Gå til innhold

Misligholdt bgh-regning vs konsekvenser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har havnet i en økonomisk klemme. Jeg har ikke betalt bhg, av personlige årsaker som jeg ikke ønsker å utdype. 

Mister datteren min plassen? Evt Når? Hvem kan kontakte? 

Vil også legge til at utestående beløpet vil betalt nå i januar.  

Anonymkode: e45ab...ffd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt barnehagen og gi beskjed. Har tidligere fått utsatt en regning pga. Økonomiske problemer, da en av oss var uten jobb. Vi lå etter med 2 måneder frem til det løste seg.

Anonymkode: e6bee...5a8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om noen som mister barnehageplassen pga. forsinket betaling, så det tror jeg går bare bra.

Anonymkode: 1ca48...036

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom regningen er gått til inkasso så går det enda ganske lang tid før det skjer en oppsigelse av plassen. Det smarteste er å ringe og fortelle hvordan det er, lag avtale avdrag ol, så går det så bra.

Anonymkode: 5116f...7f9

• Liker 3
Skrevet

Snakk med barnehagen (det er egentlig første bud uansett hvilke regninger du ikke betaler, snakk med banken eller den som skal ha pengene, det er mye bedre å få i gang en dialog og forklare hva som skje enn å bare ignorere en regning). Siden jeg sitter i samarbeidsutvalget i vår barnehage vet jeg at de strekker seg langt for å unngå at barn mister plassen. Private barnehager er nok rundere i kantene enn kommunale.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med dem! 

Da vår gikk til inkasso, fikk vi brev om at neste steg var å miste plassen. Da huka styreren tak i meg og nevnte det, ba meg ta kontakt med kommunen. (jeg skjønte jo ingenting siden jeg betalte hver mnd. trodde jeg, men det var en to-tre mnd gammel regning som hadde havnet utenfor, før det var det kun purring på regningen)

Anonymkode: 0f035...e0c

• Liker 1
Skrevet

Som ved omtrent 90 prosent av alle andre innlegg her på forumet er svaret: KOMMUNIKASJON!!

Altså, snakk med den som har sendt regningen (kommunen?), de vil forsøke å hjelpe til så godt de kan og spesielt siden du sier at du skal betale nå i januar, så ser jeg ingen grunn til at de ikke skulle være velvillige.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I kommunen der jeg jobber mener jeg at plassen blir sagt opp etter tredje måned uten betaling. Da ringer kommunen til den aktuelle barnehagen og sier at den og den ikke får tas imot i barnehagen.  Uansett skal du finne dette i vedtektene til barnehagen. 

Anonymkode: 1633f...5e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan miste plassen ja

Anonymkode: d0342...8fb

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om noen som mister barnehageplassen pga. forsinket betaling, så det tror jeg går bare bra.

Det finnes flere som har gjort det

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Les i vedtektene til barnehagen, så finner du ut hvor fort du mister plassen. 

Anonymkode: 297f5...811

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i bhg og har vært med på å skrive brev til foreldre om at barnet mister plassen pga manglende betaling. Men: er foreldrene ærlige og forklarer situasjonen er hvertfall vi alltid behjelpelige og lager nedbetalingsplan feks. Så snakk med de :) 

Anonymkode: 5e0de...0fd

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Uansett hvem det gjelder så er det mye bedre å være i forkant.

Ringer man på forhånd og forteller at man vet man kan betale da og da pga økonomi så har jeg aldri opplevd at noen har vært vanskelige. Da jeg var yngre så skjedde det at uforutsette utgifter dukket opp, og med lite sparemidler kunne det velte økonomien en måned. Aldri opplevd annet enn hyggelige folk som spør hvilken dato jeg kunne betale. 

Da jeg fikk bedre økonomi sørget jeg for å alltid legge til side ekstra hver måned til en buffer pg alltid prioriterer faste utgifter ovenfor luksus for jeg ville ikke havne i en slik økonomisk klemme så lenge det kunne unngåes.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har havnet i en økonomisk klemme. Jeg har ikke betalt bhg, av personlige årsaker som jeg ikke ønsker å utdype. 

Mister datteren min plassen? Evt Når? Hvem kan kontakte? 

Vil også legge til at utestående beløpet vil betalt nå i januar.  

Anonymkode: e45ab...ffd

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagefakturaene er like viktige å holde orden på som andre viktige fakturaer, les husleie og strøm. 

Tre ubetalte fakturaer og de fleste kommuner sier opp bhg plassen. I tillegg kommer den pinlige saken at bhg personalet får beskjed om misligholdet. 

Klarer du ikke syokke fakturaene dine slik at du får betalt det biktigste først, må du ta kontakt med Nav sosialhjelp for å se på om du kan få tilskudd eller lån som hjelp til å ordne opp. Du må også gi beskjed til dem du skylder penger at du sliter økonomisk og prøve å få til en avtale om betaling. Dette er ikke hyggelig å måtte gjøre, men det er biktig for å unnhå at du kommer i mer trøbbel. Å la ting skure og hå i håp om at det går over eller ordner seg av seg selv er skjelden eller aldri en heldig løsning. 

Anonymkode: 6cfd6...5df

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les i vedtektene til barnehagen, så finner du ut hvor fort du mister plassen. 

Anonymkode: 297f5...811

Den typen opplysninger sorterer ikke under vedtekter men under nhg eiers betingelser for tildeling og å beholde bhg plass.

AnonymBruker
Skrevet

Mammaen til stesønnen min betalte ikke hverken barnehagen eller sfo når han startet der, han mistet barnehageplassen sin. Fikk den tilbake da mannen min betalte barnehagen, men sfo fikk han ikke tilbake fordi mammaen mente han ikke trengte den.. Det finnes billigere måte å si opp en plass på!

Anonymkode: b9680...05d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var en i luksusfellen som ikke hadde betalt barnehageregningene på TO ÅR,likevel fikk barnet forsette i barnehagen.. 

Har selv opplevd at bhgregning gikk til inkasso men vi mistet likevel ikke plassen. Vi avtalte en nedbetalingsplan som jeg kunne klare.

Anonymkode: 50479...ed4

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagefakturaene er like viktige å holde orden på som andre viktige fakturaer, les husleie og strøm. 

Tre ubetalte fakturaer og de fleste kommuner sier opp bhg plassen. I tillegg kommer den pinlige saken at bhg personalet får beskjed om misligholdet. 

Klarer du ikke syokke fakturaene dine slik at du får betalt det biktigste først, må du ta kontakt med Nav sosialhjelp for å se på om du kan få tilskudd eller lån som hjelp til å ordne opp. Du må også gi beskjed til dem du skylder penger at du sliter økonomisk og prøve å få til en avtale om betaling. Dette er ikke hyggelig å måtte gjøre, men det er biktig for å unnhå at du kommer i mer trøbbel. Å la ting skure og hå i håp om at det går over eller ordner seg av seg selv er skjelden eller aldri en heldig løsning. 

Det er bare tull at de sier opp plassen etter bare tre ubetalte regninger,ikke kom å del bullshit her! Du har helt tydlig ikke peiling på hva du snakker om! Jeg snakker av erfaring å jeg har hatt mange ubetalte bhgregninger uten å miste plassen. Så lenge du viser vilje til å gjøre opp for deg så ordner det seg.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull at de sier opp plassen etter bare tre ubetalte regninger,ikke kom å del bullshit her! Du har helt tydlig ikke peiling på hva du snakker om! Jeg snakker av erfaring å jeg har hatt mange ubetalte bhgregninger uten å miste plassen. Så lenge du viser vilje til å gjøre opp for deg så ordner det seg.

Nei det dr ikke tull, det er min erfaring også at dt gjøres

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å leser om en alenemamma som ikke betalte bhgregningene på 8 mnder å heller ikke hun mistet barnehageplassen til barnet sitt. Å bor HI i Bergen så har de egne regler her om at barnehagen ikke har lov å si opp plassen bare pga manglende betaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...