Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 25-år, akkurat ferdig med bachelor. 

Vi er en stor vennegjeng på 15 stykker (alle er fra 23-26) hvor 12 eier egen leilighet - de fleste i Oslo. Noen litt utenfor. 

Noen har fått hjelp av foreldre, andre ikke.

Sparer på BSU men har en lang vei å gå før jeg har nok egenkapital for å kjøpe meg noe eget. Føler meg mislykka da jeg er en de tre som fortsatt bor i kollektiv.... 

Leilighetsmarkedet er tøft å komme inn i, og å få et lån på 2mill og ha en egenkapital på 300k hjelper lite i dagens marked. 

Hvor vanlig er det egentlig å eie? 

Anonymkode: 466fa...f0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge kvinneguiden? Det er et krav å eie.

Anonymkode: 68f48...555

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge kvinneguiden? Det er et krav å eie.

Anonymkode: 68f48...555

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok blitt mer vanlig å leie i Oslo på din alder. I min jobb er det svært få som eier egen bolig (Oslo). Jeg er vel en av de få som eier, men de tror at jeg leier. 

Samtidig går de ut hver helg, reiser mye og er ofte hos frisøren hver måned. De hadde nok fått kjøpt seg bolig om de kutter ned litt på forbruket. 

Anonymkode: c367d...a85

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nok blitt mer vanlig å leie i Oslo på din alder. I min jobb er det svært få som eier egen bolig (Oslo). Jeg er vel en av de få som eier, men de tror at jeg leier. 

Samtidig går de ut hver helg, reiser mye og er ofte hos frisøren hver måned. De hadde nok fått kjøpt seg bolig om de kutter ned litt på forbruket. 

Gratulerer 😁 

Blir imponert over folk som får det til. 

Kan jeg spørre hvordan du kom deg inn på boligmarkedet i Oslo? Er jo fryktelig dyrt. Hadde du spart lenge, fikk du hjelp, og har du stort lån alene? 

AnonymBruker
Skrevet

Min oppfatning i din alder er at de eneste som eier er de som har arvet enten leiligheten/huset, eller penger, eller fått masse egenkapital fra foreldre og jobbet stødig siden de var ungdom. 
Jeg eier ikke og veldig mange jeg kjenner eier heller ikke, flertallet eier ikke men noen gjør . Pappaguttene som har fått en av leilighetene til rike far, eller de som har arvet død bestemor og fått kjæreste og evn barn tidlig så det blir naturlig at de får størstedelen av arven

Anonymkode: 754d7...9a5

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min oppfatning i din alder er at de eneste som eier er de som har arvet enten leiligheten/huset, eller penger, eller fått masse egenkapital fra foreldre og jobbet stødig siden de var ungdom. 
Jeg eier ikke og veldig mange jeg kjenner eier heller ikke, flertallet eier ikke men noen gjør . Pappaguttene som har fått en av leilighetene til rike far, eller de som har arvet død bestemor og fått kjæreste og evn barn tidlig så det blir naturlig at de får størstedelen av arven

Anonymkode: 754d7...9a5

Føler det blir så stor klasseforskjell allerede nå. Leiligheten til de som eier øker fortere i verdi, enn det de fleste (ihvertfall jeg) klarer å spare. Ikke lett det her 🤪

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer 😁 

Blir imponert over folk som får det til. 

Kan jeg spørre hvordan du kom deg inn på boligmarkedet i Oslo? Er jo fryktelig dyrt. Hadde du spart lenge, fikk du hjelp, og har du stort lån alene? 

Jeg har ikke fått hjelp i det hele tatt og jeg har heller ikke så stort lån mtp boligens verdi:) 

Jeg har hatt 3 jobber og mesteparten gikk til å betale ned lån. Hehe. 

AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det ønskelig og normalt å eie. 

Anonymkode: 37805...2c3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det ønskelig og normalt å eie. 

Anonymkode: 37805...2c3

Ønskelig JA! Vanskelig jepp 🙃 

Boligmarkedet er tøft. Spesielt hvis man ikke vil bo i et kott på 20kvm

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For 2,3 mill får du jo en helt fin toroms i groruddalen! Nært marka og 15 min med bane til sentrum. 

Anonymkode: 93e31...c32

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

For 2,3 mill får du jo en helt fin toroms i groruddalen! Nært marka og 15 min med bane til sentrum. 

Anonymkode: 93e31...c32

Hva tenker du på!  :hakeslepp:

Det er jo ikke innenfor ring 2.

Anonymkode: bf78b...892

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på. I min vennegjeng er fordelingen kanskje 50/50. Og det avhenger av så mye rart. Jeg kjøpte meg leilighet når jeg var 21 under finanskrisen. Da gikk jo leilighetene for en slikk og ingenting, ihvertfall i forhold til nå. Jeg måtte da leve med en ganske stram økonomi noen år i forhold til vennene mine. Husker det var jævlig kjipt å måtte sitte hjemme og spise nudler når vennene mine var ute på byen, men det var jo min egen feil som kjøpte meg en borettslagsleilighet med skyhøye fellesutgifter. I ettertiden har det dog vært litt spesielt å få pes fra noen av de samme vennene om hvor heldig jeg var som fikk kjøpt leilighet så tidlig, de kunne jo også ha gjort det om de var villige til å gå ned i levestandard 😅 ellers er det også de som har tatt et bevist valg ved å ikke kjøpe leilighet, da de ikke er klare for å "slå rot" enda feks. Vi er alle forskjellige med forskjellige prioriteringer. 

Anonymkode: d6d1f...02b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

77% av norske husholdninger eier bolig. Naturligvis vil tallet være lavere for unge mennesker; det er helt normalt å leie i noen år, mens man sparer for å komme inn på boligmarkedet. De tidene da boligprisene økte mer enn man klarte å spare, er nok forbi nå.

Anonymkode: bf78b...892

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...