Gå til innhold

Pusse opp før salg, trenger noen tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selge huset mitt i løpet av året, helst til sommeren.

Jeg skal ikke koste på så altfor mye, men male litt her og der.

Jeg har laminatgulv på soverom og det ser ut som furugulvet. Tak og knevegger er i hvitt (bomull). Jeg klarer ikke å finne farge som ville blitt fint til de gulvene. Gulvene blir ikke byttet ut.

Ene soverommet har fått fargen muskatnøtt og det ble veldig fint og koselig. Jeg vil ikke ha samme farge i alle rom. 

Jeg vurderer fargen Dunkel på ett soverom på ca 14 kvm, men vet ærlig talt ikke om det blir fint. Har dere noen tips til farger som vil passe? Loftstue malte jeg i varm sand, en beige farge. Det ble lyst og fint til hvitt tak, knevegger og dører inn til soverommene.

Jeg har idag fargen vanilje på kjøkkeninnredning og bomull på tak og vegger. Gulvet er i mørk antrasitt laminatgulv. Vurderer å male innredningen i en lys, ren og pen gråfarge. Trenger tips til evt hvilken grå som vil passe.

Stuen skal jeg bare male i en pen farge som vil gå til rustikk mellombrunt skipsgulv, men hvilken farge passer til det gulvet?

Jeg ville vært veldig takknemlig for tips fra dere.

Badet er ett kapittel for seg selv, men det selges som det er. Det går i furu og terrakotta. Populært på 90 tallet en gang. Jeg velger å la neste eier pusse opp selv, da utgiften blir for stor, samtidig som min smak kanskje er noe helt annet en ny eier sin.

Anonymkode: e561e...35e

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke komme med noe farge tips. Men lyst er jo aldri feil. Hadde fått en megler på befaring. Og hørt hva de hadde sagt. Med tanke på dette er et hus, du har et gammelt bad så ser jeg ikke poenget med og stresse mye. Virker som kjøkkene og er gammelt. I hus er det så mye annet som koster peng som folk ser på, tak, pipe, elektrisk, kledning, vinduer osv. Som sagt få inn en megler og hør hva de sier, noen har jo også en stylist med på laget som kan gi tips for og få mest mulig peng. Under forutsetning at du velger dek megleren. 

Anonymkode: 457d3...b65

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke komme med noe farge tips. Men lyst er jo aldri feil. Hadde fått en megler på befaring. Og hørt hva de hadde sagt. Med tanke på dette er et hus, du har et gammelt bad så ser jeg ikke poenget med og stresse mye. Virker som kjøkkene og er gammelt. I hus er det så mye annet som koster peng som folk ser på, tak, pipe, elektrisk, kledning, vinduer osv. Som sagt få inn en megler og hør hva de sier, noen har jo også en stylist med på laget som kan gi tips for og få mest mulig peng. Under forutsetning at du velger dek megleren. 

Anonymkode: 457d3...b65

Huset er 24 år gammelt og kjøkkenet er vel 15 år gammelt og malt for ca 8 år siden.

Jeg vil shine opp litt før takstmann kommer og noen stylist koster jeg ikke på. Det ser helt normalt ut i alle rom, bortsett fra badet som er veldig utdatert. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huset er 24 år gammelt og kjøkkenet er vel 15 år gammelt og malt for ca 8 år siden.

Jeg vil shine opp litt før takstmann kommer og noen stylist koster jeg ikke på. Det ser helt normalt ut i alle rom, bortsett fra badet som er veldig utdatert. 

Hjelper ikke det pøkk når takstmann kommer! Den ser på det tekniske ved boligen. Spar tid og penger på hele greia, la det være som det er. Om du så hadde bytta ut kjøkkenet, er det ikke dermed sagt at kjøper ville hatt nettopp det du falt for.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ett tips er å rydde bort mye møbler og stæsj, sånn at boligen ser romslig ut. Det er ikke ditt problem hvor kjøperen skal plassere støvsuger, vaskebøtter etc (bare som et eksempel). Ellers gjelder bare at det er rent ved visning, og at småtterier som manglende eller løse lister fikses opp. Det har forbausende mye å si for helhetsinntrykket for de som ser boligen for første gang, og kan gi uforholdsmessig stor reduksjon i salgsverdien.

Anonymkode: 6c01c...d00

AnonymBruker
Skrevet

Hvit poesi passer til alt. Jeg ville malt siden det ikke koster så mye. 

Anonymkode: aba8b...911

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt noe maling idag. Valget falt på en farve jeg aldri i mitt liv trudde jeg kunne like. Gleder meg til p begynne på prosjektet.

Jeg vurderer å bytte gulvet i stue med samme som på kjøkkenet. Mørk antrasitt og da kan jeg male stua i en pen farve som ikke passer til gulvet jeg har idag.

Det er bare en list i mellom stue og kjøkken, så synes dere det er helhet i å ha samme gulv da? Gangen er flislagt, så den dår bli sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt noe maling idag. Valget falt på en farve jeg aldri i mitt liv trudde jeg kunne like. Gleder meg til p begynne på prosjektet.

Jeg vurderer å bytte gulvet i stue med samme som på kjøkkenet. Mørk antrasitt og da kan jeg male stua i en pen farve som ikke passer til gulvet jeg har idag.

Det er bare en list i mellom stue og kjøkken, så synes dere det er helhet i å ha samme gulv da? Gangen er flislagt, så den dår bli sånn.

:jepp: Du kan velge en list som matcher fargen på gulvene

Anonymkode: 4c1e0...669

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får kjøpt overgangslist i mange forskjellige farger https://www.byggmax.no/catalogsearch/result/?q=overgangslist

og jeg ville kanskje valgt en som er i lignende farge som gulvene. Evt en trelist kan du male/lakkere i passende farge :) 

AnonymBruker
Skrevet

Mulig du ikke trenger list i det hele tatt om du får sveiset skjøtene mellom belegget på stua og kjøkkenet.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du ikke trenger list i det hele tatt om du får sveiset skjøtene mellom belegget på stua og kjøkkenet.

Det er laminatgulv på kjøkken og stue. Bruntoner i stua og mørk grå på kjøkkenet. En svart metallist er skille mellom disse rommene.

Jeg vurdere bare å bytte ut hele stuegulvet så det wr likt på kjøkken og stue.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er laminatgulv på kjøkken og stue. Bruntoner i stua og mørk grå på kjøkkenet. En svart metallist er skille mellom disse rommene.

Jeg vurdere bare å bytte ut hele stuegulvet så det wr likt på kjøkken og stue.

Ja, det var det jeg tenkte på. Med likt belegg kanskje du ikke trenger list i det hele tatt, hvis du får "sveiset" skjøten mellom belegget på kjøkkenet og belegget på stua.

Skrevet

Hadde ut skullet male før salg, ville jeg malt SLT hvitt. Det er det flest liker, og det er lettere å forestille seg hvordan man evt kan gjøre det til ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selge, og har valgt å holde meg til bomull i alle rom bortsett fra kjøkken og et soverom, som jeg malte i antikkgrå. Tror det er en fordel å holde det mest mulig nøytralt. Ellers bruker jeg kun penger på å flikke slikt som manglende gulvlister, feielister, akryl i skjøtet mellom taklist og tak. Slike små detaljer som gjerne blir lagt merke til og som kommer inn under "dårlig vedlikehold". Å skifte gulv eller andre store inngrep kommer jeg ikke til å gjøre. Både gulv og kjøkken kan nok med fordel skiftes ut, men det er langt i fra sikkert at kjøper har min smak. Om det er noe jeg selv ikke kan, finner jeg folk på finn småjobber til å gjøre det. De fleste er hyggelige, og kommer i tillegg med gode råd og tips.

Anonymkode: f91a5...8c4

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta deg bryet med å male. Jeg ser du får tips om å velge nøytralt, men «problemet» er at det kun er godt voksne som velger det i dag. Om boligen din er en type familiebolig vil yngre mennesker måtte male over uansett etterpå. Da er det samme om veggfargen er gammel eller ny. 

Anonymkode: 137da...74f

AnonymBruker
Skrevet

Gjør minst mulig så lenge det er relativt nøytralt. Det er ikke laminaten på stua som avgjør om du får solgt eller ikke. Fokuser heller på at flest mulig småjobber er gjort, sånn at stedet er velholdt og vedlikeholdt.

Anonymkode: b1913...61a

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta deg bryet med å male. Jeg ser du får tips om å velge nøytralt, men «problemet» er at det kun er godt voksne som velger det i dag. Om boligen din er en type familiebolig vil yngre mennesker måtte male over uansett etterpå. Da er det samme om veggfargen er gammel eller ny. 

Anonymkode: 137da...74f

Jeg syns å male vegger er en rimelig investering før salg. Det gir et freshere og renere inntrykk når veggene er nymalte. Derimot har jeg ingen tro på bytte av gulv osv. Det er for dyrt og tidkrevende i forhold til hva man med sannsynlighet får igjen.

Anonymkode: f91a5...8c4

AnonymBruker
Skrevet

Bare mal hvis det er skikkelig utdatert eller ser skittent ut, det meste andre får du ikke igjen for. Velg en lys, nøytral veggfarge og bruk den overalt der du maler, slik at du slipper mye malingsrester. Bruk stylist, for å få tips til å gjøre det beste ut av det du har, koster ikke så mye når du ikke velger å leie møbler. Rydd, fjern alt som minner om religion og politikk eller som er personlig. Fjern «unødvendige» møbler slik som store lenestoler eller ekstra bokhylle, slik at de blir bedre romfølelse.

Anonymkode: 02f16...860

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...