AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 Jeg jobber som lærer, men kjenner dessverre at det ikke er noe for meg, og vil derfor videreutdanne meg. En av utdanningene jeg har sett på, er masterstudiet i logopedi. Finnes det noen logopeder her som kan fortelle litt om hverdagen som logoped, lønn, hvordan det er å få seg jobb offentlig og privat osv..? ☺️ jeg har til nå et godt inntrykk av yrket, men vil alltid høre fra andre da jeg ikke kjenner noen logopeder selv. Anonymkode: c9883...1a5
Serafin Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som lærer, men kjenner dessverre at det ikke er noe for meg, og vil derfor videreutdanne meg. En av utdanningene jeg har sett på, er masterstudiet i logopedi. Finnes det noen logopeder her som kan fortelle litt om hverdagen som logoped, lønn, hvordan det er å få seg jobb offentlig og privat osv..? ☺️ jeg har til nå et godt inntrykk av yrket, men vil alltid høre fra andre da jeg ikke kjenner noen logopeder selv. Anonymkode: c9883...1a5 Ja, mutter´n er logoped! Det er en veldig bra jobb. Hun jobber i en kommune på østlandet. Hjelper folk f.eks. med uttalefeil (f.eks. mennesker som ikke klarer å si bokstaven R i et ord eller mennesker som sliter med stamming). Tror lønna ligger på rundt 500 000 kroner (sånn ca). Det er også godt betalt å jobbe privat. Modern kan lett ta 1200 kroner for en klokketime hvis hun jobber privat. Det er ifølge henne ikke flust av logopeder så det er gode jobbmuligheter. Som logoped kan du blant annet jobbe på sykehus og i kommunen. Endret 2. januar 2019 av Serafin 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #3 Skrevet 2. januar 2019 Jeg slenger meg på her. Er sykepleier og vil utdanne meg til logoped, ta master ved UiB. Håper jeg kommer inn🙂 Anonymkode: efcf1...6eb
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #4 Skrevet 2. januar 2019 Takk for svar, Serafin! Jobber moren din bare privat, eller både og? Har hun opprettet et enkeltmannsforetak for dette? Anonymkode: c9883...1a5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #5 Skrevet 2. januar 2019 Som privat bruker man takster fra HELFO. En klokketime gir 1036 kr. Lønna varierer veldig. I sykehusene er lønna ca. 50 000 - 100 000 mindre enn i kommunen. Å få jobb privat er i utgangspunktet ikke vanskelig. De fleste logopeder sikter seg nok inn på PPT o.l. Jeg jobber på sykehus og dermed kun med voksne personer har fått hjerneslag, hodeskader etter ulykker, nevrologiske lidelser osv. Anonymkode: 3e55e...94e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #6 Skrevet 2. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som privat bruker man takster fra HELFO. En klokketime gir 1036 kr. Lønna varierer veldig. I sykehusene er lønna ca. 50 000 - 100 000 mindre enn i kommunen. Å få jobb privat er i utgangspunktet ikke vanskelig. De fleste logopeder sikter seg nok inn på PPT o.l. Jeg jobber på sykehus og dermed kun med voksne personer har fått hjerneslag, hodeskader etter ulykker, nevrologiske lidelser osv. Anonymkode: 3e55e...94e Hvordan er det, å jobbe med voksne? Er barnehagelærer og har en viss kunnskap om å jobbe med barns språk, men klarer ikke helt å se for meg en evt jobbhverdag hvor jeg skal hjelpe voksne. Vurderer å søke meg inn åå master fra høsten av, men er litt usikker. Anonymkode: e6eae...129
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #7 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det, å jobbe med voksne? Er barnehagelærer og har en viss kunnskap om å jobbe med barns språk, men klarer ikke helt å se for meg en evt jobbhverdag hvor jeg skal hjelpe voksne. Vurderer å søke meg inn åå master fra høsten av, men er litt usikker. Anonymkode: e6eae...129 Jeg har aldri jobbet med barn, så vet ikke hvordan en forskjell på det vil være. Det er veldig fint å jobbe med voksne. En kommer tett på mennesker som har vært gjennom store forandringer i livet, enten det skyldes hjerneslag, kreft, Als, Parkinsons, ulykker, rus osv. På sykehus jobber man mye med språk, afasi, men også med dysfagi, som er svelgvansker. Jeg er også med på å vurdere svelgefunksjonen til pasienter ved å vurdere røntgenfilming av selve svelget. Å jobbe på sykehus er hektisk, men interessant. Som privatlogoped (bijobb), er det ikke så hektisk, men kan bli mye jobb i perioder. Anonymkode: 3e55e...94e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Som privat bruker man takster fra HELFO. En klokketime gir 1036 kr. Lønna varierer veldig. I sykehusene er lønna ca. 50 000 - 100 000 mindre enn i kommunen. Å få jobb privat er i utgangspunktet ikke vanskelig. De fleste logopeder sikter seg nok inn på PPT o.l. Jeg jobber på sykehus og dermed kun med voksne personer har fått hjerneslag, hodeskader etter ulykker, nevrologiske lidelser osv. Anonymkode: 3e55e...94e Greit å vite! 🙂 Ser for meg at det kan være litt styr å starte opp som selvstendig næringsdrivende? Hvis det er det man kanskje må belage seg på hvis man bor et sted hvor det ikke finnes privat praksis fra før av 🤔 jeg syns lærerjobben er tung, og er litt redd for å rote meg opp i noe som på papiret ser ut som en flott jobb, men som jeg fort kan dra med meg hjem etter arbeidstid. Hm. Anonymkode: c9883...1a5
Serafin Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, Serafin! Jobber moren din bare privat, eller både og? Har hun opprettet et enkeltmannsforetak for dette? Anonymkode: c9883...1a5 Nei, hun jobber i pp tjenesten i en kommune.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Greit å vite! 🙂 Ser for meg at det kan være litt styr å starte opp som selvstendig næringsdrivende? Hvis det er det man kanskje må belage seg på hvis man bor et sted hvor det ikke finnes privat praksis fra før av 🤔 jeg syns lærerjobben er tung, og er litt redd for å rote meg opp i noe som på papiret ser ut som en flott jobb, men som jeg fort kan dra med meg hjem etter arbeidstid. Hm. Anonymkode: c9883...1a5 Jeg jobber i ppt, og det er mange famle lærere her, hehe. Om du leter etter en jobbhverdag som er litt mindre hektisk og med mindre ansvar så er det absolutt en god jobb. Mine kollegaer med lærerbakgrunn sier i alle fall at de setter pris på å ha tid til hvert enkelt barn og at jobben generelt er mindre stressende. Det negative ved jobben vil jeg si er at man blir litt rotløs. Jeg farter rundt på ulike skoler og hører ikke til noe sted. Ingen faste kollegaer å spise lunsj med. Jeg kan fort gå en hel arbeidsdag uten å snakke med andre voksne. Det kjenner jeg er litt tungt innimellom. Anonymkode: 50a47...59e 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #11 Skrevet 3. januar 2019 *Mange gamle lærere Anonymkode: 50a47...59e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #12 Skrevet 4. januar 2019 På 3.1.2019 den 14.12, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i ppt, og det er mange famle lærere her, hehe. Om du leter etter en jobbhverdag som er litt mindre hektisk og med mindre ansvar så er det absolutt en god jobb. Mine kollegaer med lærerbakgrunn sier i alle fall at de setter pris på å ha tid til hvert enkelt barn og at jobben generelt er mindre stressende. Det negative ved jobben vil jeg si er at man blir litt rotløs. Jeg farter rundt på ulike skoler og hører ikke til noe sted. Ingen faste kollegaer å spise lunsj med. Jeg kan fort gå en hel arbeidsdag uten å snakke med andre voksne. Det kjenner jeg er litt tungt innimellom. Anonymkode: 50a47...59e Det er noe med det.. Jeg digger barna jeg jobber med, men føler jo aldri jeg får vært ordentlig sammen med de. I tillegg til mange andre tidstyver i skoleverket. Okei, så du reiser rundt? Har snakket med logopeder som har ordnet det slik at brukere heller reiser til de, men nå bor jeg et sted hvor avstandene kan være lange, og reisetiden til en enkelt logoped bli for mye. Anonymkode: c9883...1a5
Serafin Skrevet 4. januar 2019 #13 Skrevet 4. januar 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er noe med det.. Jeg digger barna jeg jobber med, men føler jo aldri jeg får vært ordentlig sammen med de. I tillegg til mange andre tidstyver i skoleverket. Okei, så du reiser rundt? Har snakket med logopeder som har ordnet det slik at brukere heller reiser til de, men nå bor jeg et sted hvor avstandene kan være lange, og reisetiden til en enkelt logoped bli for mye. Anonymkode: c9883...1a5 Modern er logoped i pp tjenesten og hu er nødt til å reise rundt til barnehager og skoler i kommunen. Og kommunen sier at hun selv må disponere bil. Kjekt for kommunen da det er hun som må stå ansvarlig for driftsutgiftene med å ha bil. Endret 4. januar 2019 av Serafin
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #14 Skrevet 4. januar 2019 7 timer siden, Serafin skrev: Modern er logoped i pp tjenesten og hu er nødt til å reise rundt til barnehager og skoler i kommunen. Og kommunen sier at hun selv må disponere bil. Kjekt for kommunen da det er hun som må stå ansvarlig for driftsutgiftene med å ha bil. Nei så kjipt! Det hørtes ut som skikkelige drittutgifter å ha! 😩 Anonymkode: c9883...1a5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #15 Skrevet 5. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei så kjipt! Det hørtes ut som skikkelige drittutgifter å ha! 😩 Anonymkode: c9883...1a5 Vi får dekket masse i vår kommune, så set er sikkert store storskjermer. Anonymkode: 50a47...59e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå