Gå til innhold

Hva har man med seg og på seg i en begravelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner gjennom profesjonelt forhold er død og siden min bror kjenner hans sønn blir det naturlig at vi drar. 
Jeg syns han er et bra menneske og føler for å hedre han men kjenner han jo ikke spesielt godt. 
Hva har man i seg i begravelse til perifere bekjente man syns er gode mennesker? 
Tar man med seg blomster og legger ved kisten ved ankomst, eller gir til de pårørende med kondolerer, eller ringer man blomsterbutikken og bestiller så de leverer til kirken i god tid? Jeg tenker egentlig ikke på en kranseoppsetning, men bare en liten omtanke og takk for alt. Er det egentlig nok å bare komme i begravelsen eller bør jeg ta med noe? Blomster, bare et kort? Eller? 

Og hvordan kler man seg? Det blir en begravelse med mange formelle finfolk personer, men vet ikke om det er dress og sort kjole eller hva som er normalt for menn og kvinner i begravelse? Jeg har kun vært i det til min mormor når jeg var barn. 

Anonymkode: 4ee17...b79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man tar på seg pent mørkt antrekk. Behøver nødvendigvis ikke å være svart. Grått og mørkeblått går også fint.

Når man er så perifer som dere er tar man ikke med blomster etter min mening, men gir heller en kondolansegave hvis det er lagt opp til det, eller dropper det helt. Ingen vil se rart på dere om dere ikke har med noe. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ulven skrev:

Man tar på seg pent mørkt antrekk. Behøver nødvendigvis ikke å være svart. Grått og mørkeblått går også fint.

Når man er så perifer som dere er tar man ikke med blomster etter min mening, men gir heller en kondolansegave hvis det er lagt opp til det, eller dropper det helt. Ingen vil se rart på dere om dere ikke har med noe. 

Okei , nei det var det jeg egentlig lurte på, for vil ikke skille meg ut eller at noen skal se rart på oss om vi kommer med eller ikke med blomster/noe.  Broren min har et veldig spesielt og uprofesjonelt ganske shabby utseende og jeg vil ikke vekke oppmerksomhet. Vi skal handle tøy til han i morgen for han har ikke pentøy.... Tips til hva vi bør kjøpe? Dressbukse eller dressjakke? Kombinasjonen med begge deler blir vel litt i meste laget?  

Selv har jeg jo sorte jeans, men hvordan overdel? Er sort kjole med sort cardigan og sorte strømper innafor? 
Jeg vil se pen og tekkelig ut, for å veie opp min brors shabby look. 

AnonymBruker
Skrevet

Opp

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei , nei det var det jeg egentlig lurte på, for vil ikke skille meg ut eller at noen skal se rart på oss om vi kommer med eller ikke med blomster/noe.  Broren min har et veldig spesielt og uprofesjonelt ganske shabby utseende og jeg vil ikke vekke oppmerksomhet. Vi skal handle tøy til han i morgen for han har ikke pentøy.... Tips til hva vi bør kjøpe? Dressbukse eller dressjakke? Kombinasjonen med begge deler blir vel litt i meste laget?  

Selv har jeg jo sorte jeans, men hvordan overdel? Er sort kjole med sort cardigan og sorte strømper innafor? 
Jeg vil se pen og tekkelig ut, for å veie opp min brors shabby look. 

Din bror: Dressbukse, hvit skjorte med evnt. slips og en mørk frakk/jakke over. Husk sorte pensko. Finnes rimelig på DinSKo.

Deg:  Ikke bruk jeans.  Kjøp deg en rimelig sort dressbukse på f.eks HM. Min kostet 149 kr og er en jeg sikkert har brukt i 5 begravelser. Ha en hvit bluse/skjorte til og mørk frakk/kåpe/jakke.   Du kan godt gå i det kjoleantrekket du beskriver så lenge kjolen ikke  for kort eller for utringet.    Ikke vær FOR sminket, ha for store smykker eller bruk 17 dusjer parfyme.  Dette er ikke en dag på skal påkalle seg oppmerksomhet. 

Endret av Peonjenta
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange ber om gave i dødsannonsen. Hold deg til den. Blomster til graven er for de nærmeste.

Anonymkode: 8473b...171

• Liker 5
Skrevet

Kjøp en dress til din bror. Greit å ha i skapet for begravelser det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kort kjole eller utringing. Dress til bror. 

Anonymkode: 03804...ae1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dressbukse og jakke er ikke i meste laget. Det er helt vanlig. Hvis broren din synes det blir for mye kan han ha skjorte med en pen svart/mørkblå genser over til dressbuksa og pensko. Begravelse er litt formelt.

Anonymkode: d21d2...de3

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dressbukse og jakke er ikke i meste laget. Det er helt vanlig. Hvis broren din synes det blir for mye kan han ha skjorte med en pen svart/mørkblå genser over til dressbuksa og pensko. Begravelse er litt formelt.

Anonymkode: d21d2...de3

Helt enig.  Men tror dette med å kle seg verdig og med respekt for den døde er i ferd med å forsvinne.  Man kler seg slik for å vise familien og den døde en siste ære.  Rart at mange syns at et siste farvel ikke er verdig å rote fram dressbuksa si for??   Om 50 år kler aller seg helt vanlig.    Jeg har i tillegg til den sorte dressbuksa et skikkelig tantete skjørt i sort som rekker meg over kneet med split bak. Kjøpt på Lindex for over 10 år siden.  Har brukt det i begravelser på sommeren.  Veldig kjekt å ha en slik begravelsesuniform i skapet.  Da slipper man å lure på hva man skal ha på seg i en slik anledning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk så mye for råd og veiledning! Håper jeg får han med på en handletur  ellers tror jeg ikke at jeg tør å dra å bli sett med han som er og ser narkoman ut , pistrete hår og ingen penklær. Det peneste han eier er en skinnjakke fra loppemarked..... 
Jeg er helt enig i at en begravelse er den døde verdig å pynte seg for! 

Hvis jeg går for dressbukse til meg selv , bør jeg ha en mørk cardigan over hvit skjorte, evn en skjorte med farger, eller kan jeg sitte i sorte bukser og hvit skjorte uten at det blir "for lyst" ? Man tar jo av seg den mørke kåpen mener jeg...

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk så mye for råd og veiledning! Håper jeg får han med på en handletur  ellers tror jeg ikke at jeg tør å dra å bli sett med han som er og ser narkoman ut , pistrete hår og ingen penklær. Det peneste han eier er en skinnjakke fra loppemarked..... 

Hvis jeg går for dressbukse til meg selv , bør jeg ha en mørk cardigan over hvit skjorte, evn en skjorte med farger, eller kan jeg sitte i sorte bukser og hvit skjorte uten at det blir "for lyst" ? Man tar jo av seg den mørke kåpen mener jeg...

Mørk cardigan over eller mørk skjorte. Ellers vil du lyse veldig opp, som du sier. Lykke til!

Anonymkode: 47d8f...8cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg var i begravelse hadde jeg sort bukse og sort genser, kåpe og støvletter. Pyntet meg ikke, var bare nøytral og vanlig pen i tøyet. 

Anonymkode: 2c8b9...1af

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke ha cardigan over lys skjorte.  Det holder at buksa eller skjørt er mørkt. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner gjennom profesjonelt forhold er død og siden min bror kjenner hans sønn blir det naturlig at vi drar. 
Jeg syns han er et bra menneske og føler for å hedre han men kjenner han jo ikke spesielt godt. 
Hva har man i seg i begravelse til perifere bekjente man syns er gode mennesker? 
Tar man med seg blomster og legger ved kisten ved ankomst, eller gir til de pårørende med kondolerer, eller ringer man blomsterbutikken og bestiller så de leverer til kirken i god tid? Jeg tenker egentlig ikke på en kranseoppsetning, men bare en liten omtanke og takk for alt. Er det egentlig nok å bare komme i begravelsen eller bør jeg ta med noe? Blomster, bare et kort? Eller? 

Og hvordan kler man seg? Det blir en begravelse med mange formelle finfolk personer, men vet ikke om det er dress og sort kjole eller hva som er normalt for menn og kvinner i begravelse? Jeg har kun vært i det til min mormor når jeg var barn. 

Hvem du går i begravelse til spiller ingen rolle for hvordan du kler deg. Du kler deg anstendig i mørkt tøy, gjerne med en lys topp under. Man unngår som hovedregel rødt, knall gult og andre oppmreksomhets og i øyenfallende farger. Kommer heller ikke vaklende på så høye hæler at man blir et blikkfang av den grunn. 

Blomster leverer man skjelden eller aldri i selve begravelsen, men får dem sendt i forkant slik at byrået får blomstene til å pynte med. Men blomster er ingen må ha, fordi mange i dag heller ønsker en pengegave til noe den døde var opptatt av. 

Kondolerer/jeg føler med deg i din sorg, er noe man skal være varsom med å strø om seg med. Ikke alle setter pris på ordet kondolerer. Les dødsannonsen, og se om det blir opprettet minneside for den døde hos begravelsesbyrået der de pårørende gir uttrykk for ønsker i tilknytning til dødsfallet. 

Uansett ordet "verdighet" i både ord og handling, er noe mange bør ta med seg når de kommer i begraveler eller bisettelser. 

Anonymkode: 40b96...746

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke kjenner avdøde spesielt godt holder det å bare møte opp i begravelsen. Et pent mørkt antrekk er passende, og unngå dyp utrigning og andre upassende ting. Det er ikke nødvendig å se deilig ut i en begravelse. Hvis det føles naturlig kan dere bli med ut til graven og si kondolanser til avdødes familie. Hvis ikke er det bare å holde seg i bakgrunnen.

Anonymkode: 816bc...24b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke kjenner avdøde spesielt godt holder det å bare møte opp i begravelsen. Et pent mørkt antrekk er passende, og unngå dyp utrigning og andre upassende ting. Det er ikke nødvendig å se deilig ut i en begravelse. Hvis det føles naturlig kan dere bli med ut til graven og si kondolanser til avdødes familie. Hvis ikke er det bare å holde seg i bakgrunnen.

Anonymkode: 816bc...24b

Dette, og husk å slå mobilen på lydløs. Broren din kan gå i svarte jeans og mørk genser. Det er få som bryr seg om en har en annerledes klesstil. 

Anonymkode: 7245c...46e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mørke klær som ikke vekker oppmerksomhet. Dropp blomster. 

Anonymkode: 1a688...a3e

AnonymBruker
Skrevet

Om dere ikke skal gå i minnestund etter begravelsen, er det nok med mørke klær. Dere trenger ikke å pynte dere så mye. 

Dress til broren din er ikke nødvendig, men kjekt å ha til en begravelse til nærmere slektninger.

Om du har en mørk kjole så kan du bruke det, eller ei mørk bukse. Mørk jakke eller kåpe. Jeg pleier ikke å ta av meg jakka i begravelser.

I dødsannonsen står det om de ønsker pengegave til et formål, og da kan dere gi det. 

Anonymkode: d841c...5ab

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem du går i begravelse til spiller ingen rolle for hvordan du kler deg. Du kler deg anstendig i mørkt tøy, gjerne med en lys topp under. Man unngår som hovedregel rødt, knall gult og andre oppmreksomhets og i øyenfallende farger. Kommer heller ikke vaklende på så høye hæler at man blir et blikkfang av den grunn. 

Blomster leverer man skjelden eller aldri i selve begravelsen, men får dem sendt i forkant slik at byrået får blomstene til å pynte med. Men blomster er ingen må ha, fordi mange i dag heller ønsker en pengegave til noe den døde var opptatt av. 

Kondolerer/jeg føler med deg i din sorg, er noe man skal være varsom med å strø om seg med. Ikke alle setter pris på ordet kondolerer. Les dødsannonsen, og se om det blir opprettet minneside for den døde hos begravelsesbyrået der de pårørende gir uttrykk for ønsker i tilknytning til dødsfallet. 

Uansett ordet "verdighet" i både ord og handling, er noe mange bør ta med seg når de kommer i begraveler eller bisettelser. 

Anonymkode: 40b96...746

Kondolerer er det eneste riktige å si i en begravelse, med mindre det står spesifikt i dødsannonsen at "Ønsker ikke kondolasjoner". 

Det vanlige er at alle andre deltakere går i kø/rekke for å kondolere til familiemedlemmene etter kisten er senket i jorden. Håndtrykk og kondolerer. Å si noe annet er bare respektløst, ordet kondolerer dekker alt. Hadde dere vært nære bekjente med familien så hadde det vært mer naturlig å kommentere "Tenker på deg, dette var en fin begravelse, føler med dere" osv, men når man er perifere bekjente er det kun et ord som er passende. 

Man tar ikke med blomster når man kun er bekjente, men man kan ta med telegram, dvs et kort. Enten med pengegave hvis det står oppgitt ønske om det i dødsannonsen, eller bare kort hvis det ikke er oppgitt noe. Teksten er ofte forhåndsskrevet, og så signerer dere bare med navn. Det er vanlig at telegrammer leses opp i minnestunden av de pårørende. 

Det er oftest en postkasse/kasse i gangen ved kirken der man putter telegrammet (kortet) oppi. Utenpå skriver man "Til Navn navnsens etterlatte". Det står uansett noen for å ønske velkommen i forrommet/gangen/ved inngangen til kirken, hvis du ikke ser en slik boks kan du spørre etter hvor man kan legge telegram. 

Anonymkode: 117d7...c4f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...