Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på samme stedet i 4 år. Har fagbrev der jeg jobber, og har hatt det i kanskje 4.5 år.

Den tiden jeg har jobbet, har jeg bare hatt de vanlige lønnsforhøyningene på 1-2-3 prosent i året som "alle" får. Det vil si at jeg egentlig har samme lønn nå som en eventuell nyansatt ville hatt.
Men er det vanlig at man utover de generelle lønnsforhandlingene vil få noen lønnshopp pga. ansiennitet, antall år med arbeidserfaring og annet som jeg kan "kreve"? Vi har vel et fagforbund på jobben og en tariffavtale, men jeg er usikker på hva den inneholder.
Tingen er at jeg ikke kommer så veldig godt overens med sjefen, og føler heller ikke at jeg er den som verken tar mer ansvar eller presterer bedre enn snittet til å kunne ha noen kort å slenge i bordet. Men er det vanlig at man har krav på et lønnshopp ut fra ansiennitet og slikt?

Anonymkode: 7363f...acf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også stått på samme lønnstrinn i 4 år. Har prøvd å snakke med nærmeste leder, som blir veldig oppfarende når noen nevner lønn, og fikk klar beskjed om at de KUN er i ytterst få tilfeller der man har fått nye og mer viktige arbeidsoppgaver (større ansvarsbyrde osv) at man kan få høyere lønn.

Har jo fått mange nye oppgaver og mer ansvar på de 4 årene siden jeg startet, men når hun sa det slik er jeg ikke akkurat lysten på å søke om høyere lønn. Kanskje hun mener jeg gjør en dårlig jobb? Blir usikker på meg selv når det er slik, og tør ikke forhandle lønn. Det er en ond spiral 🙂

Jeg tror fagforeninger kan hjelpe. Flere av mine kolleger har nylig blitt løftet to trinn opp, av fagforeningene sine, uten at de har gjort noe, søkt om det. Det var et felles løft for alle medlemmene. Det føles skikkelig kjipt at akkurat min fagforening ikke ga sine medlemmer noe løft, selv om vi gjør nøyaktig samme arbeid som våre kolleger i andre organisasjoner.

Meld deg inn i fagforening og send inn krav i lokale forhandlinger gjennom dem, i stedet for gjennom sjefen.

Lønnspolitikk er noe dritt og helt umulig å forstå seg på. 😞

Anonymkode: cb2fc...875

AnonymBruker
Skrevet
On 1/2/2019 at 1:06 AM, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet på samme stedet i 4 år. Har fagbrev der jeg jobber, og har hatt det i kanskje 4.5 år.

Den tiden jeg har jobbet, har jeg bare hatt de vanlige lønnsforhøyningene på 1-2-3 prosent i året som "alle" får. Det vil si at jeg egentlig har samme lønn nå som en eventuell nyansatt ville hatt.
Men er det vanlig at man utover de generelle lønnsforhandlingene vil få noen lønnshopp pga. ansiennitet, antall år med arbeidserfaring og annet som jeg kan "kreve"? Vi har vel et fagforbund på jobben og en tariffavtale, men jeg er usikker på hva den inneholder.
Tingen er at jeg ikke kommer så veldig godt overens med sjefen, og føler heller ikke at jeg er den som verken tar mer ansvar eller presterer bedre enn snittet til å kunne ha noen kort å slenge i bordet. Men er det vanlig at man har krav på et lønnshopp ut fra ansiennitet og slikt?

Den beste måten å få bedre lønn er å bytte jobb.

Anonymkode: 40934...390

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke tariffavtalen. Noen har hopp i lønnstrinn etter å ha jobber x antall år, andre har det ikke. 

Du må uansett levere inn krav i lokale lønnsforhandlinger. Du kan ikke forvente at økt lønn bare kommer av seg selv. 

Anonymkode: a84b2...3ca

Skrevet

På 2.1.2019 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Men er det vanlig at man har krav på et lønnshopp ut fra ansiennitet og slikt

Det kommer ann på lønnstigen din. Noen stillinger stiger hypping (men lite i kr) etter kort ansiennitet andre har lengre mellom hvert opprykk men du får gjerne mere utbetalt.

Det er bare ledere og de utenfor lønnstrinnsordningen som forhandler lønn hvert år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Midgard skrev:

Det kommer ann på lønnstigen din. Noen stillinger stiger hypping (men lite i kr) etter kort ansiennitet andre har lengre mellom hvert opprykk men du får gjerne mere utbetalt.

Det er bare ledere og de utenfor lønnstrinnsordningen som forhandler lønn hvert år.

Nei, noen av oss forhandler lønn selv (evt. i tillegg til lønnstrinnsordningen). Og man skal absolutt ikke la seg skremme av floskler som "kun i ytterst få tilfeller noen får økt lønn" fra leders side. Selvfølgleig prøver de seg på det, jobben deres er å få mest mulig arbeid ut av så lite som mulig, og ser de at de kan spare kostnader på deg så gjør de det. Om man har tatt på seg mer ansvar, så legg frem akkurat det og krev. Ha gjerne et annet jobbtilbud i bakkant også. 

I dagens arbeidsliv må man forhandle og kreve, siden det blir stadig mindre organisert (organisasjonsgraden er synkende). Det har blitt litt mer av den sterkes rett. 

Anonymkode: 6404d...386

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, noen av oss forhandler lønn selv (evt. i tillegg til lønnstrinnsordningen).

Vel, nå prøvde jeg å svare TS med tanke på trådens tittel "Hva kan man forvente av lønnsøkninger uten å gå i dialog?" Da tolker jeg at forhandlinger er utelukkende. 

Du har et merkelig forhold til ledelse og om det er ditt inntrykk at ledere er til for å presse arbeidsgivere mest mulig jobb for minst mulig penger. Er dette fordi du selv forlanger mest mulig for å gjøre minst mulig og med det ikke får spesielt gode tilbakemeldinger i forhandlingene.  Btw, i stat og kommune (og sannsynligvis ellers også) er et mange flere lederstillinger som ikke driver lønnsforhandlinger enn de som har det. 

Nå er det sikkert forskjell på ledere, men om man spiller "jeg slutter kortet fordi jeg har en annen bedre betalt jobb" må du også være klar på at du forlater jobben om ikke kravet innfris. Spille slik trussel forhandlinger er i mine øyne bare for dumt og direkte respektløst. Greier man ikke argumentere for hvorfor man bør for bedre lønn, så er det sannsynlig pga du ikke er klar for det heller.

Endret av Midgard
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg sier "uten å gå i dialog", så tenker jeg på eventuelle lønnsforhøyelser som kommer automatisk gjennom årene av for eksempel ansiennitet, antall år med arbeidserfaring i yrket og slikt, og som man "vanligvis" har krav på. Uten å trenge å argumentere for at man har påtatt seg større ansvarsområder, har en viktigere rolle i firmaet, er unik på kompetanse og vanskelig å erstatte osv.

Jeg vil jo alltids gjøre en mer solid jobb enn noen som er fersk, men samtidig så er jeg bare "en del av saueflokken" på den måten at jeg verken peker meg ut positivt eller negativt, men arbeider som snittet. Så jeg har ingen slike argumenter å komme med. Men jeg mener da likevel at jeg har mer erfaring enn ferske nyansatte uten mye arbeidserfaring og burde sånn sett hatt et høyere lønnstrinn enn bare de vanlige indeksøkningene.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Midgard skrev:

Vel, nå prøvde jeg å svare TS med tanke på trådens tittel "Hva kan man forvente av lønnsøkninger uten å gå i dialog?" Da tolker jeg at forhandlinger er utelukkende. 

Du har et merkelig forhold til ledelse og om det er ditt inntrykk at ledere er til for å presse arbeidsgivere mest mulig jobb for minst mulig penger. Er dette fordi du selv forlanger mest mulig for å gjøre minst mulig og med det ikke får spesielt gode tilbakemeldinger i forhandlingene.  Btw, i stat og kommune (og sannsynligvis ellers også) er et mange flere lederstillinger som ikke driver lønnsforhandlinger enn de som har det. 

Nå er det sikkert forskjell på ledere, men om man spiller "jeg slutter kortet fordi jeg har en annen bedre betalt jobb" må du også være klar på at du forlater jobben om ikke kravet innfris. Spille slik trussel forhandlinger er i mine øyne bare for dumt og direkte respektløst. Greier man ikke argumentere for hvorfor man bør for bedre lønn, så er det sannsynlig pga du ikke er klar for det heller.

Greit nok, men hovedpoenget i denne sammenhengen var egentlig at det man får i tillegg gjennom fellesoppgjør eller generelle tillegg gjerne er forsvinnende lite. Det dekker ofte knapt nok justering for inflasjon, og noen ganger ikke en gang det. Noen fagforeninger greier å forhandle frem en liten smule mer, men det er som regel veldig lite sammenlignet med hva man kan oppnå selv. 

Merkelig forhold til ledelse? En leders oppgave er å sørge for å få gjort oppgavene til bedriften så bra og rimelig som mulig, dette er faktisk ganske selvsagt. Og da må man som arbeidstaker ikke la seg utnytte, men forhandle lønn hvis man har gode kort på hånden. Nei, jeg sa ikke at man skal forlange mest mulig for å gjøre minst mulig, jeg skrev tvert imot at om man har tatt på seg mer ansvar enn det som er vanlig for andre ansatte med tilsvarende stilling som deg, så kan man bruke det som forhandlingskort for å oppnå høyere lønn. 

Selvsagt skal man argumentere for hvorfor man bør få høyere lønn enn de generelle tilleggene; man kan f. eks. som jeg har skrevet flere ganger nå, argumentere med at man har tatt mer ansvar. For andre kan det være naturlig å holde fokus på at man har solgt mye mer enn budsjett, eller hva det nå enn er som gjør at man stikker seg ut i positiv retning. 

Det er hverken mer eller mindre respektløst å stille et ultimatum, enn det f. eks. er for en arbeidsgiver å forvente at man eksempelvis skal ha dobbelt så mye ansvar og arbeidsoppgaver enn tilsvarende kolleger uten høyere lønn eller at det ansettes en til. Et arbeidsforhold er i bunn og grunn en ren hestehandel, og selv om man ikke bør bruke det at man har fått en annen stilling som pressmiddel ved første korsvei, så vil det i noen tilfeller være ok å bruke som siste kort. Selvsagt bør man ha et jobbtilbud i bakkant for å backe opp kravet, det var jo nettopp det jeg skrev. Er du kanskje en av de arbeidsgiverne som blir sur når noen ikke er helt fornøyd og stilt ultimatum? Vel, det hadde jeg ikke giddet å bruke energi på var jeg deg. Et arbeidsforhold er i prinsippet en transaksjon det også, der man bytter sin tid mot lønn. Og det er legitimt å ønske seg høyere lønn dersom man har tatt ansvaret som rettferdiggjør det, og heller slutte og gå over i en annen jobb dersom kravet ikke innfris. Det er en naturlig del av arbeidslivet og skjer hele tiden. 

Anonymkode: 6404d...386

AnonymBruker
Skrevet

i min jobb kan jeg forvente 0% om ikke fagforeningen eller jeg selv pusher veldig hardt.

Anonymkode: f8611...c78

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

i min jobb kan jeg forvente 0% om ikke fagforeningen eller jeg selv pusher veldig hardt.

Anonymkode: f8611...c78

Hva slags jobb er det?

Anonymkode: 6b02e...cb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...