AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 Lett å sammenligne seg med andre. Har et barn fra før, men ønsker et til. Både jeg og mannen har fast jobb som hhv lærer og apotektekniker. Har to biler og leier en fin leilighet. Men føler at vi bør kjøpe enebolig før vi kan få nummer to. Hva tenker dere erfarne mennesker der ute? Anonymkode: 45822...a07
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 Om jeg ikke tar feil: Det er lettere å få lån jo ferrr barn man har. Anonymkode: 31a7e...0b9 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #3 Skrevet 2. januar 2019 Dere MÅ ingenting. Gjør det som føles rett. Dersom dete vil ha barn nå, så ser jeg ingen grunn til å vente. Ville gitt alt for å få et frist barn i stede for å ha en enebolig. Vi leier en super fin leilighet men har bestemt oss for å ikke kjøpe før om noen år. Anonymkode: 441e8...0bd 4
KaBom Skrevet 2. januar 2019 #4 Skrevet 2. januar 2019 Jeg skulle gjerne ønske at jeg hadde vært mer avslappa ift. å ha «alt på plass» før barn. Vi bor i Oslo og her eid i noen år, men ventet med prøvingen til vi hadde kjøpt oss noe større og i et mer barnevennlig område. Samtidig så flyr jo årene og plutselig er jeg straks 30. Kjenner litt på den at jeg gjerne skulle vært litt yngre da vi startet prøvingen i tilfelle det skulle ta tid. Nå er jeg skikkelig utålmodig. En baby krever jo ikke så stor plass den første tiden, men det er jo en fordel å eie i forhold til stabilitet og forutsigbarhet. Den forrige leiligheten jeg leide ble plutselig solgt og leiekontrakten sagt opp. Det hadde raskt blitt stress hvis jeg hadde vært avhengig av å bo nær barnehage og sånn. Men i og med at begge to har fast jobb (og grei økonomi, regner jeg med?), så har man jo god tid til å «lande» et fast sted innen barnet skal begynne i barnehage. Og små barn er jo ikke så veldig knyttet til nærmiljøet sitt.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #5 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lett å sammenligne seg med andre. Har et barn fra før, men ønsker et til. Både jeg og mannen har fast jobb som hhv lærer og apotektekniker. Har to biler og leier en fin leilighet. Men føler at vi bør kjøpe enebolig før vi kan få nummer to. Hva tenker dere erfarne mennesker der ute? Anonymkode: 45822...a07 fra leilighet til enebolig tilsier det at dere skal fortsette å bo i samme by eller annet? Hvis dere trives der dere bor, så skal man ikke bevege seg for raskt. Jeg har aldri forstått den. Men om jeg tenker rett så er det plass mangel som kommer på banen. Jeg vet at mange tenker nytt når dem er gravid, og må finne et større egnet sted å bo i, samt få flere soverom. Jeg forstår du tenker lengre og vil ha boligkjøp avveie før du er gravid, og kan planlegge bedre for et nytt familiemedlem. Magefølelsen er aldri dum. Anonymkode: fde7e...648
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #6 Skrevet 2. januar 2019 Litt vanskelig å gi råd på så lite info. Hvis du er 36 og ønsker en til så spiller det liten rolle om dere leier eller eier. Men man får mindre lån dess flere barn man har, og det er vanskeligere å spare til EK. Men hvis dere er 8 år unna sparemål om å kjøpe bolig så ville jeg ikke ventet med enda et barn. De 2 bilene dere har hjelper heller ikke med sparinga forresten. En hel enebolig vil jeg uansett si at dere ikke trenger. 2 voksne og 2 barn har grei plass i et rekkehus eller en halvpart, og de har som regel hage og. Anonymkode: bad60...030
Sandie Skrevet 2. januar 2019 #7 Skrevet 2. januar 2019 Synes dette med at man absolutt må eie egen bolig her i Norge har tatt helt av. I våre naboland er det jo ikke sånn. Jeg hadde ærlig talt ikke ofret det en tanke om jeg var deg. Fast jobb og stabil økonomi er mye viktigere. Og barnet vil ikke bry seg om dere eier eller leier, så ikke sett livet på vent pga dette. 1
FrodeF Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 Ingen barn burde vokse opp i leilighet. Før dere får nr 2 MÅ dere kjøpe hus. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #9 Skrevet 2. januar 2019 TS her. Er i slutten av 20-årene. Føler faktisk at vi er ganske (unnskyld uttrykket) fucked. Har ikke spart opp noe spesielt med egenkapital. Og hvis vi i tillegg får mindre i lån når vi har barn, så er det jo ganske umulig å få lån. Da blir det jo enten å leie og få barn. Eller å vente med barn, slik at vi kan spare de pengene som evt hadde gått til barnehage og utstyr ekstra.. Anonymkode: 45822...a07
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #10 Skrevet 2. januar 2019 49 minutter siden, FrodeF skrev: Ingen barn burde vokse opp i leilighet. Før dere får nr 2 MÅ dere kjøpe hus. Herregud. Anonymkode: c22c8...17e 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #11 Skrevet 2. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Er i slutten av 20-årene. Føler faktisk at vi er ganske (unnskyld uttrykket) fucked. Har ikke spart opp noe spesielt med egenkapital. Og hvis vi i tillegg får mindre i lån når vi har barn, så er det jo ganske umulig å få lån. Da blir det jo enten å leie og få barn. Eller å vente med barn, slik at vi kan spare de pengene som evt hadde gått til barnehage og utstyr ekstra.. Anonymkode: 45822...a07 Dere kan undersøke med banken om det er mulig for dere å få lån slik som situasjonen deres er akkurat nå. Dersom svaret er nei, så er det jo bare å kjøre på med barn fordi det tar utrolig lang tid å spare 750 000 (minimum egenkapital for en enebolig 30 min fra Oslo). Anonymkode: 83a3a...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #12 Skrevet 2. januar 2019 Vi har to barn og har ikke kjøpt hus. Bor i utlandet da og er ikke sikker på hvor vi skal bo. Det viktigste for oss var at vi var klare med utdanningene og at vi begynte i jobb. En annen prioritering var alder når jeg ble gravid, altså å få barn nr 1 før 30 siden vi ønsker oss flere barn. Anonymkode: 41037...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #13 Skrevet 2. januar 2019 11 timer siden, FrodeF skrev: Ingen barn burde vokse opp i leilighet. Før dere får nr 2 MÅ dere kjøpe hus. Regner med dette er et godt gammeldags trollinnlegg? Mamma og pappa eide ikke noe hus før jeg var 11 år. Bodde i leiligheter og mindre boliger før det.. og jeg hadde en fantastisk barndom likevel. For noe vrøvl. TS, det er ingen som sier at man MÅ eie. Så lenge dere har stabile jobber og økonomien i orden samt et sted å bo er det det viktigste! Veldig mange har barn og leier og det går helt fint! dere kan spare over tid så får dere drømmeboligen etterhvert hvis dere går inn for det. Anonymkode: a5796...3c9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #14 Skrevet 3. januar 2019 Det er fult mulig å ha to barn og leie. Dere trenger ikke kjøpe for å ha 2 barn. Så hvis dere har lyst på et barn til, er det bare å sette i gang. Anonymkode: 6274d...6be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå