Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har man lov å være egoistisk? I hvilken grad?

Jeg har alltid ønsket å leve et liv der jeg tenker på andre (dvs. mine nærmeste) og tenker på deres behov og ønsker. Men hvor går grensen hen?

Hvor setter du grensen for hvor mye du vil tenke på deg selv å andre?

(litt lite konkret spørsmål, men kast dere utpå :) )

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Ja, man har lov å være egostisk på den måten at man tar vare på seg selv og sine behov uten å tråkke på andre eller å overkjøre de. Og skjønner at i samliv så gjelder det å gi og få.

Skrevet

Om man har lov å være egoistisk? Jeg kan ikke skjønne hvordan man kan leve livet uten å være det. Ikke nødvendigvis hele tiden, men det meste av det vi gjør styres av en eller annen form for egoisme.

Gjest Anonymous
Skrevet

(jeg som startet tråden)

Selvfølgelig har man lov å være egoistisk. Jeg lurer mer på hvor mye du lar deg selv være egoistisk og dine tanker rundt egoisme.

Gjest Anonymous
Skrevet
Har man lov å være egoistisk? I hvilken grad?

Jeg har alltid ønsket å leve et liv der jeg tenker på andre (dvs. mine nærmeste) og tenker på deres behov og ønsker. Men hvor går grensen hen?

Hvor setter du grensen for hvor mye du vil tenke på deg selv å andre?

(litt lite konkret spørsmål, men kast dere utpå :) )

Ja det har man.

Det er viktig å være egoistisk i gitte tilfeller. Men da igjen er det viktig for en slik debatt å se nærmere på 'gitte tilfeller' Fordi det er et 'både og' spørsmål du kommer med. Det lar seg ikke besvares som et 'ja' eller 'nei' - alene. Det beror på omstendighetene.

Forskjellen tror jeg må være at det er forskjell på å 'trenge' å være egoistisk. Trenger man å være det, med tanke på pleie og slike ting så er det viktig at man er det. Men å være egoistisk når man 'ikke trenger' å være det, det tror jeg ikke er noen god ting.

Videre tror jeg man kan tape mye på å ikke ville 'dele'. Å leve er å gi og ta, og det å få igjen. Får man igjen noe, så er det ofte den beste gaven tror jeg. For da kommer den fra deg selv, og forsterkes via annen part.

Jeg har alltid likt sjokoladen 'Smil' og lakris-pastillene 'ta2'. Ikke bare fordi de er 'gode', men fordi de er ment for å deles :) Sjokolade feks smaker som oftest bedre når man spiser den sammen med noen.

Mums :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vil være egoistisk nok til å kunne vokse og trives som menneske. Det er når jeg har slike vilkår at jeg kan gi tilbake til andre, mer enn jeg får igjen.

Slik sett er det å være egoistisk altruistisk - til et visst punkt

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg vil være egoistisk nok til å kunne vokse og trives som menneske. Det er når jeg har slike vilkår at jeg kan gi tilbake til andre, mer enn jeg får igjen.

Slik sett er det å være egoistisk altruistisk - til et visst punkt

Ah! Kjenner du til 'altruisme' Hix :-) Flott! Det ville kunne fortjene seg sin egen tråd etterhvert synes jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...