Gå til innhold

Allergisk mot morfin, hva gjør de ved operasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei, dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg bare lurer. Jeg er allergisk mot morfin, har merket det de gangene jeg har tatt medikamenter som har inneholdt litt av det. Da har jeg kastet opp i mange timer, selv om dosen jeg har tatt har vært endel mindre enn den som er anbefalt min vekt. 

Om et par måneder skal jeg gjennom en liten operasjon, så jeg bare lurer litt på hvordan de pleier å gjøre det da? Har de andre smertestillende de pleier å bruke? Hva om man er allergisk mot narkosen, hvordan legger man merke til det? Jeg er litt bekymret for hele greia, merker jeg.. 

Anonymkode: 2c0c0...db6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er kvalme du sliter med så gir de kvalmestillende, intravenøst. Fungerer som regel veldig bra. Ellers så blir det NSAIDS og Paracet som smertelindring, så sant det ikke er en så stor operasjon at man får epidural i noen dager etterpå da, gjelder som regel store bukoperasjoner. 

Anonymkode: 5b61a...252

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det bare er kvalme du sliter med så gir de kvalmestillende, intravenøst. Fungerer som regel veldig bra. Ellers så blir det NSAIDS og Paracet som smertelindring, så sant det ikke er en så stor operasjon at man får epidural i noen dager etterpå da, gjelder som regel store bukoperasjoner. 

Jeg tenkte at kvalmen kanskje var en mild reaksjon siden jeg har tatt så veldig små doser. Har en storebror som er veldig allergisk, så jeg tenkte det var greit å være forsiktig. 

Nei det er ikke en veldig stor operasjon, tror jeg, skal bare fjerne galleblæra. Så da funker paracet? Jeg reagerer ikke så veldig godt på det heller. Hva er NSAIDS? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte at kvalmen kanskje var en mild reaksjon siden jeg har tatt så veldig små doser. Har en storebror som er veldig allergisk, så jeg tenkte det var greit å være forsiktig. 

Nei det er ikke en veldig stor operasjon, tror jeg, skal bare fjerne galleblæra. Så da funker paracet? Jeg reagerer ikke så veldig godt på det heller. Hva er NSAIDS? 

NSAIDS er Ibux, Naproxen, Voltaren ol. 

De fleste som fjerner gallblæren har ikke så veldig store smerter, men det er selvfølgelig individuelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette burde du egentlig snakke med legen din om. Gjerne nevne det før du skal opereres også.

Jeg har en mulig allergi på acetylsalisylsyre, blir ordentlig dårlig i magen og har merket blod i avføringen. Nevnte det til legen og de velger nå å prøve ting som ikke inneholder dette i stedet.

Anonymkode: 00c2c...504

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NSAIDS er Ibux, Naproxen, Voltaren ol. 

De fleste som fjerner gallblæren har ikke så veldig store smerter, men det er selvfølgelig individuelt. 

Okey, det er betryggende å vite! Er vel kanskje greit sammenlignet med å ha gallesteinsanfall, for da tror jeg stort sett at jeg er døden nær 😅

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde du egentlig snakke med legen din om. Gjerne nevne det før du skal opereres også.

Jeg har en mulig allergi på acetylsalisylsyre, blir ordentlig dårlig i magen og har merket blod i avføringen. Nevnte det til legen og de velger nå å prøve ting som ikke inneholder dette i stedet.

Anonymkode: 00c2c...504

Ja, tenkte jeg skulle det, men ville bare spørre her først, vet det er endel sykepleiere og lignende som frekventerer forumet, så.. 😊 

Men det er bra de vil finne alternativer, da 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okey, det er betryggende å vite! Er vel kanskje greit sammenlignet med å ha gallesteinsanfall, for da tror jeg stort sett at jeg er døden nær 😅

nonymkode: 2c0c0...db6

Et gallesteinsanfall er mye vondere enn etter operasjonen, ihvertfall var det det for min del, mye vondere! Smertene etter operasjonen er ikke så skarpe var min erfaring, kunne lett tolerere dem. 

Men dette må du selvfølgelig si i fra om, slik at sykehuset vet om dette før du kommer og dette står i journalen din. 

Skrevet

Du gir beskjed før operasjonen. De spørr dessuten om sånt når der er en planlagt operasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Bare" oppkast uten noe pustevansker, utslett eller andre plager er vel som regel en bivirkning, og ikke en allergi? "Ekte" morfinallergi er sjelden, selv om det kan ligne veldig! Ville sagt det som det er, at du tidligere har reagert på morfin på en slik måte, og overlatt til helsepersonellet om dette er en allergi eller ikke :) kan være at morfin fungerer greit så lenge du får kvalmestillende i tillegg :)

https://nhi.no/sykdommer/kreft/behandlingsmetoder/morfin-og-bivirkninger/

https://relis.no/Publikasjoner/2008/Erytem_etter_morfininjeksjon/

Anonymkode: dff12...49b

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et gallesteinsanfall er mye vondere enn etter operasjonen, ihvertfall var det det for min del, mye vondere! Smertene etter operasjonen er ikke så skarpe var min erfaring, kunne lett tolerere dem. 

Men dette må du selvfølgelig si i fra om, slik at sykehuset vet om dette før du kommer og dette står i journalen din. 

Okey så bra! Ja gallesteinsanfall ønsker jeg ikke min verste fiende engang, det er virkelig helt forferdelig. 

Ja jeg skal naturligvis si ifra 😊

8 timer siden, MissPierce skrev:

Du gir beskjed før operasjonen. De spørr dessuten om sånt når der er en planlagt operasjon. 

Okey, takk for svar 😊

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Bare" oppkast uten noe pustevansker, utslett eller andre plager er vel som regel en bivirkning, og ikke en allergi? "Ekte" morfinallergi er sjelden, selv om det kan ligne veldig! Ville sagt det som det er, at du tidligere har reagert på morfin på en slik måte, og overlatt til helsepersonellet om dette er en allergi eller ikke :) kan være at morfin fungerer greit så lenge du får kvalmestillende i tillegg :)

https://nhi.no/sykdommer/kreft/behandlingsmetoder/morfin-og-bivirkninger/

https://relis.no/Publikasjoner/2008/Erytem_etter_morfininjeksjon/

Anonymkode: dff12...49b

Vel, det er litt vanskelig å si, for på det tidspunktet jeg fikk i meg litt morfin hadde jeg kikhoste og tre brukne ribbein, så pustevansker var det plenty av 😛 Storebror får hvertfall pustevansker, byller og det ene og det andre, i tillegg til den intense kvalmen. 

Men ja, det kan hende kvalmestillende gjør susen for meg. Men dersom operasjonen jeg skal ha ikke er verre enn det ab252 sier, så trenger jeg det forhåpentligvis ikke uansett 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...