Gå til innhold

Rett på permisjon fra jobb pga bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er invitert i bryllup til min mor om 1mnd. Dette kom litt som et "sjokk" og var veldig spontant fra deres side. De ønsker jo selvsagt å ha meg med. Problemet er at jeg jobber. Jeg har mye planer fremover (hadde planlagt annerledes om jeg viste om bryllupet). Dette innebærer både reiser og andre ting som er avtalt og bestilt. Har derfor egentlig ikke mulighet til å jobbe inn denne dagen, men jeg vet jo at man kan ha rett på permisjon (ulønnet)? 

Stemmer dette? Jobber i kommunen. Hvis jeg gir beskjed nå så har de 1mnd på å erstatte meg på en vakt. Jeg tror egentlig ikke det skal være noe problem, med mindre de vil være vanskelig... Det er snakk om fri en helgedag. Jeg har ikke mulighet til å jobbe inn andre helger som kommer før / etter, men kan evt jobbe inn en ukedag. 

Anonymkode: 0a64f...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei du har selvfølgelig ikke rett på fri for å dra i bryllup. Du kan spørre om å få fri, evt bytte vakt med noen andre, eller jobb inn en gang på våren, evt så må du jo ombooke noen av de andre planene for å jobbe inn. 

Anonymkode: 9807d...207

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke ferie du evt kan ta ut?

Nei du har ikke rett på permisjon fra jobb. Uansett om det er ulønnet. Det er en vurdering din arbeidsgiver må ta og det må søkes om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett på permisjon for å dra i eget bryllup, men ikke i andres. I alle fall var det slik da jeg jobbet i Staten. Du må lese reglene ved din arbeidsplass og se, men jeg ville ikke hatt store forhåpninger. Du vil være avhengig av en velvillig arbeidsgiver for å evt få ulønnet permisjon, vil jeg tro. 

Anonymkode: 8429e...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en hel måned på deg. Hvis ikke  sjefen er behjelpelig med fri uten lønn/avspasering du kan jobbe inn i løpet av noen mnd så burde du jo klare å gi bort vakten til noen kollegaer? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på permisjon for å dra i eget bryllup, men ikke i andres. I alle fall var det slik da jeg jobbet i Staten. Du må lese reglene ved din arbeidsplass og se, men jeg ville ikke hatt store forhåpninger. Du vil være avhengig av en velvillig arbeidsgiver for å evt få ulønnet permisjon, vil jeg tro. 

Anonymkode: 8429e...223

Kjekt man har rett på permisjon til eget bryllup 😊

Jeg synes man bør kunne ta en ulønnet fridag for å være med i morens bryllup. Det ville vært meget urimelig av arbeidsgiver å ikke si ja til det, synes jeg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan du ikke spørre om å få ta ut ferie? 

Evt. må det vel være en helg du kan jobbe denne dagen inn igjen i løpet av våren? 

De fleste arbeidsgivere vil nok strekke seg langt for å innvilge fri (ferie/permisjon uten lønn) for at en ansatt skal kunne delta i sin mors bryllup, så hør med lederen din. 

Anonymkode: a5d56...08b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har nok ikke rett på permisjon med lønn. Evt kan du gi vekk vakten, ta avspasering eller en feriedag

Anonymkode: ce229...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryllup er en liten fis i hverdagen, så du får nok ikke fri pga dette. 

Anonymkode: fa24f...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok ikke rett på permisjon med lønn. Evt kan du gi vekk vakten, ta avspasering eller en feriedag

Anonymkode: ce229...6bf

Hvis man skal gi fra seg vakten eller bytte vakten med en annen ansatt så må man få klarert det med sjefen. Hvis den som skulle ta vakten man plutselig blir syk så er det du som må stille opp på jobb dersom det ikke er klarert med sjefen sjøl

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert ikke rett på permisjon, men med litt OK kolleger bør dette ordne seg. Kan man ikke bytte helg slik at du tar en helg for kollegaen din frem i tid (type til sommeren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...