Gå til innhold

Gammel katt, reise til Dyrlege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestilt dyrlegetime til vår katt i nærmeste by ettersom det ikke finnes dyreklinikk der vi bor. Han er en kastrert hannkatt, og er snart 16 år gammel. Det er dyrlegen her som har bedt meg reise for å få undersøkt katten skikkelig, da de ikke har mulighet til å få tatt blodprøver av den her. Katten drikker og tisser mye, og jeg mistenker at det kan være nyrene eller diabetes utfra symptomene. Ellers virker han "frisk" bortsett fra at han er mindre ute og sover mer som jeg tenker er naturlig pga alderen. Denne katten har jeg hatt siden jeg var i tenårene, og hele familien er veldig glad i den. Jeg vil selvsagt gjøre alt jeg kan for å hjelpe den, men katten har aldri reist noe sted før, aldri blitt puttet inn i et bur og jeg tenker at det vil bli ganske traumatisk for gamlepus. I tillegg så er jeg redd for at det vil være en stor risiko å bedøve han med tanke på alderen, og jeg er egentlig litt usikker på hva som er det beste å gjøre i denne situasjonen?

Vær snill å kom med seriøse svar. Jeg vil bare det beste for pusen min.

Anonymkode: 1a602...33e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er det å kjøre? I de fleste tilfeller går det helt fint. De kan jamre seg, prøve å bite og klore buret etc og noen blir dårlige så man må vaske både bur og katt etterpå. Men det er sjeldent det blir så fælt at de får noe illebefinnende :) 

Anonymkode: ead42...9bf

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt er det å kjøre? I de fleste tilfeller går det helt fint. De kan jamre seg, prøve å bite og klore buret etc og noen blir dårlige så man må vaske både bur og katt etterpå. Men det er sjeldent det blir så fælt at de får noe illebefinnende :) 

Anonymkode: ead42...9bf

Ca 1 time hver vei.

Skrevet

La buret stå ute på gulvet fra nå til dere skal reise, slik at han undersøke det og bli kjent med det. 
Legg i ett pledd med kjente lukter.  Noen katter blir bilsyk, og kaster opp eller driter seg ut, så ha med ett ekstra pledd i bilen slik at det kan byttes til hjemreise dersom det er behov for det. 
Og stålsett dere for mulig konstant høylydt mjauing hele turen! Vi har kort kjøretur til veterinær her, to av mine jamrer ut sin misnøye hele veien, sistemann gjemmer seg i ett hjørne i buret å later som han ikke eksisterer. 
Alder øker risikoen noe for bivirkninger av bedøvelse, men dette vil veterinæren avgjøre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du en gammel genser eller noe lignende som du ikke bryr deg om? Det kan være tryggere for pus å ligge på noe som lukter kjent på turen til dyrelege. Som flere sier kan katten bli bilsyk.

Anonymkode: 42b34...e95

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier sett frem buret nå, legg gjerne litt godis i det så pus forbinder det med noe positivt. Og selvfølgelig legg inn ett teppe eller lignende som lukter kjent

AnonymBruker
Skrevet

Takker for tips. Da prøver vi på dyrlegebesøk i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, hvordan gikk det?

Jeg har også en katt som tåler dårlig bilturer. Heldigvis så har jeg en dyrelege der jeg bor som reiser hjem til folk.

Håper det gikk fint og pus et frisk og har en del gode år foran seg.

Anonymkode: a496a...751

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Katten har urinveisinfeksjon, og får antibiotika for det. Han har også artrose, og har derfor begynt på spesialfor og får i tillegg smertestillende. Håper å se en bedring snart. Skal på kontroll om en mnd. Veldig glad for at vi dro til Dyrlegen! Håper også han kan leve en stund til. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...