Gå til innhold

Hva er grunnen til at noen velger kortere gardiner til enkelte vindu?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For eksempel på soverom, kjøkken etc. Har det noen praktisk funksjon? 

Jeg synes de korte gardinene er nokså stygge. 

Anonymkode: c2911...4b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker heller ikke korte gardiner.  Har lange til små vinduer både på soverommet og i stua.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at folk har gardiner i det hele tatt lurer jeg på 😂 har kun plissegardiner og rullegardiner 🙈

Anonymkode: e3e28...778

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Litt enklere mtp. varmeovn under vinduet, blant annet. 

Anonymkode: afbcf...579

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Har korte gardiner på kjøkken. Lange gardiner ville blitt fanget bak bord, og i tillegg mot varmeovn. 
Kun rullegardin på soverom, sengen når nesten helt opp til vinduskarm, så hverken lange eller korte gardiner ville vært pent. 
På stue har jeg droppet gardiner. Med vinduet ville lange gardiner vært nært varmeovn, men vært fint med verandadør, korte gardiner ville vært bra med vindu, men stygt med verandadøren, og ser ikke for meg at ulike lengder ville vært fint, så da droppet jeg alt. 

Anonymkode: 8b22f...29b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo temmelig upraktisk hvis vinduet er plassert slik at lange gardiner blir hengende ned på kjøkkenbenken, i sengen etc. Eller at gardinene dekker til for eksempel en panelovn når de trekkes for. Noe som kan være direkte farlig. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man sparer stoff. Soveromsgardiner som subber i gulvet blir lett støvete. Lite praktisk.

Anonymkode: 287c2...831

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gardiner som flyter utover kjøkkenbenkene er bærre lækkert ja.

Soverommet er det kun vi selv som ser, hadde irritert meg grønn med gardiner ned til gulvet der. Vi har veldig brede vinduer på soverommet så lange ville sett en smule underlig ut også. 

Anonymkode: b6e54...923

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå så jeg for meg gardiner som gikk nesten helt ned til vinduskarmen, men bare nesten....:fnise:

Anonymkode: 7fed9...a24

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det ser rart ut med lange gardiner til små vinduer. Det har vel å gjøre med hva man er vant med (og dermed alder). Som andre har nevnt, er det også upraktisk, om man har panelovn under vinduet, for å hindre kaldras.

• Liker 5
Skrevet
På 2.1.2019 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at folk har gardiner i det hele tatt lurer jeg på 😂 har kun plissegardiner og rullegardiner 🙈

This. Gardiner er gammeldags og støvoppsamlere.

Plissé, lameller og persienner all the way!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, TMB skrev:

This. Gardiner er gammeldags og støvoppsamlere.

Plissé, lameller og persienner all the way!

Vel, lameller og persienner skriker ikke akkurat 2019 det heller. 

Ts 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
På 2.1.2019 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Soverom støver som regel mer enn andre rom pga sengetøy og ikke minst at de fleste oppbevarer klær der. Det er derfor en fordel med mindre stoff i gardinen i forhold til rengjøring. Det er i det hele tatt en ulempe med lange gardiner alle steder, spesielt de som når ned til gulvet. Støvet flyr inn mot kanter og henger seg gjerne på gardinen, samt at når en vasker kan de trekke til seg fuktighet og bli skjoldet. Samme gjelder kjøkken. Kjøkken blir skitten, vaskes hyppig/mye fuktighet og mat spruter gjerne, derfor også en fordel å få gardin opp og ha lite stoff. Før hadde en f.eks de typiske todelte gardinene på kjøkken, horisontalt. Der et mindre tøystykk gikk tvers over vinduet også en kappesak øverst. Det er egentlig ganske smart på et kjøkken, fordi den lille delen som var mest utsatt for å få deig og sprut fra matlaging: enkelt kunne vaskes fordi den gjerne bare var tredd på en stang så en bare kunne dra den av. I tillegg til at plasseringen og det at den også var hevet over vindusposten gjorde rengjøring av selve vindusposten mulig uten at gardinen ble våt. 

Alt i alt er gardiner kanskje ikke den mest praktiske løsningen til å hindre sol, innsyn. I alle fall ikke i alle rom, i dag. Men det at gardiner gjerne har ulike lengder og utforming i ulike rom, har tradisjonelt en praktisk bakgrunn. Folk sydde jo gardiner selv i lange tider, og lærte videre til neste generasjon. Da havner en gjerne på en løsning som blir en tradisjon, men egentlig også er den mest praktiske løsningen, selv om en bygger på med mye tidstypisk stas som rynker, bånd her og der eller hva det måtte være til ulike tider.

"Form følger funksjon"

Anonymkode: 9d80a...b5e

• Liker 4
Skrevet

Fordi det gir et mykere inntrykk i huset, samt at stoff i et rom redusere ekko.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For min del bruker jeg gardiner fordi det blir lunere. Plissegardiner er forferdelig grusomt stygt, får sånn ''venterom'' følelse 🙈

Anonymkode: 447b6...bea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de isolerer og er viktig for akustikken 😃

Anonymkode: b7a94...69e

• Liker 3
Skrevet

Har korte på barnerommene pga kvelingsfare ved lek. Enig i at lange er penest, men kn ikke kontrolere all lek😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...