Gå til innhold

Matbudsjett - hvor lavt er realistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Grunnen til at det er så lavt er fordi tilbehør som ris og pasta har vi allerede hjemme. Jeg har kjøpt grønnsaker, jeg har kjøpt en stor filetert fisk som kostet 50kr. Tilbud på meny idag. Den rekker to middager.

Fløte og bacon til pasta carbonara, Kyllingfilet som var på 50% pga holdbarhetsdatoen er om i overkommelig. Det var 6 store som jeg delte i to og frøs ned 3 stykker. De tre andre ble kuttet opp i strimler og stekt. 

Middagen idag ble Mac and cheese med kylling og brokkoli. Det ble veldig mye kylling til overs av middagen som da blir kyllingwok imorgen.  

Dette er helt nytt for meg, så jeg prøver meg frem her. Det kan hende at neste ukes budsjett blir noe helt annerledes. 

Anonymkode: 40286...dc7

Men dere skal jo ha mange flere måltider enn middag, dere spiser vel frokost, lunch og kanskje noe på kvelden? Noe frukt og andre mellommåltider? Bare bleiene, fløte, bacon, kylling og fisk må jo bli godt over halve budsjettet. Det her er ikke ment som kritikk altså, jeg er oppriktig interessert i å høre og lære!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å svare hi, er rundt tre tusen greit å regne med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Duckie skrev:

Men dere skal jo ha mange flere måltider enn middag, dere spiser vel frokost, lunch og kanskje noe på kvelden? Noe frukt og andre mellommåltider? Bare bleiene, fløte, bacon, kylling og fisk må jo bli godt over halve budsjettet. Det her er ikke ment som kritikk altså, jeg er oppriktig interessert i å høre og lære!

Hei, takk for spørsmål. Som sagt, er dette første uken vår, så det blir nok mye prøving. 

Brødvarer baker vi selv. Baker flere om gangen. Middagene blir det alltid rester av, som nå kan fryses ned og brukes til lunsj og evt mellommåltid. Kvelds spiser vi veldig sjeldent, når vi spiser middag så sent ( 16-17) Da er det bare å tine opp noe fra fryser. 

En typisk matuke for meg er at jeg lager f.eks en stor porsjon chiabase med vann. Til frokost tar jeg en skål av dette og blander ut i yoghurt. Dette holder meg gående til lunsj som dekkes av jobben. Også er det middag igjen på ettermiddagen. 

Mannens matuke: div pålegg som han tar litt av og 80% går i søpla fordi han ikke klarer å spise opp før det går ut på dato. Men det er slutt på nå. Lunsj dekkes av jobben. Han tar frukt til mellommåltid.

Minstemann er kun 1,5år og spiser litt det samme som meg eller pappaen. Han får ellers mat i barnehagen. 

Etter å ha gått gjennom matposten de siste 6 månedene, har vi ligget mellom 12-15tusen hver måned. Det er skammelig mye, siden mye havner i søpla. 

Anonymkode: 40286...dc7

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Duckie said:

De fleste spiser vel brødmat til frokost, noe som ofte er ganske billig. Kanskje med litt juice, melk eller te. Jeg tror mange av oss spiser middag ganske sent - jeg spiser i alle fall ikke selv kvelds. Til mellommåtider går det i enkel frukt; banan, eple, pære, klementiner... (mye avhengig av hva som er på tilbud). Av og til kjøper jeg meg en yoghurt av noe slag. Lager også av og til chiagrøt med chiafrø, kokosmelk og havregryn.

Kjøtt/bacon/fisk er dyrt - det gjelder å kjøpe på tilbud/bruke datoboksene, og fryse ned så mye som mulig. Det er ganske enkelt å få til, i alle fall der jeg bor. Planlegg måltider ut fra tilbud og hva man har i frysen. Gå for noen måltider uten kjøtt, eller med mindre kjøtt. Bruk heller litt mer linser/bønner. 

Anonymkode: 5033e...a6f

Skrevet
5 timer siden, Nuttery skrev:

Det stemmer! Et annet tips er å kjøpe tomatpuré i tube istedenfor på boks, så slipper man å kaste (hvis man ikke fryser). 

Vet du ca. hvor lenge en åpnet tube holder seg i kjøleskapet?

Fryse er smart ja, spesielt hvis man er flink å merke :jepp:

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rumle said:

Vet du ca. hvor lenge en åpnet tube holder seg i kjøleskapet?

På pakningen står det 20 dager, men mine har vart mye lenger enn det..

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På pakningen står det 20 dager, men mine har vart mye lenger enn det..

Takk :)

Skrevet
5 timer siden, Nuttery skrev:

Flott tips. 

Dette kan også gjøres med rester av hvitvin og rødvin, som kan brukes i saus.

Det blir bare søl, det fryser jo ikke ordentlig! Ga opp isterningposer og tømmer det bare i en tupperwareboks, og spar ut ønsket mengde med skje. Det er omtrent som sorbet i konsistensen 😜

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

1400 kroner "er til å leve på", men 2200 er ikke noe problem. Budsjettet til SIFO er vel basert på fullprisvarer, og ikke på tibud. Om man aktivt bruker tilbud, og planlegger godt, så lever man ganske så greit på 2200. Det åpner ikke så mye opp for å spsie ute, men man kan spise godt, variert og sunt med 2200...

Selvsagt KAN man pushe det under SIFO sitt budsjett, men nå spurte ts om hva som er «realistisk.» skal man opprettholde det over lengre tid så lønner det seg som regel å ikke gå for hardt ut.

Anonymkode: 79c1a...079

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt KAN man pushe det under SIFO sitt budsjett, men nå spurte ts om hva som er «realistisk.» skal man opprettholde det over lengre tid så lønner det seg som regel å ikke gå for hardt ut.

Anonymkode: 79c1a...079

Da må det være jeg som ikke forstår folks handlevaner, og hva som regnes som "realistisk". Jeg er klar over at 2000/pers kroner er et relativt lavt budsjett som sådan, i den form av at man ikke kan spise god biff hver lørdag, bruke Meny som primærbutikk og velge utelukkende merkeprodukter. 

Likevel så er ikke 2000 kroner lite hvis man av en eller annen grunn må holde seg innenfor det budsjettet, så være at man har dårlig råd eller trenger å spare penger. Man har fint råd til å spise middag hver dag, kose seg i helgen, kjøpe snacks o.l.

"Realistisk" for min del innebærer at man velger å handle i lavprisbutikker (Kiwi, Rema 1000, Coop Extra), tar en titt i tilbudsavisa, ser i skapene før man handler, og ikke drar på butikken i tide og utide.

Samboer og jeg handler mat for 4000 kroner i mnd. Da vi var studenter pushet vi det ned til 3500, og kunne antageligvis klart å presse det lavere uten noen ekstrem omveltning. Men det krever så klart at man er bevisst. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...