Gå til innhold

Ned 5 kilo på 5 uker, tenker jeg riktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,
Jeg skal ned 5 kilo på 5 uker uten å trene. (Har tidligere gått ned mange kilo etter graviditet, men har gått litt opp i julen).

Ifølge kalkulatorer på nett og vekten min her hjemme så forbrenner jeg ca. 1800 kalorier hver dag. For å gå ned 1 kilo i uken må jeg ha et kaloriunderskudd på 1000 kalorier hver dag, og kan altså spise ca. 800 kalorier om dagen. Det stemmer, sant?

Jeg veier alt jeg spiser og fører alt inn i Lifesum. I dag har jeg spist: 
Frokost: To rugsprø-knekkebrød med 11 gram leverpostei og agurk: 95 kalorier.
Lunsj: To rugsprø-knekkebrød med 11 gram leverpostei og en pose med knaskegulrøtter: 151 kalorier. 
Middag: En laksefilet og en porsjon havregrøt: 449 kalorier. 
Kveldsmat: En Propod proteinpudding og en klementin: 184 kalorier. 

Til sammen har jeg altså spist 878 kalorier. VIl jeg gå ned 1 kilo i uken med tilsvarende kaloriinntak? Noen som har erfaringer og tips å dele?

Anonymkode: d7fc1...2bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er så lite kalorier at kroppen vil gå i sparemodus, samtidig som muskelsvinnet skjer veldig raskt da den må hente energi et eller annet sted fra. Resultatet vil bli at det blir mye vanskeligere å gå ned i vekt nå, og også senere da kroppen raskere vil komme i sjokk-tilstand. På sikt vil dette føre til en vekt som er høyere enn før. 

Legg inn 10 eller 15 uker i appen du, så får du nok et riktigere svar. 

Anonymkode: 460d7...633

• Liker 2
Gjest kittkatt
Skrevet

De 1800kcal som du forbrenner er de kroppen forbrenner av at du er helt i ro. Altså er 1800 kcal det du bør få i deg av mat for å holde vekten. Om du går til butikken, vasker hjemme, leker med barna eller i det hele tatt eksisterer mer enn å ligge i senga - så må du spise mer for at kroppen skal holde seg intakt. 

Spis grønnsaker og drikk vann og få i deg nok proteiner og fett, så går dette bra. Bare husk å ikke la det gå helt til hodet på deg :) 

Skrevet

Du kan i prinsippet gå ned 5 kg. på disse ukene, men i de fleste tilfeller går en rett opp igjen etter endt "diett" når den er så aggressiv. Kroppen er full av hormoner, blant annet leptin, som vil kjempe imot. Er det da verdt det? 
Som anonym skriver - legg heller inn en god del ekstra uker, hvis du vil gjøre dette varig og på en helsemessig, fornuftig måte. Ville ikke kuttet mer enn 400-500 kalorier (MAX) på en dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det vil du. Ikke sikkert du greier det på grammet, men pluss/ minus noen gram vil du klare det. Beste måten å gjøre det på er å kun spise én gang pr 24 timer, og å legge tidspunktet for når du spiser så nært opp til leggetid som mulig. Da kan du trykke i deg omtrent hva du vil på ett måltid, og gå til sengs stappmett. 800- 1000 kalorier er mye mat! Pass på at det du spiser har nok næring og ta vitaminer i tillegg. 

Anonymkode: acfb5...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du spise så lite bør du i det minste spise sunt. Spis grønnsaker. Men en permanent omstilling er bedre enn en streng diett.

Anonymkode: 1fe72...554

AnonymBruker
Skrevet

Trodde sparepluss bare var tull jeg. 

Anonymkode: 5b3c1...4f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,
Jeg skal ned 5 kilo på 5 uker uten å trene. (Har tidligere gått ned mange kilo etter graviditet, men har gått litt opp i julen).

Ifølge kalkulatorer på nett og vekten min her hjemme så forbrenner jeg ca. 1800 kalorier hver dag. For å gå ned 1 kilo i uken må jeg ha et kaloriunderskudd på 1000 kalorier hver dag, og kan altså spise ca. 800 kalorier om dagen. Det stemmer, sant?

Jeg veier alt jeg spiser og fører alt inn i Lifesum. I dag har jeg spist: 
Frokost: To rugsprø-knekkebrød med 11 gram leverpostei og agurk: 95 kalorier.
Lunsj: To rugsprø-knekkebrød med 11 gram leverpostei og en pose med knaskegulrøtter: 151 kalorier. 
Middag: En laksefilet og en porsjon havregrøt: 449 kalorier. 
Kveldsmat: En Propod proteinpudding og en klementin: 184 kalorier. 

Til sammen har jeg altså spist 878 kalorier. VIl jeg gå ned 1 kilo i uken med tilsvarende kaloriinntak? Noen som har erfaringer og tips å dele?

Anonymkode: d7fc1...2bd

Nei, det stemmer ikke. Det er først og fremst den metabolske effekten av kalorikilden, ikke antallet kalorier, som er avgjørende Reduksjon av fettmasse (vekt). Hvis du vil redusere kroppsfett, er det ketogent kosthold som gjelder, da bruker kroppen fett som drivstoff, istedetfor glukose. Du kan også " periodisk faste" for å få/forsterke denne effekten. 

Ved å redusere kaloriinntaket slik du beskriver ditt vil kroppen respondere med å redusere energibruken, dvs det blir vanskeligere å gå ned i vekt.

Anonymkode: d1a4a...bdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk utført en slik inbody test på et treningssenter en gang. Da viste den at min daglige forbrenning ligger på ca 1450 kalorier. Min personlige trener har laget kostholdsplan til meg, og har lagt meg på 1600 kalorier daglig, og at jeg skal spise 2 lunsj de dagene jeg trener. 

Jeg har gått ned som bare det, har i tillegg hatt 1 cheatday i uka, med et spiserom på 4-5 timer hvor jeg kan spise så mye og hva jeg vil av godteri og lignende. Men spiser vanlig sunn mat gjennom dagen, også tar jeg gjerne en valgfri god middag jeg selv ønsker, og godterier etter dette og frem til jeg legger meg. Jeg pleier å ha min cheatday på lørdager 😊 

Dette har fungert supert på meg! Men vet ikke om du kan gå ned 5 kg på 5 uker, det høres veldig voldsomt ut. Og dessuten, 800 kalorier om dagen er ALT for lite, kroppen din vil gå i sparemodus og ta av musklene dine i stedet for fettet ditt.

Ca 500 kalorier minus hver dag er en fin hovedregel du kan følge. Men du må regne ut den totale energiomsetningen din. Sjekk på hvilket nivå av aktivitet du ligger på PAL-skalaen, så ganger du det med 1800 (hvis det er din kaloriforbrenning i hvile), si at du da får et tall på ca 2100 kalorier. Ta dette tallet og minus 500, og legg da ditt daglige kaloriinnskudd på tallet du får. Altså 1600 hvis det er 2100 du får etter å ha regnet du den totaleenergiforbruken din. 

Anonymkode: ec9f6...1ff

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk utført en slik inbody test på et treningssenter en gang. Da viste den at min daglige forbrenning ligger på ca 1450 kalorier. Min personlige trener har laget kostholdsplan til meg, og har lagt meg på 1600 kalorier daglig, og at jeg skal spise 2 lunsj de dagene jeg trener. 

Jeg har gått ned som bare det, har i tillegg hatt 1 cheatday i uka, med et spiserom på 4-5 timer hvor jeg kan spise så mye og hva jeg vil av godteri og lignende. Men spiser vanlig sunn mat gjennom dagen, også tar jeg gjerne en valgfri god middag jeg selv ønsker, og godterier etter dette og frem til jeg legger meg. Jeg pleier å ha min cheatday på lørdager 😊 

Dette har fungert supert på meg! Men vet ikke om du kan gå ned 5 kg på 5 uker, det høres veldig voldsomt ut. Og dessuten, 800 kalorier om dagen er ALT for lite, kroppen din vil gå i sparemodus og ta av musklene dine i stedet for fettet ditt.

Ca 500 kalorier minus hver dag er en fin hovedregel du kan følge. Men du må regne ut den totale energiomsetningen din. Sjekk på hvilket nivå av aktivitet du ligger på PAL-skalaen, så ganger du det med 1800 (hvis det er din kaloriforbrenning i hvile), si at du da får et tall på ca 2100 kalorier. Ta dette tallet og minus 500, og legg da ditt daglige kaloriinnskudd på tallet du får. Altså 1600 hvis det er 2100 du får etter å ha regnet du den totaleenergiforbruken din. 

Oi må må jeg sitere meg selv her. 1450 kalorier som denne testen viste var min hvilemetabolisme 😊 må gange dette med aktivitetsnivået mitt for å få riktig totalmetabolisme i løpet av en dag. 

Hilsen AB over her

AnonymBruker
Skrevet

Du tenker helt feil. 

Anonymkode: 51af1...2bc

AnonymBruker
Skrevet

Wow..800 kalorier dagen i 5 uker. Hva er vitsen? Er jo ikke som du kommer til å være i ditt livs form etter å ha sultet i 5 uker i strekk. Hvorfor ikke prøve på 2,5 kg max? Så slipper du besvime i bryllupet ditt eller hva enn det er som gjør at at du vurderer gå SÅ drastisk tilverks. 

Anonymkode: 1124b...d14

Skrevet

Kjære Trådstarter.

Jeg stenger denne tråden nå da den bryter med retningslinjene for Kosthold, trening og sport.

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her. 

Viser også til deres kilde her (side 187).

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/ eller svar på spørsmålene dine. 

Vennlig hilsen

Edie, adm.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...