AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #1 Skrevet 1. januar 2019 Har en terrier på 1 år. Hun begynte så smått å «sutte» på poten sin når hun lå og slappet av. Tok kontakt med oppdretter, mistenkte sopp og begynte å behandle med en vask og et pulver. Dette hjalp ikke. Dro til veterinæren etter hvert da hun begynte å halte og miste litt pels der hun slikket. Hun ville teste for allergi og eksem. Hunden fikk kortisonbehandling i en måned, allergifôr og krage. Skulle prøve dette i 8 uker, og det har gått ca denne tiden nå. Kragen stopper henne naturligvis fra å slikke på poten, men når vi tar den av så er det på’n igjen. Hun har hatt null effekt av allergifôr, kortisonbehandling eller kragen avvenningsmessig. Hun har aldri vist andre tegn på eksem eller allergi, så det virker ikke som om det er problemet. Jeg har lest at slike uvaner kan komme av at hun kan være understimulert, men hun er med min samboer på jobb i forsvaret hver dag til vanlig og er veldig aktiv og får mye stimuli både med folk, andre hunder og er mye ute (får ligge i ro og slappe av på kontor også så det er ikke full rulle hele tiden - en fin balanse vil jeg si). Nå er det naturligvis roligere for henne i jula, men hun gjør dette når hun slapper av på kveldene i hverdagen også. Er det noen som har vært borti lignende, eventuelt har noen råd eller synspunkt? Vi skal såklart tilbake til veterinæren nå på nyåret, men vil gjerne høre erfaringer 😊 Anonymkode: 516ea...f1f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #2 Skrevet 1. januar 2019 At hunden slikker på poten kan være tegn på stress, smerter (ikke nødvendigvis på poten) eller annet ubehag. Har hun andre tegn på endring i adferd? Har det skjedd noe eller er noe endret i hennes omgivelser? Det kan også ha begynt med det fordi det har vært et lite ubehag der men så har det blitt sårt av selve slikkingen og så har hunden fortsatt av den grunn og så har det blitt det en ond sirkel. Slikking er i seg selv beroligende så det er selvforsterkende. Hvis det ikke er en fysisk grunn til det ville jeg prøvd å bryte sirkelen ved å hindre henne i å slikke. Vet ikke om en potesokk holder? Hun kan også få andre muligheter til å få utløp for behovet, f.eks en kong med noe hun må slikke i seg inni. Anonymkode: 3ccb6...590
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #3 Skrevet 1. januar 2019 Kutt ut tørrfor, begynn å fore med rått kjøtt, kjøttbein, beinkraft, frukt og grønnsaker. Det er ingen hunder som er laget for å tåle det tørrforet, det består bare av dårlige råvarer + tilsetningsstoffer. Ikke noe rart at man begynner å klø av det. her er forslag til foring: http://www.dyrealternativen.com/42518673 Skal du bruke tørrfor så let etter et godt merke, f.ex. Orijen eller Acana, og bløt det opp! Anonymkode: f66f6...e3e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #4 Skrevet 1. januar 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: At hunden slikker på poten kan være tegn på stress, smerter (ikke nødvendigvis på poten) eller annet ubehag. Har hun andre tegn på endring i adferd? Har det skjedd noe eller er noe endret i hennes omgivelser? Det kan også ha begynt med det fordi det har vært et lite ubehag der men så har det blitt sårt av selve slikkingen og så har hunden fortsatt av den grunn og så har det blitt det en ond sirkel. Slikking er i seg selv beroligende så det er selvforsterkende. Hvis det ikke er en fysisk grunn til det ville jeg prøvd å bryte sirkelen ved å hindre henne i å slikke. Vet ikke om en potesokk holder? Hun kan også få andre muligheter til å få utløp for behovet, f.eks en kong med noe hun må slikke i seg inni. Anonymkode: 3ccb6...590 Hun har alltid gjort dette når hun virker som mest avslappet, så tror ikke det er stress. Hun er tydelig avslappet på disse tidspunktene, ligger på ryggen og halvsover også begynner hun gjerne å slikke seg. Gjerne også hvis hun leker med lekene sine og ruller rundt på teppet. Eller når hun sover på natta (jeg er blitt så anspent rundt slikkelyden at jeg gjerne våkner når jeg hører det). Det virker som om hun gjør det når hun koser seg. Hun er generelt sett en veldig trygg og tillitsfull hund, ingen andre adferdsproblemer eller endringer. Det kan jo være det er noe inni henne som ikke vises såklart, men det skal ikke være noen grunn til det slik sett. Potesokk fungerer ikke, enten slikker hun utpå eller så river hun den rett av. Hun blir mer opptatt av poten når vi har på sokk. Vi har også prøvd å avlede, følge med på henne hele tiden og si ifra til henne når hun slikker. Dette har vi gjort jevnlig i hele perioden og det er snakk om kanskje 4-5 mnd til sammen nå, har null effekt. Hun slutter når hun får beskjed og det er tydelig at hun har lært at det ikke er lov, men så er det på’n igjen 😕 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kutt ut tørrfor, begynn å fore med rått kjøtt, kjøttbein, beinkraft, frukt og grønnsaker. Det er ingen hunder som er laget for å tåle det tørrforet, det består bare av dårlige råvarer + tilsetningsstoffer. Ikke noe rart at man begynner å klø av det. her er forslag til foring: http://www.dyrealternativen.com/42518673 Skal du bruke tørrfor så let etter et godt merke, f.ex. Orijen eller Acana, og bløt det opp! Anonymkode: f66f6...e3e Veterinæren mener hun reagerer på proteinet i kjøtt og hun går derfor på fiskebasert fôr nå. Kommer ikke til å fôre hunden alternativt men følge veterinærens råd. Takk for svar likevel 😊 TS Anonymkode: 516ea...f1f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #5 Skrevet 1. januar 2019 Kan det være «kos»? Unger sutter på tåtten liksom.. Anonymkode: d1d48...b68
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan det være «kos»? Unger sutter på tåtten liksom.. Anonymkode: d1d48...b68 Det var det vi først antok fram til oppdretter mente det var sopp. Hun gjør det når hun er avslappet og «koser seg». Kan jo være andre grunner også såklart, så skal tilbake til veterinæren 😕 TS Anonymkode: 516ea...f1f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #7 Skrevet 1. januar 2019 Hei! Jeg har også en hund som slikket ekstremt mye på potene sine, men vi har funnet en løsning på det. Når startet hunden deres med det? Hvilket för stod hunden på da det startet? Klipper du pelsen under/rundt potene? For vår del slikker den ene hunden vår ekstremt mye på potene når den har gått på hardt underlag/snø/is/salt. Vi testet ut diverse förtyper og tok med hunden til vet. Der kunne vet fastslå at det ikke var sopp. Jeg har funnet ut at den ene hunden vår har svake poter og må gå med sokker når den er ute, samt at jeg må sørge for at jeg ikke klipper bort pelsen ved potene. Dette ble løsningen her.. Anonymkode: e8469...2f9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har også en hund som slikket ekstremt mye på potene sine, men vi har funnet en løsning på det. Når startet hunden deres med det? Hvilket för stod hunden på da det startet? Klipper du pelsen under/rundt potene? For vår del slikker den ene hunden vår ekstremt mye på potene når den har gått på hardt underlag/snø/is/salt. Vi testet ut diverse förtyper og tok med hunden til vet. Der kunne vet fastslå at det ikke var sopp. Jeg har funnet ut at den ene hunden vår har svake poter og må gå med sokker når den er ute, samt at jeg må sørge for at jeg ikke klipper bort pelsen ved potene. Dette ble løsningen her.. Anonymkode: e8469...2f9 Takk for svar 😊 Vi klipper under potene, men hun slikker oppå og imellom ovenfra. Hun begynte med dette i sommer-ish. Hun gikk på Royal Canin valpefôr på det tidspunktet, oppdretter gav oss tips om å bytte fôr og da fikk hun Vigor og Sage. Nå går hun på fiskebasert allergifôr etter anbefalning fra veterinær og har gjort det i ca 8 uker. Kan være svake poter, men hun slikker kun på en labb. Kanskje potesokker ute kan være verdt å prøve 😊 hun er jo mye ute på forskjellig underlag. Takk for tips! Anonymkode: 516ea...f1f
Stian82 Skrevet 2. januar 2019 #9 Skrevet 2. januar 2019 Min hund hadde noe som heter furunkulose. Røde byller mellom tærene. Har hunden noe små rød klumper som væsker? Klart og få dette under kontroll og levde godt de siste 5 årene til tross denne diagnosen. Er en komplisert diagnose, for er imunforsvsret som trigger sykdommen.
addict Skrevet 2. januar 2019 #10 Skrevet 2. januar 2019 (endret) 13 timer siden, Stian82 skrev: Min hund hadde noe som heter furunkulose. Røde byller mellom tærene. Har hunden noe små rød klumper som væsker? Klart og få dette under kontroll og levde godt de siste 5 årene til tross denne diagnosen. Er en komplisert diagnose, for er imunforsvsret som trigger sykdommen. Takk for svar 😊 Ingen blemmer eller sår, bare sårt i huden etter all slikkinga. Det roer seg når hun går med krage. Glemte anonymknapp men shit au, jeg er TS. Endret 2. januar 2019 av addict 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå