Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #1 Skrevet 3. april 2005 Er det billigere veiavgift med bil med grønne skilter?
Cupcake Skrevet 4. april 2005 #4 Skrevet 4. april 2005 Er det noen annen forskjell på grønne og hvite skilter bortsett fra at grønne har to-seter? Trodde også at det var en eller annen avgift som ble billigere da...
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #5 Skrevet 4. april 2005 Er det noen annen forskjell på grønne og hvite skilter bortsett fra at grønne har to-seter? Trodde også at det var en eller annen avgift som ble billigere da... Bil på grønne skilter kan også ha tre seter. Ellers er bil på grønne skilter mye billigere enn de på hvite, noe som skyldes at avgiftene ved nybilkjøp er langt lavere på de med grønne skilter. Når det gjelder bruk så er årsavgift, bensinpris, utstyrspris, tv-lisens og pølsepris lik om man har grønne eller hvite skilter.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #6 Skrevet 4. april 2005 Bil på grønne skilter kan også ha tre seter. Ellers er bil på grønne skilter mye billigere enn de på hvite, noe som skyldes at avgiftene ved nybilkjøp er langt lavere på de med grønne skilter. Når det gjelder bruk så er årsavgift, bensinpris, utstyrspris, tv-lisens og pølsepris lik om man har grønne eller hvite skilter. Du kan da ikke sette inn det tredje setet? Vi har med grønne skilter,men kan ikke sette inn setene uten å betale staten en uhorvelig avgift. Setene ligger klare+belter. Er bare å vippe opp ryggen og sette i sitteputene. Dette forlanger staten 240.000 kr.for. blir da omreg som stasjonsvogn.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. april 2005 #7 Skrevet 4. april 2005 Du kan da ikke sette inn det tredje setet? Nei, det med tre seter gjelder bare hvis det er tre seter foran (sofa) tror jeg. Vi har med grønne skilter,men kan ikke sette inn setene uten å betale staten en uhorvelig avgift. Setene ligger klare+belter. Er bare å vippe opp ryggen og sette i sitteputene. Dette forlanger staten 240.000 kr.for. blir da omreg som stasjonsvogn. Det er fordi bilen kosta 240 000 mindre da den var ny fordi den ble registrert som varebil. (Ja, det var kun avgifter som utgjorde den "rabatten") Etter noen år (husker ikke hvor mange i farta) kan du omregistrere bilen og sette i baksete uten at det koster skjorta. Men det har ingenting å si hvor gammel bilen faktisk er, det regnes fra når bilen ble fysisk importert til Norge. Så hvis du har en 1980-modell som ble importert i 1998, så kan du bare glemme det, selv om bilen er 25 år gammel.
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2005 #8 Skrevet 4. april 2005 Bilen er veldig mye billigere i innkjøp med grønne skilter. Mine foreldre kjøpte en slik bil for et års tid siden, og da fikk de med setene slik at de en gang i fremtiden kan sette dem inn. For hvert år som går blir det litt billigere å sette dem inn. Når bilen er 10 år gammel kan setene settes inn uten ekstra kostnad.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. april 2005 #9 Skrevet 4. april 2005 Når bilen er 10 år gammel kan setene settes inn uten ekstra kostnad. Presisering: Når det er 10 år siden bilen ble registrert i Norge for første gang, kan setene settes inn uten ekstra kostnad.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #10 Skrevet 4. april 2005 obs.obs. Husk at det er ike bare år, men det går på dato her.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. april 2005 #11 Skrevet 4. april 2005 Jupp. Gud forby at staten tapte ei avgiftskrone.
Shoegal Skrevet 4. april 2005 #12 Skrevet 4. april 2005 jeg hiver meg på tråden! hvor mye billigere er de egentlig i innkjøp i forhold til biler med hvite skilter? noen som har priseksempler? har nemlig vurdert grønne skilter, men kjekt å høre om andres erfaringer og ikke minst priser!
Gjest Lea Skrevet 4. april 2005 #13 Skrevet 4. april 2005 Det varierer vel litt fra bil til bil, tror jeg. Vår bil kostet 250 000, pent brukt med grønne skilter. Med 5 seter ville den kostet ca 400 000. Det er altså mye billigere og et veldig godt alterativ om man ikke har behov for mer enn 2 seter.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #14 Skrevet 4. april 2005 det er ca halv pris i forhold til hvite. Vanskelig å få tak i brukte også pga prisen. Køper du den om den er noen år, kan du vente deg samme pris tilbake den dagen setene kan settes inn.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #15 Skrevet 4. april 2005 det er ca halv pris i forhold til hvite. Vanskelig å få tak i brukte også pga prisen. Køper du den om den er noen år, kan du vente deg samme pris tilbake den dagen setene kan settes inn.
Gjest Pfaffster er lat Skrevet 5. april 2005 #17 Skrevet 5. april 2005 ANgående dette tredje setet. Grunnen til at det i noen tilfeller koster ekstra og andre tilfeller ikke, har med avstand i lasterom å gjøre. Det tredje setet er kun EN sitteplass ekstra, og må være plassert mellom de eksisterende forsetene. Bilen må såklart være levert med dette som standard. Hel sofa foran er og et alternativ. Baksetet blir noe helt annet, uansett om det er klappseter og kan vippes opp. Det er den gjeldende avstanden når setet er i bruk som er avgjørende, og denne avstanden regnes fra bakerste punkt i bagasjerommet helt frem til sikkerhetsvegg. Altså ikke helt frem til seteryggen, det SKAL være en sikringsvegg for at bilen skal kunne registreres som varebil. Avstandene er variable fra bilmodell til bilmodell. En firedørs pickup kan ikke registreres slik, fordi sikkerhetsveggen automatisk blir der veggen er. Slike biler blir straks verre å registrere på grønne skilter fordi veggen er umulig å flytte. (det finnes såklart unntak, jeg vet at dette går med Ford F250/350 4door.) Pickuper med en slik "minibenk" bak forsetene kan registreres som toseter, om beltene blir fjernet bak. Selv har jeg en Chevrolet Astro EXT som ble førstegangsregistrert i norge juli 94. Denne bilen hadde opprinnelig tre seter foran og skillevegg, registrert på grønne skilter. Nå kjøpte jeg denne bilen fordi den skulle brukes nettopp som varebil, men jeg erfarte fort at om dette hadde vært eneste bilen min så hadde jeg blitt gal. For meg personlig går det ikke å ha bruksbil med bare to seter, selv om jeg var singel og ikke hadde barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå