Gå til innhold

Jobb på sykehjem vs hjemmesykepleien (helsefagarbeider)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dere med erfaring ifra begge arbeidsplasser - både hj.tj og bu og behandlingshjem, kunne dere skrevet litt om hvilke typer oppgaver er det på bu og behandlingshjem i forhold til hj.tj? Hvilken avdeling jobber dere på og hvor mye tidspress opplever dere? Hvor trivdes dere best? Hva opplever dere som den største forskjellen i forhold til hj.tj?

Takker for svar :)

Anonymkode: b5ed0...15a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bare jobbet i hj.tj så sykehjem kan jeg ikke uttale meg så mye om. Tror man lærer en god del mer på sykehjem enn i hjemmetjenesten da. I hj.tj er du stort sett overlatt til deg selv, også er det denne tiden da. Man føler at tiden ikke strekker til, men slik er det bare. Likevel trivdes jeg veldig godt da det er en variert arbeidsdag og man er liksom ikke «låst» på én plass. Nå var jeg bare assistent også så det var vel begrenset hvilke oppgaver jeg kunne gjøre. Det var stort sett levering av medisiner, hjelp til stell/påkledning/støttestrømper, oppvarming av mat, tilsyn, samtaler m.m. Helsefagarbeiderne og sykepleierne fikk de mer tyngre brukerne som trenger hjelp til en god del mer som kateterisering, insulin og diverse. 

På sykehjem er der kanskje litt «tryggere» da man lett kan spørre en kollega om hjelp om det er noe man lurer på feks.  

Regner med det er noen helsefagarbeidere her også som kanskje kan svare litt mer utfyllende enn meg :) 

Anonymkode: 6d036...87e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som assistent i hjemmesykepleien og på et bosenter som på papiret også ble betjent av hjemmesykepleien, men beboerne var så dårlige at det i praksis fungerte mye som et sykehjem. Jeg likte best å jobbe «ute» i hjemmesykepleien, jeg likte å ha 5-15 minutter i bilen mellom hver bruker for å «nullstille» hjernen litt. Følte det ble veldig intenst å gå fra rom til rom på senteret. Men fordelen er jo at man alltid har kolleger tilgjengelig da, hvis det skulle være noe. Det var også endel (ubehagelige) overraskelser man slapp på bosenteret. Færre som forsvant, prøvde å tenne opp i ovnen selv om de var veldig demente, falt utendørs alene, falt og ble liggende veldig lenge før de ble funnet +++.

Anonymkode: e43eb...17a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...