AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #1 Skrevet 1. januar 2019 Da var vi i 2019 og nok en gang er det tid for å prøve å ta av litt frem mot sommeren. Jeg har drevet med litt vektnedgang tidligere hvor jeg da har fokusert på å spise magert kjøtt som fyllingbrystfilet, svinefilet, kyllingkjøttdeig, biff og annet, samt at tilbehøret skal være magert og ikke av raske karbohydrater som poteter, ris, mel/pasta osv. Prøver å unngå fett kjøtt som bacon, kylling med skinn og fete farseprodukter. Men som med det meste av magert kjøtt så kan det bli tørt og smakløst uten å ha noe å piffe det opp med. Krydder er selvsagt viktig, men ofte må slikt komplementeres med en fet fløtebasert saus av et slag og da er man tilbake til utgangspunktet. Og de saftigste grønnsakene som tomater, agurk, sjampinjong og annet er ofte de som ikke tåler å ligge lenge før de blir dvaske, og heller ikke kan kjøpes frossent. Jeg tenkte derfor å kanskje satse på litt wok og den slags. Mye wokgrønnsaker er jo slikt man får i hermetikk eller frossent, mens kjøtt og andre ingredienser er jo bare tørrvarer eller varer som kan fryses. Det jeg gjerne gjør er at jeg steker kjøtt og grønnsaker i en panne med minst mulig fett. Deretter rører jeg sammen maizena og vann som jeg tilsetter soyasaus, litt kyllingbuljongpulver og gjerne litt sweet chili og andre krydderier. Den har jeg da over woken og koker/rører inn for å få litt "juice" i pannen. Det blir jo da en fløtefri "klar" saus gir mye smak uten å tilføre mye kalorier. Er det noen som har en god oppskrift på magre sauser og andre magre matretter som kan lages av ting man har i hus med lang holdbarhet? Min erfaring er at når jeg kjøper ferske grønnsaker så blir ikke disse spist opp. Bor alene, og det blir derfor litt komplisert. Ps: Jeg har allerede spist meg litt lei på lapskaus og andre grønnsakssupper, selv om dette er bra mat å spise. Jeg har også en mage som ikke er så veldig begeistret for sterk mat selv om jeg vet at det finnes mye godt av hotte supper og slikt. Anonymkode: 27b7f...8b3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 Jeg bruker ofte guacamole eller salsa verde som saus til kjøtt. Tomatsauser eller salsaer funker også. Anonymkode: d24c4...fbf
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 Det du gjør feil, er at du går imot alle prinsipper for sunt kosthold. Sunne måltider er balanserte og appetittvekkende og smakfulle, og både fett og stivelse er naturlige elementer i et godt måltid, det har alltid vært sånn og kommer alltid til å være sånn. Vi mennesker er oppfinnsomme og vil alltid prøve å utfordre naturlige begrensninger, men det får alltid følger, og ofte både uventede og negative følger. Det er ganske enkelt å holde seg slank, hvis du konsekvent gjør som de slanke, men da må du også tenke som de slanke. Spis mat du liker, men begrens porsjonene og/eller begrens spising mellom måltidene. Hvis du synes dette høres fremmed og skummelt ut, kan du tenke over det du startet innlegget med: nok en gang er det tid for å prøve å ta av litt. Med andre ord, det du har gjort til nå, har ikke funket. Spør deg selv, vil det funke denne gangen? Blir du sint, er det kanskje noe viktig underbevisstheten din prøver å si deg. Anonymkode: 1ec8a...b90 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du gjør feil, er at du går imot alle prinsipper for sunt kosthold. Sunne måltider er balanserte og appetittvekkende og smakfulle, og både fett og stivelse er naturlige elementer i et godt måltid, det har alltid vært sånn og kommer alltid til å være sånn. Vi mennesker er oppfinnsomme og vil alltid prøve å utfordre naturlige begrensninger, men det får alltid følger, og ofte både uventede og negative følger. Det er ganske enkelt å holde seg slank, hvis du konsekvent gjør som de slanke, men da må du også tenke som de slanke. Spis mat du liker, men begrens porsjonene og/eller begrens spising mellom måltidene. Hvis du synes dette høres fremmed og skummelt ut, kan du tenke over det du startet innlegget med: nok en gang er det tid for å prøve å ta av litt. Med andre ord, det du har gjort til nå, har ikke funket. Spør deg selv, vil det funke denne gangen? Blir du sint, er det kanskje noe viktig underbevisstheten din prøver å si deg. Anonymkode: 1ec8a...b90 Jeg har da ikke sagt så mye om hvilke prinsipper jeg har for et sunt kosthold. Så du kan umulig vite om jeg gjør feil. Egentlig er vi to ganske enige. Men jeg ville da tatt det i et helse eller kostholdsforum. Akkurat her er jeg bare på jakt etter litt inspirasjon og oppskrift til noen gode sauser å juice opp maten med. Jeg mener det er litt forskjell på det man spiser i en fase hvor man skal ned i vekt, og det man spiser etterpå når det bare skal holdes stabilt. Skal man ned må man være mer bevisst og drive litt kaloritelling. Skal det holdes ved like kan det holde å spise sunt og med måte, og la kroppen styre signalene. Det har fungert veldig bra før. Men jeg gikk på en smell med depresjon og mistet all energi til å både lage mat og holde meg aktiv, så det ble dessverre mye junk, brusdrikking og dårlig selvdisiplin så jeg la på meg igjen. Anonymkode: 27b7f...8b3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 Fett inngår i kosthold for en fornuftig og langvarig vektnedgang, lavfett kombinert med lavkarbo blir veldig vanskelig over tid. Som du sier, tørt kjøtt og ingen saus/ fett er kjipe greier. Det finnes ikke gode sauser uten fett. Det blir som å skyte seg selv i foten når man planlegger maraton. Bedre å velge kjøtt/mat med litt fett, og tilsette litt godt fett til den magre maten. Det trenger ikke være 100g smør og 2 dl fløte til hvert måltid.. Det som gjelder er å holde karboinntaket lavest mulig, og gjerne begrense tidsrommet du inntar mat i. Anonymkode: 2d4d2...386
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 Jeg kjører ikke en streng lavkarbodiett, men går heller for kaloritelling (på grovt estimert hoderegning) i kombinasjon med at de kaloriene som inntas skal gi mest mulig metthetsfølelse i forhold til mengden kalorier. For å slippe å gå rundt sulten. Det blir indirekte "lavkarbo", selv om det ikke er lavkarbo som er utgangspunktet for dietten. Jeg er enig i at de fleste sauser er bedre med fett, men det kommer også litt an på hvilken type saus man lager. Vi nordmenn spiser jo mye sauser basert på sjy, fløte, melk og med smør i. Alt fra brunsaus til bearnaisesaus. Alle vet jo at dess større klatt med smør, og dess mer fløte man bruker, dess bedre blir sausen. Eller at dess mer ost man gratinerer ting med, dess bedre blir middagen. Men det gjelder å finne mettende og god mat som ikke trenger alt fettet for å smake godt. Hvit fisk og annen sjømat er jo magre, men saftige og smakfulle måltid. Men ser man på mer orientalske sauser og retter så er det ofte uten meieriprodukter og alt dette fettet. De bruker gjerne en del matolje i maten, men det er ikke alltid nødvendig. Salt, MSG, vann, kanskje litt eddik, diverse krydderier og jevning gir mye smak uten behov for masse fett. Sausen består gjerne av 95% vann og gir rikelig med smak. Salsalignende sauser kan også lages uten mye fett. Anonymkode: 27b7f...8b3
Duckie Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 Hva med kalde, mer dip-aktige sauser? Jeg bruker mye kesam eller lettrømme, lager tzatsiki, tartar eller tilsetter forskjellige krydder og andre smakstilsettinger (som sitron, lime, vårløk, hvitløk, urter) til kesam. Kesam og rømme holder jo en stund i kjøleskapet. Har alltid en flaske sriracha stående, den holder omtrent evig tror jeg. Veldig godt å blande med kesam og krydder, og kan jo også brukes for seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 Ja, jeg skulle hatt noe litt langtidsholdbart til å ha på salater og slikt. Når jeg først har det i hus. De fleste ferdigdressinger er jo gjerne basert på majones og kan fort inneholde like mye kalorier som resten av salaten. Er redd Kesam har litt dårlig holdbarhet til at jeg klarer å få spist opp alt. Rømme holder gjerne litt lengre. Anonymkode: 27b7f...8b3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 Hva er poenget med å gjøre det vanskeligere enn nødvendig for deg selv?Hvis du er striktere med karboinntaket kan du spise god mat med fett og gå ned i vekt. Kroppen trenger fett. Karbs, not so much. Anonymkode: 2d4d2...386
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #10 Skrevet 4. januar 2019 Jeg vet ikke hvorfor folk går ut ifra at jeg ikke er opplyst om hva som er et godt kosthold. Jeg er skeptisk til HFLC, og spesielt de ekstreme ketosediettene. Det viser seg jo at selv om man går ned i vekt, fettprosent og ser sunnere ut, så blir man gjerne ikke like lett kvitt det farlige innvollsfettet og fett som forkalker blodårer og slikt med HFLC. Derfor følger jeg heller den gode gamle kaloritellingsmetoden i kombinasjon med mat som gir god metthetsfølelse (dvs proteinrikt, grove/trege karbohydrater og redusert fettmengde). I praksis er det jo en diett som er strikt på karbohydrater, der de dårlige karbohydratene er valgt bort. De som velges, er karbohydrater med mye volum og lite kalorier og lav GI. Da slipper jeg også å gå rundt og føle meg sulten. Ideelt sett så skulle kroppen ha regulert apetitt og vekt av seg selv ved å bare spise variert, sunt, og uten raffinerte produkter som sukker, smør, olje, hvitt mel, hvit ris osv. Og det ville ikke da hatt så mye å si om det er fete eller søte råvarer siden det er en naturlig balanse i næringsstoffene. Men det er dessverre ikke så enkelt for alle. Da må det tas mer bevisste grep. Det er heller ikke alle dietter og metoder som fungerer like godt på alle. Anonymkode: 27b7f...8b3 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvorfor folk går ut ifra at jeg ikke er opplyst om hva som er et godt kosthold. Jeg er skeptisk til HFLC, og spesielt de ekstreme ketosediettene. Det viser seg jo at selv om man går ned i vekt, fettprosent og ser sunnere ut, så blir man gjerne ikke like lett kvitt det farlige innvollsfettet og fett som forkalker blodårer og slikt med HFLC. Derfor følger jeg heller den gode gamle kaloritellingsmetoden i kombinasjon med mat som gir god metthetsfølelse (dvs proteinrikt, grove/trege karbohydrater og redusert fettmengde). I praksis er det jo en diett som er strikt på karbohydrater, der de dårlige karbohydratene er valgt bort. De som velges, er karbohydrater med mye volum og lite kalorier og lav GI. Da slipper jeg også å gå rundt og føle meg sulten. Ideelt sett så skulle kroppen ha regulert apetitt og vekt av seg selv ved å bare spise variert, sunt, og uten raffinerte produkter som sukker, smør, olje, hvitt mel, hvit ris osv. Og det ville ikke da hatt så mye å si om det er fete eller søte råvarer siden det er en naturlig balanse i næringsstoffene. Men det er dessverre ikke så enkelt for alle. Da må det tas mer bevisste grep. Det er heller ikke alle dietter og metoder som fungerer like godt på alle. Anonymkode: 27b7f...8b3 Det du skriver her viser nettopp at du ikke er opplyst. Anonymkode: 2d4d2...386
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du skriver her viser nettopp at du ikke er opplyst. Anonymkode: 2d4d2...386 Det er godt mulig det er en velment bemerkning fra din side, men jeg deler ikke den oppfatningen. Så jeg må gå litt i forsvar å si jeg har bra innsikt i kosthold og ser heller ingen argumenter for hvorfor du og AB...b90 mener det jeg gjør er feil. Vi kan nok diskutere det opp og ned i mente. Det vil nok ende opp på at det er flere veier til samme mål, eller at det ikke er noe fasit da det er ganske individuelt. Kostholdet må også sees i sammenheng med trening og annet aktivitetsnivå som jeg ikke nevner noe om her i tråden. Med aktivitet så kan (og bør) kostholdet bestå av en større andel karbohydrat og mindre fett, enn ved mindre aktivitet for å oppnå ønsket resultat. Husk også at denne tråden er i matforumet og er ment å diskutere oppskrifter på kalorifattige sauser å juice opp maten med, uavhengig av hvilken kostholdsfilosofi som ligger bak. Detaljene om den bakenforliggende kostholdsfilosofien er bedre egnet i et trenings- og kostholdsforum. Anonymkode: 27b7f...8b3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå