Gå til innhold

rfor omtales nordmenn med hele navnet sitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste i verden har fornavn, mellomnavn og etternavn. Men sjelden brukes hele navnet annet enn i offisielle sammenhenger.

Men i Norge er det vanlig å bruke hele navnet hele tiden. Hvorfor det?

Jeg kan tenke meg at det har noe med at mellomnavn i Norge egentlig er et etternavn. Slik at nordmenn reelt sett har to ettternavn og derofr bruker man begge.

Men er det en norsk greie å gi barna to etternavn? Og hvorfor er denne navntradisjonen så særegen for Norge?

Anonymkode: 4680c...915

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Atte hæ? 

Her tror jeg jeg trenger noen konkrete eksempler for å skjønne hva du snakker om. 

Anonymkode: be7e3...bb1

• Liker 6
Skrevet

Er det ikke mest normalt med ett etternavn? Mange har dobbeltnavn, og etternavn. 

Og mange bytter/legger til et etternavn når de gifter seg. 

Skrevet

Det er vel fordi vi er så likestilte at mange kvinner vegrer seg for å ta mannens etternavn, og da får ofte barna begges.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Atte hæ? 

Her tror jeg jeg trenger noen konkrete eksempler for å skjønne hva du snakker om. 

Johannes Høstflot Klæbu, Trine Skei Grande.

Noen ble først omtalt kun med etternavnet, men gikk etterhvert over til hele navnet. Antagelig på grunn av ønske fra personen selv. Politiker Elisabeth Vik Aspaker, fotballspiller Kristoffer Vassbakk Ajer.

Dette var eksempler. Normen er altså at nordmenn har to etternavn, og begge må brukes. Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ble først omtalt kun med etternavnet, men gikk etterhvert over til hele navnet. Antagelig på grunn av ønske fra personen selv. Politiker Elisabeth Vik Aspaker, fotballspiller Kristoffer Vassbakk Ajer.

Dette var eksempler. Normen er altså at nordmenn har to etternavn, og begge må brukes. Hvorfor?

Det finnes da ingen sånn norm, du bare legger ekstra merke til de som stemmer med hypotesen din. (A. k. a.  confirmation bias.) Noen har mellomnavn som brukes, andre har mellomnavn som ikke brukes. Ser ikke noe særnorsk i dette. :vetikke:

(Og om det skulle være noe å diskutere måtte du jo også komme med eksempler på utlendinger som har tilsvarende mellomnavn men velger å ikke bruke dem.) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et mellomnavn som aldri brukes. Har hatt det i 42 år...

Anonymkode: d289b...b1d

Skrevet

De fleste jeg kjenner som har mellomnavn, inkludert meg selv, bruker mellomnavn knapt nok i offisiell sammenheng. Mellomnavn brukes kun der navn innhentes fra folkeregistret. 
Jeg tror mange som har kjent meg i årevis ikke engang vet at jeg har ett mellomnavn. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel for å unngå forveksling med andre som heter noe liknende? 

Forøvrig har jeg også hørt dem omtalt med kun etternavn også 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er et mellomnavn? Vi har vel bare fornavn og etternavn?

Anonymkode: 8486e...26e

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare google?

"Et mellomnavn er et personnavn som settes mellom fornavnet og etternavnet/slektsnavnet. Ofte er dette et navn som opprinnelig er et slektsnavn, men i USA kan også flere fornavn omtales som mellomnavn. I Skandinavia brukes begrepet mellomnavn bare om navn som opprinnelig er slektsnavn/etternavn. Fornavn, uavhengig av hvor mange man har, kalles fornavn. Mellomnavn i Skandinavia er ikke en del av slektsnavnet, og regnes som et «personlig» navn. Normalt bruker man ikke mellomnavnet. Mellomnavn slik de brukes i Skandinavia er ukjente i mange land, der navn normalt bare består av fornavn og slektsnavn"

Wikipedia - mellomnavn

Anonymkode: 5d85a...87b

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De uthevede er mellomnavn. Man kan kun ha ett etternavn i Norge. Mange unngår dette ved å sette bindestrek. Eline Hansen Jensen har fornavn, mellomnavn og etternavn. Eline Hansen-Jensen derimot har bare fornavn og etternavn.

Anonymkode: 489bc...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, _popcorn_ skrev:

De fleste jeg kjenner som har mellomnavn, inkludert meg selv, bruker mellomnavn knapt nok i offisiell sammenheng. Mellomnavn brukes kun der navn innhentes fra folkeregistret. 
Jeg tror mange som har kjent meg i årevis ikke engang vet at jeg har ett mellomnavn. 

Nei, det bli litt som Vipps-reklamen, "Vipps, vi har avslørt pinlige mellomnavn siden "årstall""

Anonymkode: 489bc...2fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...