Gå til innhold

Dere som ikke spiser kjøtt dller har kuttet ned på dette, merker der forskjell ifht økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å kutte med på kjøtt. Vil gjerne være mer miljøbevisst, ta hensyn til dyr og bruke mindre penger på mat. Kjøtt er jo dyrt. Ønsker ikke kutte alt ut. Spiser selvsagt kjøtt om det blir servert i selskap ol. Fisk ønsker jeg fremdeles å spise. 

Spørsmålet mitt er egentlig om dere som spiser lite kjøtt merker dette på matbudsjettet/økonomien? Er det en del å spare?

Anonymkode: c6d31...074

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de merker det på økonomien, å spise mat uten noe kjøtt er svært dyrt da de må ha mye dyrt kosttilskudd osv. Hvis du vil spare penger, spis kjøtt!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ja de merker det på økonomien, å spise mat uten noe kjøtt er svært dyrt da de må ha mye dyrt kosttilskudd osv. Hvis du vil spare penger, spis kjøtt!

Jeg betaler ikke ei krone i kosttilskudd. 

Anonymkode: d0b12...caa

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vegetarmat kan som alle andre kosthold gjøres både dyrt og billig, avhengig av hva du velger. Hvis du bruker tørre belgfrukter du tilbereder selv blir maten kjempebillig og så blir det dyrt om du bare erstatter kjøttet med kjøtterstatninger. 

Anonymkode: ee16e...144

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler ikke ei krone i kosttilskudd. 

Noe må du ha om du ikke spiser kjøtt 

Skrevet

Jeg har ikke kuttet alt kjøtt, men spiser mye mindre av det enn tidligere. For meg er det mye billigere, for jeg bytter bare ut kjøttet med linser eller bønner. En boks med bønner koster noen få kroner, om man kjøper tørre bønner og bløtlegger selv blir det enda billigere. Spiser mye taco, chili sin carne og forskjellige supper og gryter, veldig enkelt å erstatte kjøtt med bønner.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere som spiser mye bønner, går dere rundt og promper mye? En av grunnene mine til ikke å bli vegetarianer er at jeg tåler ikke bønner. Går rundt og promper ukontrollert av det. Og linser er ikke noe godt. 

Anonymkode: 5a62b...1e8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Jeg trenger B12 og D-vitamin. Begge deler fikk jeg på blå resept lenge før jeg sluttet å spise kjøtt; har alltid slitt med ekstrem mangel. Nivåene på det begynte først å øke da jeg gikk over til vegansk mat.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som spiser mye bønner, går dere rundt og promper mye? En av grunnene mine til ikke å bli vegetarianer er at jeg tåler ikke bønner. Går rundt og promper ukontrollert av det. Og linser er ikke noe godt. 

Anonymkode: 5a62b...1e8

Nei. Promper ikke av bønner. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg merker ingen forskjell, men jeg ble veggis da jeg var fattig student så jeg brukte ikke mye penger på mat da heller. Bruker mellom 1000-2000kr/mnd (noen måneder kjøper jeg "bulk" som varer i flere måneder. Feks det å reise til Sverige gjør jeg 2-3g/år, og da bruker jeg ca 2000-3000kr/tur)

Gjest wildfig
Skrevet

Sparer mye. Kjøtt er dyrt! Blir jo selvfølgelig litt ekstra med masse grønnsaker og salater, men vi sparer absolutt mye på å være veggiser. Å kjøtterstatninger spiser vi maks en gang i måneden. Trenger selvsagt ikke annet tilskudd enn b12 og omega3. Tommel opp 🙂

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger B12 og D-vitamin. Begge deler fikk jeg på blå resept lenge før jeg sluttet å spise kjøtt; har alltid slitt med ekstrem mangel. Nivåene på det begynte først å øke da jeg gikk over til vegansk mat.

Det er hvertfall dyrt slik som er anbefalt for de som ikke spiser kjøtt 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt og lager retter med bønner, kikerter, linser osv. 

Det er jo mye billigere. Men så bruker jeg mye grønnsaker og fy så dyrt det faktisk har blitt!!! 

Men ja, det er billigere å kutte ned på kjøtt:)

Anonymkode: 37f32...db9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Det er hvertfall dyrt slik som er anbefalt for de som ikke spiser kjøtt 

Hvis man spiser riktig er det virkelig ikke mange tilskudd man trenger som vegetarianer. Ganske nøyaktig ingenting. Som veganer er det litt mer kinkig, men B12 og D-vitamin er det eneste man må ta tilskudd av hvis man er bevisst nok. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Dyrt faktisk. Jeg bruker 200 kr toppen på vitaminer på et helt år,og jeg brukte mye mere på kjøtt

Anonymkode: 31cd0...d1c

• Liker 5
Skrevet

Har ikke merket noe forskjell egentlig. Stort sett er basisvarer billige. Linser, bønner, kikerter, pasta, havregryn osv. Hender jeg slår til med noe kjøtterstatningsprodukter i ny og ne, men alt annet er såppass billig at det går greit. Nå bor ikke jeg i Norge da, så er muligens hakket billigere her enn i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

jeg sparer mye på å ha kuttet kraftig ned på rødt kjøtt. Av kosttilskudd tar jeg det samme som jeg alltid har gjort, B12 og D vitamin. Kanskje du burde prøve en periode uten kjøtt? 😁

Anonymkode: 5d71d...d02

• Liker 1
Skrevet (endret)

Prøvde i noen måneder å kutte ned, men merket ikke noe forskjell økonomisk. Dessverre er ikke jeg så stor fan av bønner, linser, kikerter osv så de «billige» vegetar alternativene var utelukket. Ble veldig mye kjedelig kost for min del - ris, grønnsakssuppe, vegansk alternativ av kjøtt som var svindyrt og pasta med tomatsaus var liksom det eneste det ble til. Prøvde soppburgere men det likte jeg heller ikke. Ble like mye pengeforbruk eller dyrere om jeg skulle ha alternativ for kjøtt.

Liker du linser, bønner osv derimot tror jeg det gjør stor økonomisk forskjell

Skal sies jeg kanskje ikke prøvde godt nok, men det var noen miserable måneder. 

Endret av VKM
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

eksakt hva?

Anonymkode: 5d71d...d02

• Liker 3
Skrevet

Jeg merker stor forskjell, jeg bruker mye linser og kikerter. Og de koster ca 11kr boksen, sammenlignet med en pakke kjøttdeig til 55kr er det kjempe billig. Jeg spiser veldig lite erstattningsprodukter, men bruker en del plantebasert melk, rømme, smør. Tror jeg bruker ca 1500-2000kr mindre i måneden på mat nå. 🤩 og kroppen min har det veldig mye bedre nå enn da jeg spiste kjøtt daglig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...