Gå til innhold

Få boliglån uten fast jobb,er det mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på hvilken jobb du har, arbeidsutsiktene i det yrket, hva du har i egenkapital og hva du tjener. 

Mange leger får ikke fast jobb før de er i 40-årene, men de får lån. 

Anonymkode: bd895...3f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det men det var før de nyeste lånekravene. Og det var på slutten av en utdannelse med veldig trygge jobbmuligheter, så det var det banken la som grunnlag (altså fremtidig forventet lønn). Jeg hadde også en deltidsjobb som ga meg noe inntekt. Å leie ut boligen regnes ikke som trygg inntekt av banken såvidt jeg vet. Husk at det er mange utgifter knyttet til bolig, så det er ikke slik at du får hele leieinntekten som inntekt. Du må også skatte av leieinntekten. Ville satt opp et nøye regnestykke her, du må betale alle avgifter på boligen, avdrag og renter til banken + skatt. Se om det går i pluss basert på hva som er vanlig leiepris i området.

Anonymkode: a9905...4e2

AnonymBruker
Skrevet

Kravet nå er vel egentlig på minst 80% stilling? Tror jeg har lest det i alle fall

Anonymkode: 75d1c...d67

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk lån med meg i vikariat og min samboer i 30% fast stilling, ca 3,5 mill i lån og egenkapital på 1 mill. 

Anonymkode: 16752...5ae

AnonymBruker
Skrevet

Fikk lån uten fast jobb, men trygg inntekt. Jobbet i helsevesenet med kun fast helgstilling, men jobbet jo 100%. Fikk da lån gjennom KLP.

Anonymkode: 4769b...800

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, _popcorn_ skrev:

Og dere fikk det etter lånekravene ble strammet kraftig inn? 
Lån som ble gitt før reglene ble strammet inn er ikke mulig sammenligne med dagens lånemuligheter. 

Fikk det i 2017, vet ikke når reglene ble strammet inn.

Anonymkode: c4cbe...3f9

Skrevet

Jeg driver for meg selv, veldig varriabelt hva jeg kan tjene, fikk boliglån, men så hadde jeg en del i EK

Skrevet

Jeg fikk det. Ikke fra dnb, de sa blankt nei. Men fra en liten lokalbank. Fikk det i 2016 så det var før de nye lånekravene kom. Fikk 3 millioner i lån sammen med kjæresten (som heller ikke hadd fast jobb da) Men vi hadde en stabil inntekt å vise til da.

Skrevet
On 1/2/2019 at 3:47 PM, AnonymBruker said:

Kan man få boliglån hvis man ikke har fast jobb men har nok egenkapital? Eventuelt er det noen snille banker som ikke er så opptatt av om du har fast jobb eller ikke?

Har noen av dere fått avslag på boliglån på grunn av jobbstillingen deres? 

Anonymkode: 5326b...ad4

Jeg hadde ikke fast jobb da jeg fikk lån første gang.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har et typisk trygt yrke, kan man få det, ja. F.eks er lærere en gruppe som gjerne får boliglån uten fast jobb. Dette er fordi de i mange tilfeller må jobbe tre år på samme sted for å få fast stilling, noe som kan føre til at man går i mange år uten fast jobb. Samtidig er det relativt lett å få årsvikariat i 100% stilling, slik at de aldri går arbeidsløse. Jeg har flere venninner som er lærere og har fått boliglån uten fast jobb.

Anonymkode: 0d125...9d6

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, _popcorn_ said:

Og dere fikk det etter lånekravene ble strammet kraftig inn? 
Lån som ble gitt før reglene ble strammet inn er ikke mulig sammenligne med dagens lånemuligheter. 

Jeg og samboer fikk låne ca 5 mill med dagens regler, selv om han ikke hadde fast jobb.(dvs, vi lånte ikke så mye, men banken var villig til å gi oss såpass)

Anonymkode: 4b418...36e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...