AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 Hei:) Datteren min fyller to år snart, og jeg ser at hun kanskje hadde hatt godt av å begynne i barnehage etterhvert. Hun har en i samme alder i nærheten, men han er ikke helt der hvor han vil leke med henne.. da kusina var på besøk forrige uke, lekte de veldig godt sammen, og jeg så hun hadde det gøy. Jeg har prøvd åpen barnehage, men da vil hun bare være med meg. Hun trenger å møte andre enn kun de her hjemme. Vi prøver også på et barn til, så kanskje timingen blir god om hun får plass nå til høsten. Dette mtp rutiner og en aktiv og innholdsrik hverdag som ikke alltid er like lett med baby eller gravid mor.. Likevel er det en grunn til at jeg har ventet såpass lenge. Jeg stoler ikke på noen, og klarer ikke overlate henne til noen andre. Nå snakker hun veldig bra, og gjør seg forstått, tør å si fra om det er noe. Hun forstår sosiale sammenhenger, til og med at man skal stå i kø og betale... samtidig har barnehagetantene i den åpne barnehagen gitt et godt inntrykk. Så jeg tror at barnehage er noe hun vil trives med. Selvom jeg helst vil være med henne..men det blir jo superkjedelig for henne i lengden stakkars. Jeg ser at hun har det kjempegøy å leke med andre. Hva burde jeg se etter når jeg ser etter barnehage? Hun snakker to språk, hvordan kan man få hjelp til å opprettholde det? Tar barnehager hensyn til at det er enkelte matvarer hun ikke får spise? Jeg er livredd for menn i bhg, hvordan er reglene og bleieskift rundt dette? Jeg vet jeg kanskje høres paranoid ut, men jeg jobber med meg selv, og det er kanskje ikke bare meg som er skeptisk.. Blir kun snakk om halv plass.. Anonymkode: 09ba0...568
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 Tror det er på tide å gi litt slipp på barnet ditt. Både du og barnet vil ha godt av det! Tenk gjennom lokalisering, aktiviteter og hva ryktet sier om barnehagen når du søker. Barnehagen tar selvsagt hensyn til hvilke mat barnet ditt ikke kan/skal spise. Tospråkelige barn blir fulgt opp ekstra i bhg. Men du...Regler for menn og bleieskift i bhg!? Seriøst? 🙄 Anonymkode: c5358...7dc 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #3 Skrevet 2. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er på tide å gi litt slipp på barnet ditt. Både du og barnet vil ha godt av det! Tenk gjennom lokalisering, aktiviteter og hva ryktet sier om barnehagen når du søker. Barnehagen tar selvsagt hensyn til hvilke mat barnet ditt ikke kan/skal spise. Tospråkelige barn blir fulgt opp ekstra i bhg. Men du...Regler for menn og bleieskift i bhg!? Seriøst? 🙄 Anonymkode: c5358...7dc Det er det jeg på en måte sliter med..gi slipp på..akkurat som at jeg ikke er god nok. Og ja, seriøst. Har gått i bhg og på skole selv, og 3 stk har måttet slutte pga ulumskheter..vet det ikke gjelder alle menn, men man blir litt skeptisk.. Men så bra, det er viktig. Hvor får man vite om disse bhg annet enn i barnehagene selv? Jeg har prøvd å søke litt på nettet etter erfaringer på to av barnehagene jeg tenkte å søke på, men finner ingenting..vi bor ikke akkurat i Oslo.. Anonymkode: 09ba0...568
Ny Bruker Skrevet 2. januar 2019 #4 Skrevet 2. januar 2019 Så vidt jeg vet tar ikke barnehage hensikt til tospråklighet. Altså barnet får ikke noe opplæring i annet enn norsk. Samtidig har jeg opplevd at ansatte ber gjerne om en liste av vanlige ord barnet behersker for at de selv skal kunne forstå barnet den første tiden. Så noe tilpassning er det. Mitt barn er trespråklig. Har kontakt med norsk kun i barnehage. Ingen problem. Barn lærer fort (begynte i barnehage ved 14 mnd. da). Ellers har jeg tenkt kun på beligenhet når jeg valgte barnehage. Altså det er praktisk med tanke på at begge kan hente, at det er en rimelig gåavstand i tilfelle bilen med bilsete er brukt av en annen forelder. Trenger ikke bilstol til begge våre biler... Mat er ikke noe problem. Bare si ifra hvilke matvarer barnet ikke skal ha. Helt vanlig både i barnehagene og skolene. Om bleieskift. Har hørt at alle barnehagene har rettningslinjene om at døra skal stå åpent eller at det skal være et glassdør til skifterommet. Tror det gjelder alle barnehager i det siste. I tillegg er det egentlig liten sjanse for en manlig ansatt i en barnehage, desverre. 4
Surriball Skrevet 2. januar 2019 #5 Skrevet 2. januar 2019 Tenk på beliggenhet, først og fremst. Det kan være anbefalinger hit og dit, men min erfaring er at folk har så innmari forskjellige opplevelser med samme barnehage at man ikke kan legge vekt på det. Mest sannsynlig kommer barnet ditt til å trives. Du skal frakte barnet ditt fram og tilbake til barnehagen ofte, så det viktigste (såfremt barnet trives) er det praktiske. Så kan du jo tenke på om friluftsbarnehage osv er viktig for deg, hvis du har den muligheten, men tja, for meg kommer det i andre rekke. Og dersom barnet mistrives, så bytter du bare. Men mest sannsynlig går det finfint Vi har barnehageplass rett ved jobben min, og det synes jeg er topp. Ikke noe stress å rekke barnehage før og etter jobb og litt kortere tid i barnehagen pga transport. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #6 Skrevet 2. januar 2019 Når sønnen min gikk i barnehagen så var det den mannlige barn- og ungdomsarbeideren som var mest populær når det kom til bleieskift og dobesøk, han tullet så mye med de når han skiftet bleie eller skulle hjelpe de på do😄 Husker etter at den overgrepssaken i Bergen rullet og gikk så kommenterte han at han synes det var ubehagelig for han følte at hver gang det var en slik sak så ble de mannlige ansatte i barnehagen litt uglesett... Tror det er større sannynlighet for at noen i familien misbruker et barn enn at en i barnehagen gjør det for å si det slik. For ikke mannen din skifte bleie heller? Anonymkode: 4f2a7...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #7 Skrevet 2. januar 2019 Tenker at det er viktig med beliggenhet, uteområdet og stabilitet blant ansatte. Fordel om det arbeider menn i barnehagen tenker jeg, viktig at barna møter både damer og menn i barnehagen, veldig ulike måter de er med barna. Flott hvis det er en barnehage som har fokus på friluftsliv i området ditt. Hvis barnet har allergi eller har religion som sier at noe mat ikke kan spises blir det tatt hensyn til. Usikker på om det blir tatt hensyn til vegetarianere og veganere, men det er jo bare å spørre før du søker. Barnehage driver ikke språkopplæring til annet morsmål, er det samisk kan det søkes penger og man kan prøve å skaffe en samiskspråklig som kan komme til barnehagen noen timer i uken. Hør med kommunen om dette. Anonymkode: 97384...1c6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når sønnen min gikk i barnehagen så var det den mannlige barn- og ungdomsarbeideren som var mest populær når det kom til bleieskift og dobesøk, han tullet så mye med de når han skiftet bleie eller skulle hjelpe de på do😄 Husker etter at den overgrepssaken i Bergen rullet og gikk så kommenterte han at han synes det var ubehagelig for han følte at hver gang det var en slik sak så ble de mannlige ansatte i barnehagen litt uglesett... Tror det er større sannynlighet for at noen i familien misbruker et barn enn at en i barnehagen gjør det for å si det slik. For ikke mannen din skifte bleie heller? Anonymkode: 4f2a7...2b6 Kan godt forstå det:) har fått inntrykk av at de mannlige barnehageonklene er mer "lekne" også, og det er jo positivt. Selvsagt får mannen min skifte bleier på henne og dusje henne. Jeg er bare kjemperedd hele tiden, jeg tør ikke en gang dra på ferie til Syden fordi jeg er redd for kidnapping av små barn... jeg vet jo at slikt er lite sannsynlig, men det har skjedd, og tanken på å slippe henne ut av syne her i Norge, er virkelig skremmende..og jeg håper at det er normalt og at jeg kan ha et litt mer avslappet forhold til det å leve normalt. Anonymkode: 09ba0...568
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #9 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det er viktig med beliggenhet, uteområdet og stabilitet blant ansatte. Fordel om det arbeider menn i barnehagen tenker jeg, viktig at barna møter både damer og menn i barnehagen, veldig ulike måter de er med barna. Flott hvis det er en barnehage som har fokus på friluftsliv i området ditt. Hvis barnet har allergi eller har religion som sier at noe mat ikke kan spises blir det tatt hensyn til. Usikker på om det blir tatt hensyn til vegetarianere og veganere, men det er jo bare å spørre før du søker. Barnehage driver ikke språkopplæring til annet morsmål, er det samisk kan det søkes penger og man kan prøve å skaffe en samiskspråklig som kan komme til barnehagen noen timer i uken. Hør med kommunen om dette. Anonymkode: 97384...1c6 Takk for svar:) Det er flott at de tar hensyn, det gjør det enklere for oss også. Hvis det er noen av de ansatte som snakker det språket som barnet gjør, er det greit å spørre dem om de kan bruke dette språket? Eller er det kun lov å bruke norsk på jobb liksom? Anonymkode: 09ba0...568
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #10 Skrevet 2. januar 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar:) Det er flott at de tar hensyn, det gjør det enklere for oss også. Hvis det er noen av de ansatte som snakker det språket som barnet gjør, er det greit å spørre dem om de kan bruke dette språket? Eller er det kun lov å bruke norsk på jobb liksom? Anonymkode: 09ba0...568 Kan helt sikkert gi enkle beskjeder på morsmål hvis det kan være til støtte for barnet ditt (og det er noen ansatte som prater samme språk). Eventuelt forklare på morsmål. Samtidig er det viktig at barnet ditt også får lært seg godt norsk. Det gjør det mye enklere for barnet når det starter på skole. Ut fra det du skriver virker det som om frykten for at noe skal skje med barnet har påvirkning på hvordan dere lever, jeg tenker at det er lurt å få noen å prate med om dette. Anonymkode: 97384...1c6 3
solmåneogstjerner Skrevet 2. januar 2019 #11 Skrevet 2. januar 2019 Du må slappe litt av. De aller aller fleste barnehager og ansatte er kjempeflinke og vil gjøre det de kan for at barnet ditt skal ha det bra. De aller aller fleste vil heller ikke prøve å misbruke barnet ditt. De lukker ikke døren når de skifter bleie eller tørker på do. Men tviler sterkt på at du kan bestemme at ikke menn kan gjøre disse tingene. Når det gjelder mat så tar de hensyn til det foreldrene ikke vil at barna skal spise. I alle barnehagene jeg har brukt så har de limt opp en liste med 'forbudte matvarer' for de barna det gjelder, enten på selve bordet eller på veggen der de spiser. De trenger ikke å ha morsmåls'undervisning' i barnehage. Men selvsagt vil de ta hensyn til at barnet er tospråklig. I alle barnehagene jeg har brukt så har de hatt det som et tema, at alle skal lære litt om det landet de andre barna har tilknytning til. Da har de lært noen få ord på det språket, spist mat fra landet osv. Dette er kanskje ikke en selvfølge i alle barnehager da. Jeg har valgt barnehage hovedsaklig basert på beliggenhet, men også barnehagens rykte, uteområder og hva slags aktiviteter de holder på med. Og - hold deg fast - andel menn i barnehagen, men motsatt av hva du tenker. Jeg synes det er en kjempefordel at det er en del menn der. Datteren min går nå i en barnehage som jeg er kjempefornøyd med. På avdelingen er 50% menn. Og det er en stor fordel etter slik jeg tenker.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #12 Skrevet 2. januar 2019 Ansatte menn i barnehagen blir mer og mer vanlig, de er der på samme grunnlag som kvinnelige ansatte og utfører de samme oppgavene. Både som utdannede pedagoger, medarbeidere (assistenter) og daglige ledere. Retningslinjer for bleie- og dobesøk har barnehagene, men vil tro du finner få som har spesielt ifht menn som sådan. Du kan selvsagt forhøre deg om dette med språk, dersom en ansatt (på avd) snakker barnets 2.språk, men i mine ører klinger det litt dårlig. Jeg har erfart dette tidligere, og det opplevdes ekskluderende for barn og voksne rundt, og til en viss grad for det aktuelle barnet. I matveien tas det selvsagt hensyn til allergier og matintoleranse, og i varierende grad annet. Dette kan være veldig ulikt fra den ene barnehagen til den andre. Som regel er det meste greit, så lenge det kommuniseres tydelig og det er konsekvent. Dette handler i stor grad om ressurser og kultur. I en barnehage står sosialiseringen med andre barn og voksne sterkt. Individuell tilrettelegging utover naturlige hensyn til at alle barn er unike personer, er gjerne ikke et primærfokus med mindre det handler om minimale praktiske ordninger eller nødvendige tiltak i forbindelse med særskilte behov. Som forelder bør du klare å gi fra deg endel av den kontrollen du ila barnets leveår nå har opparbeidet, hvis ikke blir det vanskelig både for deg og barnet ditt. En dagmamma med et par andre barn i tillegg kan være et bra alternativ? Men tenk over at i en barnehage er du sikret et utdanningsmessig kompetent personal, noe som ikke er krav for en dagmamma eller daglige medarbeidere i en familiebarnehage. Ring de aktuelle barnehagene du har funnet, og avtal et besøk der du får mulighet til en god prat. Still alle de spørsmål du trenger, uten forventning om at alt kan oppfylles. Du får gode svar her i tråden, men det er kun de barnehagene du har tenkt på som kan gi deg skikkelige svar på de helt konkrete spørsmålene du har. Anonymkode: 16fd3...f75 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #13 Skrevet 2. januar 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er det jeg på en måte sliter med..gi slipp på..akkurat som at jeg ikke er god nok. Og ja, seriøst. Har gått i bhg og på skole selv, og 3 stk har måttet slutte pga ulumskheter..vet det ikke gjelder alle menn, men man blir litt skeptisk.. Men så bra, det er viktig. Hvor får man vite om disse bhg annet enn i barnehagene selv? Jeg har prøvd å søke litt på nettet etter erfaringer på to av barnehagene jeg tenkte å søke på, men finner ingenting..vi bor ikke akkurat i Oslo.. Anonymkode: 09ba0...568 Her kan du sjekke barnehager i ditt nærområde: https://www.barnehagefakta.no Anonymkode: c5358...7dc
Eneri Skrevet 2. januar 2019 #14 Skrevet 2. januar 2019 Har ikke lest alle svarene du har fått, men vil svare på noe du bør tenke på når du søker bhg: beliggenhet ifht bolig og skolekrets. Altså om jevnaldrende barn i den barnehagen vil havne i samme klasse som ditt barn ved skolestart. Om det er en ok gruppe barn i samme alder:altså at hun vil ha flere jevnaldrende lekekamerater/på førskolegruppe i barnehagen etterhvert. Åpningstid:i min lille by er det forskjeller her som gjør at de som har jobbstart kl sju kun har to aktuelle barnehager (som åpner før sju så de rekker levere og komme seg på jobb) Vet ikke hvor avhengige dere vil være av fleksibilitet sånn. Så er det jo ikke sikkert barnet ditt får plass på førstevalget du har satt. Det kommer jo an på hvor mye ledig en bhage har, og evt søskenprioritet ved inntak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå