Gå til innhold

Permisjon - ferie - ulønnet

Pia_1991

Anbefalte innlegg

Hei! 

Skal ta ut ferie i permisjonstiden for å få lengre permisjon.. Leste innpå her en gang noe om at ferie måtte taes ut før ulønnet permisjon? Eller var det omvendt? 🙈  

noen som har peiling? 

Har vurdert å ta ut ferien i uke 28,29,30 og 31... begynner i permisjon i uke 12..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas

Hvis du skal ta ut ulønnet permisjon som du har rett på etter loven, og som gir rett til noe sykepenger, må den tas FØR ferie, direkte etter foreldrepermisjonen. 

Men du kan ta ferie midt i foreldrepermisjonen, og slik forlenge foreldrepermisjonen uten at det ødelegger retten på ulønnet perm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, aldri ferie mellom lønnet og ulønnet. Enten midt i lønnet permisjon eller etter ulønnet permisjon 😊 Veldig viktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, addict skrev:

Yes, aldri ferie mellom lønnet og ulønnet. Enten midt i lønnet permisjon eller etter ulønnet permisjon 😊 Veldig viktig.

Hvorfor aldri ferie mellom lønnet og ulønnet permisjon?

Anonymkode: 88b4c...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor aldri ferie mellom lønnet og ulønnet permisjon?

Anonymkode: 88b4c...09d

§ 12-5.Foreldrepermisjon

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Fordi ferie likestilles med arbeid og man da ikke har fulgt kravet om at ulønnet permisjon må taes ut umiddelbart etter lønnet permisjon. Dette er spesielt viktig da man har andre trygderettigheter ved ulønnet foreldrepermisjon enn ved vanlig ulønnet permisjon 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pia_1991 skrev:

@addict, du har virkelig peiling 👌🏻 Godt det er personer som deg her til å hjelpe oss!  ☺️

Bare hyggelig, vi er flere her med god peiling heldigvis! Har lært mye av kvinneguiden også 🙏🏻

Veldig dumt at ikke informasjonen er lettere tilgjengelig for alle egentlig, det har vært en jungel å finne ut av 🙃

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, addict skrev:

Bare hyggelig, vi er flere her med god peiling heldigvis! Har lært mye av kvinneguiden også 🙏🏻

Veldig dumt at ikke informasjonen er lettere tilgjengelig for alle egentlig, det har vært en jungel å finne ut av 🙃

Ja, er ikke god nok informasjon om dette, spesielt ikke på nav sine sider etter at det ble nytt 🙄 

reagerte på nyttårstalen til Erna om at vi må få mer barn, men de endrer jo på permisjons greiene hele tiden, og gjør det veldig lite attraktivt å få barn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pia_1991 skrev:

Ja, er ikke god nok informasjon om dette, spesielt ikke på nav sine sider etter at det ble nytt 🙄 

reagerte på nyttårstalen til Erna om at vi må få mer barn, men de endrer jo på permisjons greiene hele tiden, og gjør det veldig lite attraktivt å få barn.....

Haha ja det er nesten frekt 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også et spm om dette, da jeg er nødt til å ta noe ulønnet permisjon :) Kan jeg (mor) ta ulønnet permisjon direkte etter fars permisjon, eller må det være direkte etter mine uker (og far må utsette sin lønnede permisjon til jeg er ferdig med ulønnet)? 

Anonymkode: b762d...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også et spm om dette, da jeg er nødt til å ta noe ulønnet permisjon :) Kan jeg (mor) ta ulønnet permisjon direkte etter fars permisjon, eller må det være direkte etter mine uker (og far må utsette sin lønnede permisjon til jeg er ferdig med ulønnet)? 

Anonymkode: b762d...1db

Ekstremt godt spørsmål, dette har jeg virkelig jobbet for å finne ut av 😂 HR henviste meg til NAV foreldrepenger henviste meg til arbeidstilsynet som henviste meg til NAV foreldrepenger som henviste meg til NAV sykepenger.

Her er det faktisk tolkning av loven som er riktig svar, og ordlyden sier at permisjonen blir sett på som en helhet. Fant også linken under og NAV sa at når det var skrevet av en jurist så kunne det stemme. NAV kunne derimot ikke bekrefte eller avkrefte da dette som sagt går til tolkning av loven ved et vedtak/avslag og HENSIKTEN med permisjonen.

http://www.compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=cedo-5ba34e20c48e1

Konklusjonen er altså at NAV ikke kan bekrefte eller avkrefte, men at det i praksis stemmer at permisjonen og hensikten med permisjonen blir sett på som en helhet 😊 Det gir også mening mtp at foreldrene har rett på 12 mnd ulønnet permisjon HVER etter fødsel, og dette ikke er mulighet i praksis hvis opphold mens den andre parten er hjemme skal avbryte rettigheten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da slik å forstå at dersom jeg tar ut ulønnet permisjon rett etter min mammapermisjon, mister jeg ikke noen av trygderettighetene mine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Mojahe skrev:

Er det da slik å forstå at dersom jeg tar ut ulønnet permisjon rett etter min mammapermisjon, mister jeg ikke noen av trygderettighetene mine? 

Du mister rett på sykepenger de første 14 dagene og har rett på 65% av lønn utover dette. Det samme som skjer hvis man går sykemeldt ut over 1 år. Blir man langtidssyk så vil det ha lite å si i det store og hele.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har (dessverre) gjort det slik som Ts har tenkt, altså tatt lønnet - ferie - ulønnet perm. Arbeidsgiver ønsket å gjøre det sånn, og dum som jeg var satt jeg meg ikke godt nok inn i dette. Hvilke konsekvenser vil dette ha? Jeg begynner snart å jobbe igjen, så jeg får dessverre ikke gjort om på dette. 

Anonymkode: f5ada...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har (dessverre) gjort det slik som Ts har tenkt, altså tatt lønnet - ferie - ulønnet perm. Arbeidsgiver ønsket å gjøre det sånn, og dum som jeg var satt jeg meg ikke godt nok inn i dette. Hvilke konsekvenser vil dette ha? Jeg begynner snart å jobbe igjen, så jeg får dessverre ikke gjort om på dette. 

At hvis du blir syk mens du er i ulønnet perm har du ikke rett på sykepenger før 4 uker etter du har avtalt å begynne å jobbe igjen. 

Om du holder deg frisk har det lite å si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
11 minutter siden, Albbas skrev:

At hvis du blir syk mens du er i ulønnet perm har du ikke rett på sykepenger før 4 uker etter du har avtalt å begynne å jobbe igjen. 

Om du holder deg frisk har det lite å si. :)

OK, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...