Gå til innhold

Oss med barn som røyker sigaretter:-(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen flere som har eller har erfaring med barn som røyker?

Altså min datter og to av venninnene hennes røyker, de er bare 14 år!!

De ble fersket alle tre bak kjøpesenteret av min bror som var på handletur i jula. Han valgte å gi beskjed til meg, selvfølgelig.

Datteren min sier hun har røyket i over et år, siden hun begyntexpå ungdomsskolen, og sier hun røyker 5-10 om dagen. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for hun sier hun må ha røyk og nå når jeg vet det så går hun bare ut på trappa å røyker, jeg har sagt hun ikke får røyke her, så da går hun bort i gapahuken i skogen der de tre stort sett har oppholdt seg når de har sagt de er hos hverandre... men nå når hun vet at jeg vet om det, går hun å røyker i gata på vei hjem osv. Jeg synes det er FLAUT!!

Anonymkode: 04051...ccf

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Flaut!?! Er det eneste du tenker flaut!?! 

Skrevet

Hvordan får hun råd til å røyke? 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Dump henne! 

Anonymkode: cf867...7c7

• Liker 23
Skrevet

Kutte privilegier inntil hun aksepterer hvem som bestemmer..

• Liker 17
Skrevet

Mine barn er små enno, så har ikkje erfaring å bidra med. Men eg trur eg ville køyrt på med opplysningsvideoar om røyking, vist bilder av røykesjuke lunger, og kopla inn fastlege og/eller helsesjukepleiar (tek i bruk nytt ord! 😄) på skulen,  teke kontakt med kontaktlærar på skulen, så han/ho kunne snakka med barnet mitt, og ikkje minst kutta lommepengar. (Korleis har ein 14-åring råd til å røyke så mykje?) 

• Liker 6
Gjest loveli
Skrevet (endret)

Hun vil nok gjøre opprør nå hvis du stopper dette, men hun vil takke deg når hun blir eldre.

Jeg trodde det var harry for unge å røyke i dag jeg? At det var "ut"? At det var kulere å ha et sunt kosthold og trene og se bra ut?

Det er kanskje tøft nå når hun er 14 og det er ulovlig, men tipper hun blir stigmatisert hvis hun fortsetter etter at hun kan kjøpe det selv?

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet

Du får oppdra henne da vet du.

Anonymkode: 7ffc9...6b7

• Liker 3
Skrevet

Mine tenåringsbarn har hatt to besteforeldre som har røyket seg til døde, og å være vitne til dette håper jeg har vaksinert dem. Men vet samtidig at mange av vennene til den eldste røyker, og at "alle" festrøyker. Jeg synes også det er sjokkerende! Dette er ungdommer fra "gode hjem" og med alle forutsetninger for å ta gode valg.

Så hva gjør man? Det mest effektive er kanskje å kutte all tilgang til penger? Som fjortenåring har hun vel neppe egen inntekt? På den andre siden kan dette bare øke viljen til å gjøre opprør. 

Min eldste har i perioder vært veldig i opposisjon. Med henne er all straff bare bensin på bålet- hennes kampånd blir bare sterkere. Det eneste som fungerer her er tydelige grenser og forventninger, og å snakke sammen. Jeg forklarer hva jeg forventer og hvorfor, hun får mulighet til å fortelle meg hvorfor hun synes det er idiotisk😉. Og sånn fortsetter vi, helt til vi på et vis klarer å nå en forståelse. Hadde hun begynt å røyke hadde jeg rolig forklart hva jeg synes om røyking, og hvorfor jeg mener hun kommer til å angre resten av livet om hun fortsetter. Jeg hadde også forsøkt å få henne i tale for å prøve å forstå hvorfor hun synes det er en god idé å røyke. Skjønner du hva som driver henne, er det lettere å komme på banen for å påvirke henne. Ingen mirakelkur, men fungerer med mine tenåringer- bank i bordet. Er ikke lett å være foreldre til tenåringer! 

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får oppdra henne da vet du.

Anonymkode: 7ffc9...6b7

Get a life

• Liker 7
Skrevet

Flau faktisk - for hva? At hun er en liten "rebell" eller at hun følger påvirkningen fra venner og ikke lytter til foreldrene eller hva er det egentlig du er flau over?

Personlig ville jeg tatt en titt innover på hvordan jeg som forelder har kommunisert farene ved og holdning til røyking, så ville jeg sagt at jeg ønsker at hun kutter ut noe some r direkte helsefarlig og lagt vekt på informasjon heller enn kjefting - deretter ville jeg latt være å snakke så mye men fulgt med heller i hva hun snakker om, hvor mye hun deler om livet sitt osv.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om dette er by eller land?

Anonymkode: 63931...584

AnonymBruker
Skrevet

Tar henne på besøk til KOLS seksjonen på sykehuset flere ganger men mest viktig, vise henne hvordan folk ser ut når de har røyket lenge.  Disse jentene i dag er veldig opptatt av hvordan de ser ut.  Da hun røyker så mye er hun allerede avhengig. Dessverre skjønner de ikke konsekvenser før de er eldre...og hvis hun har gjort dette i over ett år hvordan i alle dager har du ikke lukt dette på henne og klær hjemme?  

Anonymkode: 3cb46...42a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er flaut at du ikke klarer å oppdra ungen din skikkelig. Hva med konsekvenser av oppførselen hennes? Hvor får hun penger av?! Hun ler deg jo opp i trynet og har null respekt for deg! 

Anonymkode: 0a9f9...c10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har en 14 åring råd til å røyke 10 om dagen ? Det at det er flaut er ditt siste problem akkurat nå 

Anonymkode: 63487...f9f

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, ViljaH skrev:

Kutte privilegier inntil hun aksepterer hvem som bestemmer..

Bestemme og bestemme. Avhengighet er ikke noe man bare kan skru av med en knapp. Lettere for noen enn for andre, men jeg brukte vel et par år med gjentatte forsøk for å slutte, og innså til slutt at det ikke gikk uten å ty til snus.

Trodde forøvrig at så godt som ingen unge begynte å røyke lengre, men tok tydeligvis feil der. 

Kutte privilegier, tja, det kan man alltids prøve, men som det gamle ordtaket sier: Nøden lærer naken kvinne å spinne.

• Liker 2
Skrevet

Kan dere slutte å hakke ned Ts? Herregud, har dere tenåringer selv eller? Dessuten røyker de som kommer fra "gode" hjem også! 

Det hjelper neppe å vise bilder og videoer. Kjære vene, vet dere ikke at tenåringer tror at de lever evig? De lar seg ikke påvirke på samme måte som voksne. De tror ikke at det vil handle om dem. Naivt og banalt å tro at tenåringer forstår alvoret på den måten, og tror dere virkelig ikke at de vet om både helseskader og alt? De bryr seg bare ikke fordi de er unge.

Og så er det en som nevner at en trodde dette var "ut". At det (også) usunne fokus på å se bra og fresh ut teller mest nå. Vel. Kanskje noen gjør litt opprør mot det picture perfect?

Det jeg tror vil hjelpe er å nekte henne lommepenger. Du har all rett til det når du vet at det kan gå til røyk. Jeg ville også sagt at jeg vil vite hvem som gir sigarettene til disse barna. Du kan også si at du ikke vil ha røyk i huset. Det er du som bestemmer det. Finner du røyk, så inndra telefon og nekt pc. Siste kan dog være en risiko. For straff i den alderen kan virke mot sin hensikt. De kan fort bli mer trassige. Poenget er likevel at du tydelig viser at du er mot dette. Så kan jo en skikkelig samtale hjelpe, men regner med at du har snakket med henne alt. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flaut at du ikke klarer å oppdra ungen din skikkelig. Hva med konsekvenser av oppførselen hennes? Hvor får hun penger av?! Hun ler deg jo opp i trynet og har null respekt for deg! 

Anonymkode: 0a9f9...c10

I alle dager. Hvilken planet lever du på 👽 Man har da ikke dårlig oppdragelse på ungdommen om de begynner å røyke. Jeg kan fortelle deg at jeg ikke drikker alkohol. Men jeg synes da ikke at foreldre er dårlige om ungdommene deres drikker det.

Jeg tror miljø har mye å si for hva ungdommen begynner med, så får foreldrene lede de i riktig retning, og håpe at de en dag hører.

Anonymkode: 991db...f56

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du får gi henne konsekvenser da vel. dra inn privilegier som Internett, penger ol.

Jeg hadde i det minste krevd at røykingen foregikk i det skjulte. Du klarer neppe å få henne til å slutte uansett. Forklar for henne skadene det gjør, hvor mye det koster osv. Kjenner du noen som har røyka som kan snakke med henne? 

Ungdommen hører uansett oftest mest på sine kompiser, men noe kan man få inn. 

Røykte selv som 14-åring! 

Anonymkode: acbaf...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble fersket på skolen da jeg var 12 selv. Foreldrene mine reagerte med å nekte meg å besøke de vennene jeg gjorde det med, og å inndra telefonen min.

Det fikk meg nok ikke til å slutte helt. Jeg bare gjemte meg bedre. Men det fikk meg kanskje til å trappe ned litt. Sluttet ikke før jeg var 17, og kan fremdeles som voksen finne på å ta meg en festrøyk i året. Men at mamma reagerte så sterkt ga meg ihvertfall noe ekstra motivasjon til å unngå det når jeg ble eldre.

Anonymkode: 4715b...ff7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...