar 2019 Mener du 2018? Du kan få feriepengene med siste lønnsutbetaling, men du får ikke utbetalt 25 DG ferie(?) i tillegg, du må jo spare feriepengene til ferien i 2019. Anonymkode: 9cbe7...027 1
Lerkefugl Skrevet 2. januar 2019 #5 Skrevet 2. januar 2019 Nei, du har kun krav på feriepengene utbetalt. Det at du har opptjent rett til ferie betyr bare st du har rett til å ta 25 dager fri- uten lønn den perioden. For å dekke bortfall av lønn får du fjorårets feriepenger. Merk at du i ny jobb fortsatt vil ha krav på ferie, men de vil trekke deg i den nye lønnen for hver dag; feriepengene du får utbetalt nå skal dekke disse feriedagene. 7
lalaB Skrevet 2. januar 2019 #6 Skrevet 2. januar 2019 (endret) 19 minutter siden, aliloll skrev: Ja, det skjønner jeg. Men hva med de 25 feriedagene jeg skulle hatt i 2018? Mener du 2018 eller 2019? Har du jobbet hele året som gikk (altså 2018) uten å ta en eneste feriedag? Hvis du har blitt trekt for ferien i juni i 2018 fordi du skulle tatt ferie i løpet av året, men ikke har gjort det, så har du vel krav på å få det tilbakebetalt. Men hvis du mener ferie for 2019 så har du nok misforstått litt for ferien er ikke betalt. Det er derfor du får feriepenger. Mange arbeidsgivere gir kun feriepenger i juni, og trekker junilønna fordi du får lønn uansett hvilken mnd du tar ferie i. Andre gir både lønn + feriepenger, men trekker da i lønna den mnd ferien faktisk tas ut. Endret 2. januar 2019 av lalaB 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #7 Skrevet 2. januar 2019 Tolker det dithen at TS ikke hadde ferie i fjor, men jobbet istedet? Da er spm om Ts hadde fast månedslønn og hvor mange månedslønner hun fikk i fjor. Anonymkode: ef52c...818
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tolker det dithen at TS ikke hadde ferie i fjor, men jobbet istedet? Da er spm om Ts hadde fast månedslønn og hvor mange månedslønner hun fikk i fjor. Anonymkode: ef52c...818 Det er vel ikke helt innenfor regelverket? Anonymkode: a3783...d82
Gjest padawan Skrevet 2. januar 2019 #9 Skrevet 2. januar 2019 Akkurat nå, lalaB skrev: Men hvis du mener ferie for 2019 så har du nok misforstått litt for ferien er ikke betalt. Det er derfor du får feriepenger. Mange arbeidsgivere gir kun feriepenger i juni, og trekker junilønna fordi du får lønn uansett hvilken mnd du tar ferie i. Andre gir både lønn + feriepenger, men trekker da i lønna den mnd ferien faktisk tar ut. Man får jo feriepenger basert på hvor lenge en jobbet året i forveien. Jobbet TS hos samme arbeidsgiver i hele 2018 har hun opparbeidet seg 25 feriedager med lønn.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #10 Skrevet 2. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke helt innenfor regelverket? Anonymkode: a3783...d82 Neeei....selv har jeg timelønn og da slipper jeg å dille med overføring av ferie og sånn. Det passer liksom aldri å ta ferie, vi er så få. Så får de med kone og barn ta ferie når de vil, mens jeg som var singel og barnløs tar det etter innfallsmetoden. Da blir det en og annen oval helg bare. Anonymkode: ef52c...818
cilla89 Skrevet 2. januar 2019 #11 Skrevet 2. januar 2019 1 minutt siden, padawan skrev: Man får jo feriepenger basert på hvor lenge en jobbet året i forveien. Jobbet TS hos samme arbeidsgiver i hele 2018 har hun opparbeidet seg 25 feriedager med lønn. Nei, hun har ikke opparbeidet seg feriedager med lønn. Dersom hun ikke hadde sluttet, så hadde hun mest sannsynlig i juni 2019 blitt trukket for 25 feriedager, og isteden fått utbetalt feriepenger som hun opptjente i 2018. Dersom TS ifjor ble trukket for 25 feriedager, men kun avviklet feks 20 dagee, så må arbeidsgiver gjøre opp de 5 hun ble "trukket for mye". 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #12 Skrevet 2. januar 2019 3 minutter siden, padawan skrev: Man får jo feriepenger basert på hvor lenge en jobbet året i forveien. Jobbet TS hos samme arbeidsgiver i hele 2018 har hun opparbeidet seg 25 feriedager med lønn. Lønnen er feriepenger. Vi har rett på 25 feriedager, uten lønn. I min sektor trekker kommunen 5 uker lønn fra juni lønnen, slik vi da kun får feriepenger og da får 5 uker betalt ferie, så vi jo selv betalte ut av lønn i juni. Anonymkode: a1b02...119 1
lalaB Skrevet 2. januar 2019 #13 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, padawan skrev: Man får jo feriepenger basert på hvor lenge en jobbet året i forveien. Jobbet TS hos samme arbeidsgiver i hele 2018 har hun opparbeidet seg 25 feriedager med lønn. Feriepengene er en prosentvis andel av lønna man tjente året i forveien, og har ikke noe med hvor lenge hun jobbet for arbeidsgiveren å gjøre. Men ferie er ikke betalt. Feriepengene skal dekke manglende lønn i ferien, men det oppleves kanskje for de fleste at ferien er betalt, da mange får en høy sum i juni (som er feriepengene) samtidig som de får lønn i den mnd de tar ut ferie, fordi arbeidsgiveren har trukket lønna i juni, da summen uansett er høy pga feriepengene.
applestories Skrevet 2. januar 2019 #14 Skrevet 2. januar 2019 3 minutter siden, cilla89 skrev: Nei, hun har ikke opparbeidet seg feriedager med lønn. Dersom hun ikke hadde sluttet, så hadde hun mest sannsynlig i juni 2019 blitt trukket for 25 feriedager, og isteden fått utbetalt feriepenger som hun opptjente i 2018. Dersom TS ifjor ble trukket for 25 feriedager, men kun avviklet feks 20 dagee, så må arbeidsgiver gjøre opp de 5 hun ble "trukket for mye". Ikke nødvendigvis. Jeg jobbet i kommunen og får bare overføre to uker fra i fjor - mistet dermed tre uker som jeg er trukket i lønn for ved nyttår. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lønnen er feriepenger. Vi har rett på 25 feriedager, uten lønn. I min sektor trekker kommunen 5 uker lønn fra juni lønnen, slik vi da kun får feriepenger og da får 5 uker betalt ferie, så vi jo selv betalte ut av lønn i juni. Anonymkode: a1b02...119 Slik fungerer det her også, mitt inntrykk er ikke at det er ubegrenset antall uker man får overføre i det private heller.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #15 Skrevet 2. januar 2019 Dersom du ikke har tatt ut ferie i 2018, skal du ha disse dagene utbetalt. Står om dette i lovdata. Søk etter ferieloven. Anonymkode: a7d92...750
aliloll Skrevet 2. januar 2019 #16 Skrevet 2. januar 2019 Beklager alle! Mener selvfølgelig 2018. Har 3 feriedager fra 2018, disse skal jeg vel ha utbetalt? Men for 2018/2019 får jeg altså kun feriepenger i sluttoppgjøret?
cilla89 Skrevet 2. januar 2019 #17 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, applestories skrev: Ikke nødvendigvis. Jeg jobbet i kommunen og får bare overføre to uker fra i fjor - mistet dermed tre uker som jeg er trukket i lønn for ved nyttår. Du avviklet altså ingen feriedager, selv om du ble trukket for disse? Arbeidsgiver er jo pliktig til å følge opp at arbeidstakerne avvikler ferie, så om du ikke får overført mer enn 10 dager, så ville jeg iallefall forsøkt å ha fått de 15 andre utbetalt. For her har ikke arbeidsgiver fulgt opp ansvaret sitt. Hvis det er sykdom som er årsaken til at du ikke fikk avviklet ferien du ble trukket for, så er det regler for dette også...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #18 Skrevet 2. januar 2019 Akkurat nå, aliloll skrev: Beklager alle! Mener selvfølgelig 2018. Har 3 feriedager fra 2018, disse skal jeg vel ha utbetalt? Men for 2018/2019 får jeg altså kun feriepenger i sluttoppgjøret? Kun? Man får ikke penger av arbeidsgiver bare for at de er greie. Man opptjener seg feriepenger året før. Disse får du utbetalt. Arbeidsgiver kan kreve du tar ut dine 3 dager ferie fra 2018, før du flytter. Anonymkode: a1b02...119
cilla89 Skrevet 2. januar 2019 #19 Skrevet 2. januar 2019 1 minutt siden, aliloll skrev: Beklager alle! Mener selvfølgelig 2018. Har 3 feriedager fra 2018, disse skal jeg vel ha utbetalt? Men for 2018/2019 får jeg altså kun feriepenger i sluttoppgjøret? Enten utbetalt eller om arbeidsgiver ber deg avvikle disse i oppsigelsestiden. 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 2. januar 2019 #20 Skrevet 2. januar 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Håper noen kan gi meg et godt svar på dette med feriepenger. Har sagt opp jobben min og jobber ut januar. Har opptjent ferie og feriepenger i 2017. Har jeg da krav på feriepenger, OG 25 feriedager utbetalt? Har fastlønn. Tusen takk for svar. Anonymkode: b91b7...3e8 Feriepenger for 2017 skulle du ha utbetalt 2018. Du kan med fordel be om å få ubet. feriepenger for 2018 når du slutter januar 2019.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå