FrodeF Skrevet 2. januar 2019 #21 Skrevet 2. januar 2019 39 minutter siden, O.G. skrev: Dette. Sanna bør begynne å holde kjeft nå. Nei, du burde holde kjeft nå. Har du lest hva hun skriver? 3
SoWhat? Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #22 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, clyde skrev: Er det virkelig rart at man har minnestund på skoler når en eller to av elevene der er brutalt drept? Ja, jeg skjønner godt hva hun mener med eksempelet om prinsesse Diana, der gikk det for langt spør du meg. Men jeg synes overhodet ikke at det er rart at en hel bygd stiller opp når en som hørte til der er blitt drept, det hadde vært noe annet dersom det var minnestunder og fakkeltog rundt i hele landet. En minnestund er greit det. Men det blir veldig mye ut over det som kanskje blir ganske overdrevet? 3
mykemule Skrevet 2. januar 2019 #23 Skrevet 2. januar 2019 Gleder meg til Sanna S' neste innlegg om kaklehønene på Kvinneguiden! ❤ 3
SoWhat? Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #24 Skrevet 2. januar 2019 16 minutter siden, Marihønepøne skrev: Denne dama skiller jo ikke mellom snørr og barter. Skjønner hun ikke hvor liten odds det er for at en eneste videregåendeelev på et sted som Vinstra ikke enten går eller har gått i klasse med enten offer eller gjerningsmann? At de ikke er naboer, gikk på speidern eller fotball sammen, er familievenner eller i slekt, tilhører samme menighet, gikk på fester sammen eller kjente hverandre på annet vis? At de ikke bodde rett ved gjerningsstedet? Skjønner hun ikke at de fleste elevene der er barn, barn som nettopp hadde opplevd et brutalt drap rett i nærheten, et drap som etter alt vi vet til nå (gjerningsmannens nettvaner) like gjerne kunne rammet hvem som helst av dem, alene eller kollektivt? Må virkelig behovet for krisehjelp, fellesskap, markering eller et pusterom for disse medelevene være massehysteri eller et narsissistisk ønske om å «vise hvor gode de er»? Krisehjelp for elevene på skolen hvor ofrene etter terrorangrepet gikk blir jo også et spesialtilfelle. Disse elevene mistet TO medelever samtidig på ekstremt brutalt vis og ble deretter bombardert med detaljerte bilder og videoer av drapene. Har man virkelig ikke lov å bli sjokkert og redd av både brutale dobbeldrap, å på nært hold få se medmenneskers verste side (jeg er i hvertfall både dypt sjokkert og reelt skremt over folk flest sin fråtsing i disse videoene og jeg verken kjente ofrene eller har fått vieoen tilsendt) )og å personlig dras inn i IS sine terrorplaner på en og samme gang? Har det falt denne Sanna inn at hennes barn kanskje heller ikke har full oversikt over hvem som leker med hvem på skolen, på fritidsaktiviteter eller på fritida? At å aldri skulle møte noen man har sittet ved siden av i snart seks år og delt alle hverdager og en haug med opplevelser med uansett kan være nok til å få en 11-åring til å kjenne på vedmod og å felle noen tårer? Kanskje de til og med kjenner medfølelse med en medelev som gruer seg til å flytte fra venner, hjem, fritidsaktiviteter og hele hverdagen sin? Er disse barna virkelig kyniske, manipulerende egoister som benytter anledningen til å få oppmerksomhet og gi inntrykk av å være ekstra gode mennesker? Eller har de bare et normalt følelsesspekter, slik de fleste hadde også for 40 år siden da jeg gikk på barneskolen? Er det et mål i seg selv at barn ikke skal føle ting for medelevene sine? Ja, det finnes mennesker som tar av i sin sorg. Som er deprimerte i årevis etter dødsfallet til en kjendis, som tar livet av seg på samme måte som Kurt Cobain eller som tropper opp på stedet for dødsulykker for å kanskje, kanskje kunne få bildet sitt i avisa fordi de en gang så offeret på flyplassen på vei til en ferietur til Kreta. Det finnes oppmerksomhetssyke mennesker og det finnes svært syke mennesker. Likevel må det da være lov å være utstyrt med helt normale følelser. Ingen har sagt at de ikke skal få reagere. Ingen har skrevet at en ikke skjønner sjokket! Og redselen. Det er snakk om ektefølt sorg, og hvem som egentlig føler DET? Du må skille mellom snørr og tårer 🙂 2
clyde Skrevet 2. januar 2019 #25 Skrevet 2. januar 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: En minnestund er greit det. Men det blir veldig mye ut over det som kanskje blir ganske overdrevet? Jeg synes ikke det er overdrevet dersom de som er blitt drept kommer fra mindre steder. På små steder så har vel kanskje de fleste som bor der noe med hverandre å gjøre. Jeg kunne skjønt akkurat den kritikken dersom fremmede folk i andre deler av landet måtte få krisehjelp fordi ei jente ble drept i en bygd langt, langt unna. Når det gjelder drapene i Marokko så kan jeg godt skjønne at de fleste i lokalmiljøet ble berørt. 4
Gjest O.G. Skrevet 2. januar 2019 #26 Skrevet 2. januar 2019 8 minutter siden, FrodeF skrev: Nei, du burde holde kjeft nå. Har du lest hva hun skriver? Ja, og det er samme tonen som alltid. Noe er galt med Norge.
SoWhat? Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #27 Skrevet 2. januar 2019 1 minutt siden, clyde skrev: Jeg synes ikke det er overdrevet dersom de som er blitt drept kommer fra mindre steder. På små steder så har vel kanskje de fleste som bor der noe med hverandre å gjøre. Jeg kunne skjønt akkurat den kritikken dersom fremmede folk i andre deler av landet måtte få krisehjelp fordi ei jente ble drept i en bygd langt, langt unna. Når det gjelder drapene i Marokko så kan jeg godt skjønne at de fleste i lokalmiljøet ble berørt. Igjen : det er ikke snakk om å ikke bli berørt og å føle på sjokk og redsel. Det er sorg, og hvor ektefølt den er hun skriver om. 2
Snaskesnusken Skrevet 2. januar 2019 #28 Skrevet 2. januar 2019 1 time siden, Opie skrev: Innertier. Kunne med fordel også tatt med sørging over døde kjendiser. Husker da folk brukte egenmelding for å sørge over Whitney Houstons død..... Gjorde virkelig noen det?? Herremildemåne 1
SPOCA Skrevet 2. januar 2019 #29 Skrevet 2. januar 2019 (endret) Jeg synes helt klart hun har enkelte gode poenger, og dette med massesørging for store kjendiser blir litt spesielt og merkelig for min del. Det jeg derimot reagerer på er at denne dama aldri klarer å si noe som helst positivt om Norge, jeg må innrømme at jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor hun gidder å bo her. Det blir dog et apropos, og har lite med saken å gjøre, sånn egentlig. Det betyr ikke at jeg ikke er enig i noe av kritikken hun kommer med, men samtidig; vi er et lite land, det er litt sånn at "alle kjenner alle", og jeg synes jo egentlig det er fint at vi har blitt litt mer "folkelige" i sørgingen. Det begynte vel kanskje ordentlig når Kong Olav døde, hvor vi tente lys, og jeg husker fremdeles hvor rart og vondt det var. Den sorgen føltes jo ekte. Og da vi hadde 22. juli følte jeg absolutt den på kroppen, kanskje desto mer fordi jeg mistet mine venner. Det at andre da sørget sammen med meg føltes godt og trygt. Jeg synes det er spesielt å hevde at sorgen ikke er ekte. Akkurat dét vet hun ingenting om. Og at hun opplever det som falskt får bare være. Det jeg dog er enig i, er at det kan bli for mye av det gode, og det kan også gå over alle støvleskaft, fordi vi kanskje har en tendens til å "holde i" sorgen lenge. Det er ikke grenser for hvor lenge vi skal lese om den samme tragedien, igjen og igjen. Endret 2. januar 2019 av SPOCA 12
clyde Skrevet 2. januar 2019 #30 Skrevet 2. januar 2019 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Igjen : det er ikke snakk om å ikke bli berørt og å føle på sjokk og redsel. Det er sorg, og hvor ektefølt den er hun skriver om. Ja, og jeg har ikke noe problem med å tro på at folk kan føle ekte sorg dersom noen i bygda er blitt drept. 5
SoWhat? Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #31 Skrevet 2. januar 2019 5 minutter siden, mykemule skrev: Gleder meg til Sanna S' neste innlegg om kaklehønene på Kvinneguiden! ❤ Gidder hun bry seg med det tror du? Tror nok hun ser i større perspektiv. 1
Macro Skrevet 2. januar 2019 #32 Skrevet 2. januar 2019 5 minutter siden, SoWhat? skrev: Igjen : det er ikke snakk om å ikke bli berørt og å føle på sjokk og redsel. Det er sorg, og hvor ektefølt den er hun skriver om. Kanskje det er sjokket folk takler da, og ikke sorgen..? Jeg aner ikke. Mener uansett at å bruke Marokko-saken var et dårlig eksempel. Det var jo tross alt et angrep. 2
Duff Skrevet 2. januar 2019 #33 Skrevet 2. januar 2019 1 time siden, GulleGull skrev: Helt enig i det hun skriver, ihvertfall det om at de som rammes må få eie sin egen sorg. Har noen gode eksempler her i nærmiljøet hvor enkelte melker oppmerksomhet for egen del i kjølevannet av andres ulykke...spesielt blir det synelig via fb😏 Å ja. Vi hadde for noen få år siden ett tidlig helt uventet dødsfall i familien. Det gikk ikke ett døgn før en person gikk ut på fb og proklamerte sin store sorg over en sååå kjær svoger. Disse to hadde ikke snakket sammen på ti år... 9
Gjest Paramount Skrevet 2. januar 2019 #34 Skrevet 2. januar 2019 Enig i at dette er en innertier. Veldig bra med empati og omtanke, men selv dette kan det bli for mye av, det oppleves som falskt rett og slett. Du må ikke gå i fakkeltog, og klistre opp store plakater i sosiale medier, hver gang du opplever noe som er trist eller urettferdig.
Snaskesnusken Skrevet 2. januar 2019 #35 Skrevet 2. januar 2019 3 minutter siden, Duff skrev: Å ja. Vi hadde for noen få år siden ett tidlig helt uventet dødsfall i familien. Det gikk ikke ett døgn før en person gikk ut på fb og proklamerte sin store sorg over en sååå kjær svoger. Disse to hadde ikke snakket sammen på ti år... Spesielt.. 1
Macro Skrevet 2. januar 2019 #36 Skrevet 2. januar 2019 (endret) 22 minutter siden, Paramount skrev: Enig i at dette er en innertier. Veldig bra med empati og omtanke, men selv dette kan det bli for mye av, det oppleves som falskt rett og slett. Du må ikke gå i fakkeltog, og klistre opp store plakater i sosiale medier, hver gang du opplever noe som er trist eller urettferdig. Endret 2. januar 2019 av Macro 5
SoWhat? Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #37 Skrevet 2. januar 2019 1 minutt siden, Macro skrev: Det er vel ingen som har gjort seg til et større offer enn folket i Marokko og muslimene(uten å sette i gang en muslim-debatt). De har jo tross alt laget langt mer ståhei og satt seg selv i offerrollen fordi de er redde for at dette skal være dårlig reklame for eget land og religion. Usaklig og avsporing. Det har ingenting med dette temaet å gjøre da! 2
Gjest hind Skrevet 2. januar 2019 #38 Skrevet 2. januar 2019 9 minutter siden, O.G. said: Ja, og det er samme tonen som alltid. Noe er galt med Norge. Man kan mene hva man vil om henne, men hun har næringsvett. Så lenge folk klikker i vinkel, deler og diskuterer det hun skriver er hun sikret plass i VG. Jeg morer meg når jeg leser henne. Hun har et begrenset repertoar men hun tar oss på kornet og klarer alltid å finne et svakt punkt, og det tror jeg vi har veldig godt av. Hun har overraskende nok(i alle fall for meg) selvironi også. Det kom fram da ekteskapet hennes krasjet. Jeg fikk sansen og fulgte henne derfor på IG en stund, men det var det lite vits i, for der var hun dødskjedelig. Det var bare kjoler og selfies. Hun trengte kanskje å bygge opp selvtilliten etter skilsmissen, men det var nedtur for meg som forventet en rappkjeftet motstrømsdame.
SoWhat? Skrevet 2. januar 2019 Forfatter #39 Skrevet 2. januar 2019 19 minutter siden, O.G. skrev: Ja, og det er samme tonen som alltid. Noe er galt med Norge. Ja, vi er ikke perfekte. Vi må faktisk takle å lese om det som er ikke fullt så godt og positivt med dette landet også. Slutte å være så selvgode hele tiden kanskje? 3
Macro Skrevet 2. januar 2019 #40 Skrevet 2. januar 2019 (endret) 4 minutter siden, SoWhat? skrev: Usaklig og avsporing. Det har ingenting med dette temaet å gjøre da! Hvordan er det usakelig? Jeg sier jo bare at det er flere nasjoner som har massive sorg-reaksjoner. Jeg tror ikke det hun beskriver er så spesielt som hun skal ha det til. De hadde jo lignende reaksjon i Danmark også. Det er da ikke noe poeng i å ha et debattforum om vi alle bare skal sitte å gjenta hverandre hele tiden. Diskusjonen må da ha flere innfallsvinkler. Endret 2. januar 2019 av Macro 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå