AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 Det er nå 8 uker siden fødselen og jeg fullammer. Lillegutt spiser veldig mye og har lagt på seg mye. Jeg er sulten og fysen hele tiden, og det blir dessverre for mye godteri/usunn mat, selv om jeg spiser mye sunt i løpet av en dag også. Jeg tror jeg trenger å spise litt mer mettende mat, noen som har forslag til hva det kan være? Hva spiser dere ila en dag? Jeg var tynn før fødselen, 158 cm høy og 47 kg. Jeg gikk opp 18 kg under graviditeten, også her spiste jeg mye usunt i tillegg til sunn mat (var alvorlig sulten hele tiden). Nå har vekta stått stille på 53 kg i 6 uker. Jeg gjør noen øvelser her og der, men har ikke begynt å trene enda. Vekta får bare være enn så lenge, det viktigste er at lille og jeg får i oss så mye god næring (og gode smaker) som mulig. Anonymkode: 138ca...a41
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 Men er ikke 53 kg en fin vekt for deg da? Skal du enda mer ned? Anonymkode: 9c388...2fc 2
Blingblingtahei Skrevet 2. januar 2019 #3 Skrevet 2. januar 2019 Har dessverre lite dårlig råd å gi, jeg har også spist aaaaltfor mye godt siden baby kom, spesielt nå I jula. Etter nyttår har jeg spist opp alle kaker jeg har og gått til innkjøp av frukt som jeg liker og spiser havregrøt til frokost. Det metter meg godt og jeg spiser frukt når jeg fyser som mest
Blingblingtahei Skrevet 2. januar 2019 #4 Skrevet 2. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke 53 kg en fin vekt for deg da? Skal du enda mer ned? Anonymkode: 9c388...2fc Tror hun skrev at vekta var den samme med, håper hun innser at idealvekta hennes kanskje stabilisere seg der for det er nok en heller sunn vekt for henne. Men ts ønsket tips til sunnere mat og hvordan unngå alt sukkeret, kroppen higer etter sukker når den er vant til å få mye sukker. Erstatt dette med fruktsukker og etterhvert vil du få mindre lyst på kaker og godteri.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #5 Skrevet 2. januar 2019 Havregrøt hver dag er en fin start metter og havre er bra for amming. Ellers kan du finne noen matblogger du kan følge for tips om mat som kan friste Jeg har også spist litt mye snop i jula, men heldigvis blir jeg lei av det! Jeg har ikke så veldig supervariert kosthold og er litt kresen og ikke særlig eventyrlysten når det kommer til å smake nytt. Spiser heller ikke kjøtt og fisk. Får jo i meg det jeg trenger og tar B12 og tran og vitaminbjørner - og baby legger på seg - men tenkte litt på om jeg kanskje burde begynne å introdusere nye smaker til baby etterhvert som hun blir over 4 mnd. Altså begynne med smaksprøver ved 4 mnd istedet for vente til 6 mnd. Noen med tanker der. Baby trenger jo ikke være vegetarianer og kjedelig i matveien selv om jeg er det. Anonymkode: 2fda9...f12
Skogkløver Skrevet 2. januar 2019 #6 Skrevet 2. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Havregrøt hver dag er en fin start metter og havre er bra for amming. Ellers kan du finne noen matblogger du kan følge for tips om mat som kan friste Jeg har også spist litt mye snop i jula, men heldigvis blir jeg lei av det! Jeg har ikke så veldig supervariert kosthold og er litt kresen og ikke særlig eventyrlysten når det kommer til å smake nytt. Spiser heller ikke kjøtt og fisk. Får jo i meg det jeg trenger og tar B12 og tran og vitaminbjørner - og baby legger på seg - men tenkte litt på om jeg kanskje burde begynne å introdusere nye smaker til baby etterhvert som hun blir over 4 mnd. Altså begynne med smaksprøver ved 4 mnd istedet for vente til 6 mnd. Noen med tanker der. Baby trenger jo ikke være vegetarianer og kjedelig i matveien selv om jeg er det. Anonymkode: 2fda9...f12 Dersom baby går godt opp i vekt og du trives kan du godt vente med mat til barnet er 6 mnd. Når du ammer vil uansett melken endre litt smak etter hva du spiser. Det er vel ikke påvist noen fordeler ved innføring av fast føde før 6 mnd dersom barnet får i seg nok fra morsmelk når det er sagt er det ingenting i veien for å starte så smått med mat etter 4 mnd. Mange venter imidlertid en mnd eller 2 med kjøtt siden det kan være hardt å fordøye for de små. Det går mest i grønnsaker/frukt i begynnelsen:)
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #7 Skrevet 2. januar 2019 3 minutter siden, Skogkløver said: Dersom baby går godt opp i vekt og du trives kan du godt vente med mat til barnet er 6 mnd. Når du ammer vil uansett melken endre litt smak etter hva du spiser. Det er vel ikke påvist noen fordeler ved innføring av fast føde før 6 mnd dersom barnet får i seg nok fra morsmelk når det er sagt er det ingenting i veien for å starte så smått med mat etter 4 mnd. Mange venter imidlertid en mnd eller 2 med kjøtt siden det kan være hardt å fordøye for de små. Det går mest i grønnsaker/frukt i begynnelsen:) Takk for tips! Jeg vet at melken endrer smak etter hva jeg spiser, men tenkte på at jeg spiser ikke såå mye nytt og spennende. Jeg er liksom fornøyd med samme type yoghurt med musli, brødskiver med ost og et eple til lunsjen min, og same type grønnsakene omtrent til hver middag, eksperimenterer ikke så mye. Men vil jo gjerne at baby skal få smake feks avokado, fersken, papaya, gresskar og squash, selv om det er ting jeg ikke er så glad i å spise. Men det holder kanskje å vente til 6 mnd uansett? Anonymkode: 2fda9...f12
Skogkløver Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Jeg vet at melken endrer smak etter hva jeg spiser, men tenkte på at jeg spiser ikke såå mye nytt og spennende. Jeg er liksom fornøyd med samme type yoghurt med musli, brødskiver med ost og et eple til lunsjen min, og same type grønnsakene omtrent til hver middag, eksperimenterer ikke så mye. Men vil jo gjerne at baby skal få smake feks avokado, fersken, papaya, gresskar og squash, selv om det er ting jeg ikke er så glad i å spise. Men det holder kanskje å vente til 6 mnd uansett? Anonymkode: 2fda9...f12 Så lenge du ikke har noen mangler går det nok helt fint! Jeg er skikkelig misunnelig på alle som klarer å amme til 6 mnd. Vi måtte gi mat ved 4 mnd på grunn av dårlig vektoppgang, skikkelig nedtur 😅 For ikke å snakke om det ekstra styret det er med mat når de er så små. Vi gikk rett på BLW så snart barnet kunne holde maten selv. Mye gris i begynnelsen, men snuppa var den flinkeste å spise skiver i sitt årskull da hun begynte i barnehagen:) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå