Elusive butterfly Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 Er det mulig? Å ha spiseforstyrrelse i bare perioder? Når jeg ser tilbake har jeg det slik i perioder med noen tegn på hypomani eller i miksa tilstand (, men ikke alltid med mange nok tegn og over så lang tid at det fyller diagnosekriteriene for hypomani. Jeg har det ikke slik hver gang jeg er i hypomani.) Er det ledd i episoder ved bipolar? Jeg har f.e. siste ukene også formidlet ting til folk som jeg tidvis har angret på. Jeg har vært mer utadvendt, snakket mer. Vært mer aktiv på nett, og blant annet, ja, hatt behov for å fortelle, men bare til ukjente på nett, men også i annet forum, detaljert om det jeg har holdt på med, og få svar og forsikringer om at jeg har spist lite nok til å kunne tape en del vekt, mer enn hva som er anbefalt. Jeg har hatt problem med å legge meg. Skulle gjerne vært våken hele natta. Kunne lett greid det, men her har fornuften overtalt meg til å ta en ekstra pille legalr, behovsmedisin) Vært noen dager litt "hektisk". Prøvd å skynde meg så det har gått i ball. Men det har ikke vært slik at ikke har fungert i jobb. Full arbeidsuke sist uke. Og blir lett "tent" og brukt for mye tid på en viss aktivitet. Merkelig nok, selv om lite mat, tålt alkohol bedre denne perioden (ikke rotet med dette, bare drukket 4 enheter en kveld, og 1,5 en annen, i sosiale sammenhenger). Vanligvis kjenner jeg det etter et eller to glass vin) Altså, i perioder får jeg det for meg at jeg skal leve en periode på kun frukt og yoghurt. Denne gangen fikk jeg det også for meg at jeg skulle ha et døgn på kun juice, og litt melk i kaffen (i tillegg til vann og lettbrus). Det siste har jeg gitt opp for denne gang, da det sjelden passer fordi jeg vil ikke andre skal merke denne greia, både for ikke bli mistenkt for å ha spiseforstyrrelse og for ikke sende ut gale signaler til mennesker som kan bli påvirket. Den fasten skulle skjedd i forlengelse av denne perioden med så lite fast føde, for at jeg fortsatt skal være vandt til lite mat for å gjøre det lettere å gjennomføre, og for å bli skikkelig tom innvendig. Noen ganger bruker jeg avføringsmidler. Denne gangen tok jeg over noen dager en tbl per måltid fast føde. Jeg vet det ikke hindrer opptak fra tarmen og ikke virker slankende, men jeg opplever en slags nytelse av tanken på bli skikkelig tømt. Denne gangen har jeg ikke sett konkret effekt, men det er kanskje fordi det var tomt i utgangspunktet da jeg begynte med også minst mulig fast føde. Ja faktisk noen ganger nytelse bare ved tanken på være tom i mage-/tarmsystemet. Det er bare i perioder, og det er aldri intensjon om å holde på med det over tid. Det gjør jeg heller ikke. De fleste gangene har det faktisk vart i bare noen timer. Den ene gangen i mitt liv jeg har gjennomført fasten ble det som planlagt kun et døgn Det med bare frukt og yoghurt har vart maks 2 uker, og av sosiale grunner har det ikke blitt fullstendig. I dag begynner jeg spise frukt yoghurt, cottage cheese og litt nøtter. Og i alle fall ett måltid vanlig mat. Middag. Men kommer til å følge med på vekten. Jeg skal fortsette å gå ned, men ikke nødvendigvis raskt. Satser på maks et kg uken, og er fornøyd så lenge det går riktig vei. Dette høres jo veldig ut som spiseforstyrrelse, men så er det bare i perioder. Eneste gangen jeg gjennomførte faste er over 20 år siden og det varte bare et døgn. Denne siste episoden er nok den lengste med så lite mat som nå. Sist jeg prøvde unngå vanlig mat er 10 mnd siden. Da en til to uker men det ble mer vanlig mat enn nå. Før det kan jeg ikke huske å ha gjort det så gjennomført de siste 20 år. Noe lignende for to år siden men da langt fra så ekstremt og maks en uke. Forøvrig er jeg ca 10 kg overvektig utfra Bmi-tabell. Jeg skal ned men maks 1 kg per uke fra nå av. Egentlig, bortsett frå disse periodene spiser jeg uten vanskelige følelser. Vil si jeg da har et normalt forhold til mat. LITT mye og litt usunt men overspiser. Det er Det lille ekstra som den egentlige meg er for å kutte ut når jeg og andre skal ned i vekt. Og jeg veier meg maks en gang i uka, og jeg kan gå lange perioder uten å veie meg. Hvis jeg nå går ned mer enn anbefalt på ei uke, skal jeg spise mer. Vanligvis fungerer jeg ikke uten mat. Spise er ofte det første jeg gjør om morgenen. Går det for lenge mellom måltidene blir jeg slapp, ukonsentrert og skjelven. I begynnelsen av denne perioden spiste jeg litt når fikk det slik eller vondt i hodet. Men hadde det slik bare de første dagene. Etterhvert har jeg sjelden kjent sult, og har fungert helt som vanlig. Så hva er dette EGENTLIG?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, Elusive butterfly skrev: Er det mulig? Å ha spiseforstyrrelse i bare perioder? Når jeg ser tilbake har jeg det slik i perioder med noen tegn på hypomani eller i miksa tilstand (, men ikke alltid med mange nok tegn og over så lang tid at det fyller diagnosekriteriene for hypomani. Jeg har det ikke slik hver gang jeg er i hypomani.) Er det ledd i episoder ved bipolar? Jeg har f.e. siste ukene også formidlet ting til folk som jeg tidvis har angret på. Jeg har vært mer utadvendt, snakket mer. Vært mer aktiv på nett, og blant annet, ja, hatt behov for å fortelle, men bare til ukjente på nett, men også i annet forum, detaljert om det jeg har holdt på med, og få svar og forsikringer om at jeg har spist lite nok til å kunne tape en del vekt, mer enn hva som er anbefalt. Jeg har hatt problem med å legge meg. Skulle gjerne vært våken hele natta. Kunne lett greid det, men her har fornuften overtalt meg til å ta en ekstra pille legalr, behovsmedisin) Vært noen dager litt "hektisk". Prøvd å skynde meg så det har gått i ball. Men det har ikke vært slik at ikke har fungert i jobb. Full arbeidsuke sist uke. Og blir lett "tent" og brukt for mye tid på en viss aktivitet. Merkelig nok, selv om lite mat, tålt alkohol bedre denne perioden (ikke rotet med dette, bare drukket 4 enheter en kveld, og 1,5 en annen, i sosiale sammenhenger). Vanligvis kjenner jeg det etter et eller to glass vin) Altså, i perioder får jeg det for meg at jeg skal leve en periode på kun frukt og yoghurt. Denne gangen fikk jeg det også for meg at jeg skulle ha et døgn på kun juice, og litt melk i kaffen (i tillegg til vann og lettbrus). Det siste har jeg gitt opp for denne gang, da det sjelden passer fordi jeg vil ikke andre skal merke denne greia, både for ikke bli mistenkt for å ha spiseforstyrrelse og for ikke sende ut gale signaler til mennesker som kan bli påvirket. Den fasten skulle skjedd i forlengelse av denne perioden med så lite fast føde, for at jeg fortsatt skal være vandt til lite mat for å gjøre det lettere å gjennomføre, og for å bli skikkelig tom innvendig. Noen ganger bruker jeg avføringsmidler. Denne gangen tok jeg over noen dager en tbl per måltid fast føde. Jeg vet det ikke hindrer opptak fra tarmen og ikke virker slankende, men jeg opplever en slags nytelse av tanken på bli skikkelig tømt. Denne gangen har jeg ikke sett konkret effekt, men det er kanskje fordi det var tomt i utgangspunktet da jeg begynte med også minst mulig fast føde. Ja faktisk noen ganger nytelse bare ved tanken på være tom i mage-/tarmsystemet. Det er bare i perioder, og det er aldri intensjon om å holde på med det over tid. Det gjør jeg heller ikke. De fleste gangene har det faktisk vart i bare noen timer. Den ene gangen i mitt liv jeg har gjennomført fasten ble det som planlagt kun et døgn Det med bare frukt og yoghurt har vart maks 2 uker, og av sosiale grunner har det ikke blitt fullstendig. I dag begynner jeg spise frukt yoghurt, cottage cheese og litt nøtter. Og i alle fall ett måltid vanlig mat. Middag. Men kommer til å følge med på vekten. Jeg skal fortsette å gå ned, men ikke nødvendigvis raskt. Satser på maks et kg uken, og er fornøyd så lenge det går riktig vei. Dette høres jo veldig ut som spiseforstyrrelse, men så er det bare i perioder. Eneste gangen jeg gjennomførte faste er over 20 år siden og det varte bare et døgn. Denne siste episoden er nok den lengste med så lite mat som nå. Sist jeg prøvde unngå vanlig mat er 10 mnd siden. Da en til to uker men det ble mer vanlig mat enn nå. Før det kan jeg ikke huske å ha gjort det så gjennomført de siste 20 år. Noe lignende for to år siden men da langt fra så ekstremt og maks en uke. Forøvrig er jeg ca 10 kg overvektig utfra Bmi-tabell. Jeg skal ned men maks 1 kg per uke fra nå av. Egentlig, bortsett frå disse periodene spiser jeg uten vanskelige følelser. Vil si jeg da har et normalt forhold til mat. LITT mye og litt usunt men overspiser. Det er Det lille ekstra som den egentlige meg er for å kutte ut når jeg og andre skal ned i vekt. Og jeg veier meg maks en gang i uka, og jeg kan gå lange perioder uten å veie meg. Hvis jeg nå går ned mer enn anbefalt på ei uke, skal jeg spise mer. Vanligvis fungerer jeg ikke uten mat. Spise er ofte det første jeg gjør om morgenen. Går det for lenge mellom måltidene blir jeg slapp, ukonsentrert og skjelven. I begynnelsen av denne perioden spiste jeg litt når fikk det slik eller vondt i hodet. Men hadde det slik bare de første dagene. Etterhvert har jeg sjelden kjent sult, og har fungert helt som vanlig. Så hva er dette EGENTLIG? Forstyrret forhold til mat kanskje,men vil ikke kalle det en spiseforstyrrelse Anonymkode: cfb89...926
Elusive butterfly Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Forstyrret forhold til mat kanskje,men vil ikke kalle det en spiseforstyrrelse Anonymkode: cfb89...926 I perioder, korte deler av livet egentlig
VKM Skrevet 2. januar 2019 #4 Skrevet 2. januar 2019 De fleste har perioder med dårlig forhold til mat enn andre ganger selv om det ikke varer lenge. Det er fortsatt et problem selv om det bare varer en uke osv. Det du gjør er vel at du tenker du må gjøre dette og dette for å gå ned i vekt og blir kanskje litt stolt når det funker, men så er det ikke noe du kan gjøre kontinuerlig nettopp fordi det er vanskelig og kanskje ikke bra for deg? Spiseforstyrrelser er mer enn mat og å ikke spise (mange har overspising som problem f.eks). Det er også psyken og fører ofte til andre problemer som depresjon osv. er du veldig fiksert på kropp og utseende generelt? Du veier deg ikke ofte, men kan det være et problem for deg å se vekta di? Vet ikke selv om det kan klassifiseres som spiseforstyrrelse eller noe annet. Ville anbefalt å kontakte ROS, de har eksperter og frivillige (som ikke er helsepersonell men man kan snakke med) som kanskje kan hjelpe med å forklare dine spisevaner og syn på mat. https://nettros.no/ 1
Elusive butterfly Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2019 1 hour ago, VKM said: De fleste har perioder med dårlig forhold til mat enn andre ganger selv om det ikke varer lenge. Det er fortsatt et problem selv om det bare varer en uke osv. Det du gjør er vel at du tenker du må gjøre dette og dette for å gå ned i vekt og blir kanskje litt stolt når det funker, men så er det ikke noe du kan gjøre kontinuerlig nettopp fordi det er vanskelig og kanskje ikke bra for deg? Spiseforstyrrelser er mer enn mat og å ikke spise (mange har overspising som problem f.eks). Det er også psyken og fører ofte til andre problemer som depresjon osv. er du veldig fiksert på kropp og utseende generelt? Du veier deg ikke ofte, men kan det være et problem for deg å se vekta di? Vet ikke selv om det kan klassifiseres som spiseforstyrrelse eller noe annet. Ville anbefalt å kontakte ROS, de har eksperter og frivillige (som ikke er helsepersonell men man kan snakke med) som kanskje kan hjelpe med å forklare dine spisevaner og syn på mat. https://nettros.no/ Tenker egentlig ikke at jeg må. Bare ville det. Hvordan er det et problem bare en uke? Neida er ikke så fiksert til vanlig . Problem og problem. Vil jo helst være normalvektig, men kunne jo gjort det annerledes, hvilket jeg skal fra nå. Nå skal jeg gradvis spise mer.
Gjest theTitanic Skrevet 2. januar 2019 #6 Skrevet 2. januar 2019 Det du gjør er jo ganske usunt og oppskriften på jojoslanking og sulteforing av kroppen. Både yoghurt, frukt og juice er ikke det man spiser for å gå ned i vekt. usunn høykarbokur er det du har. Dessuten ødelegger du forbrenningen ved å kutte fast føde. Avføringspiller er helt no go. Plutselig blir du hekta, og vil du ødelegge tarmsystemet på dette? Juice er smekkfullt av sukker. Det er 86 kcal i et lite glass (2 dl) juice, mens det er 38 kcal i et ryvita knekkebrød. Du kunne spist to knekkebrød fremfor hvert glass juice. Vil du ned i vekt så spiser du grovt brød, knekkebrød, grønnsaker, cottage cheese, kjøtt, fisk og kylling. Og drikker kun vann! Du har vel ikke helt spiseforstyrrelse enda, men et merkelig forhold til mat og helt klart potensiale for å utvikle en.
Elusive butterfly Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #7 Skrevet 2. januar 2019 42 minutter siden, theTitanic said: Det du gjør er jo ganske usunt og oppskriften på jojoslanking og sulteforing av kroppen. Både yoghurt, frukt og juice er ikke det man spiser for å gå ned i vekt. usunn høykarbokur er det du har. Dessuten ødelegger du forbrenningen ved å kutte fast føde. Avføringspiller er helt no go. Plutselig blir du hekta, og vil du ødelegge tarmsystemet på dette? Juice er smekkfullt av sukker. Det er 86 kcal i et lite glass (2 dl) juice, mens det er 38 kcal i et ryvita knekkebrød. Du kunne spist to knekkebrød fremfor hvert glass juice. Vil du ned i vekt så spiser du grovt brød, knekkebrød, grønnsaker, cottage cheese, kjøtt, fisk og kylling. Og drikker kun vann! Du har vel ikke helt spiseforstyrrelse enda, men et merkelig forhold til mat og helt klart potensiale for å utvikle en. Vet jo alt det. Men tenker flytende går raskere gjennom systemet. Som en rensing ellet gjenmomskylling.Yoghurten er uten sukker da. Begynner gradvis å spise mer normalt og sunnere nå. Utvikler ikke plutselig spiseforstyrrelse nå. Ja, vet det er merkelig, men går tilbake til normalen uten problem. Det sier sikkert alle, men det er jo over 20 år siden første gang. Hvorfor skulle det gå galt nå liksom?
Gjest theTitanic Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 46 minutter siden, Elusive butterfly skrev: Vet jo alt det. Men tenker flytende går raskere gjennom systemet. Som en rensing ellet gjenmomskylling.Yoghurten er uten sukker da. Begynner gradvis å spise mer normalt og sunnere nå. Utvikler ikke plutselig spiseforstyrrelse nå. Ja, vet det er merkelig, men går tilbake til normalen uten problem. Det sier sikkert alle, men det er jo over 20 år siden første gang. Hvorfor skulle det gå galt nå liksom? Det er ikke sunt for deg. Og hva er vitsen med å skylle? Du skyller jo med sukker? Blir ikke det som erstatte såpen med olje når du vasker hender?
Elusive butterfly Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #9 Skrevet 2. januar 2019 9 minutter siden, theTitanic said: Det er ikke sunt for deg. Og hva er vitsen med å skylle? Du skyller jo med sukker? Blir ikke det som erstatte såpen med olje når du vasker hender? Sikkert. Vet jo det er irrasjonelt, det bare gir meg noe likevel. Men som sagt, nå skal jeg være mer fornuftig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå