Gå til innhold

Matbudsjett - hvor lavt er realistisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg er 2500,- pr mnd en realistisk sum.  Hvis jeg var nødt til å klare meg med mindre så kunne jeg gjort det også, men med denne summen kan jeg spise sunn og god mat til alle måltider, og unne meg litt ekstra innimellom :) 

Anonymkode: c67a9...c3c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er to mennesker i 20 årene så vi bruker 3000 kr til sammen (1500 kr hver mer eller mindre). Det er mye vi kunne spart på og vi burde bli flinkere til å handle i bulk, men til å være en student og en som tjener veldig lite på jobb er det ikke dårlig. 

Skrevet (endret)

Jeg bruker mellom 1700-2000 kr og dette går greitt. Men det krever en del planlegging og bevissthet rundt hva jeg har fra før av og hva jeg har bruk for. Hadde jeg kuttet ut å kjøpe sjokolade/pizza til helgen, så kunne jeg sikkert fint klart meg på 1500 kr, men jeg vil heller unne meg noe i helgen av og til. Jeg føler ikke at jeg lider stort. Prøver å kjøpe på tilbud, og benytter meg ellers av kuponger på Coop og stikker av og til innom Rema 1000 visst det er noe som er på ti på topp som jeg vil spare på, kontra å kjøpe det på Coop Extra. Ellers er prisene ganske like, men foretrekker å kjøpe frukt og grønt på Coop Extra da kvaliteten er betydelig bedre. Dette inkluderer også andre husholdningsvarer som toalettpapir, såpe etc.

Jeg fryser forøvrig ned brød i små pakker på 4-5 brødskiver i hver for å unngå matsløs, da slipper jeg å kaste myglet brød. Fryser det ned med en gang jeg har handle de på butikken, og de smaker helt fint når de blir tint. Jeg kastet mer mat før, men er blitt mye mer bevisst og kaster nesten aldri mat lenger. Det er en god følelse og jeg sparer penger :)

Endret av missmcbeal
Skrevet

Jeg og kjøper oppskåret brød og hiver det rett i frysen. Tar opp fire skiver og smører til matpakke. Kaster også særdeles lite mat. Det jeg kastet mest av var faktisk melk og fløte, men etter jeg begynte å kjøpe laktosefri, greier jeg å bruke det opp 😜

AnonymBruker
Skrevet

SIFOs referansebudsjett sier 2320kr. Det er jo rimelig snaut, men å planlegge å legge seg under dette ville jeg ikke gjort. Hvis du skal greie å opprettholde det over en tid er det bedre å være litt realistisk. 

Vi er to voksne og en 2 åring. Vi bruker kanskje rundt 10 000, men det inkluderer husholdningsartikler, og vi er ikke spesielt opptatt av å kutte matbudsjettet.

Anonymkode: 79c1a...079

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SIFOs referansebudsjett sier 2320kr. Det er jo rimelig snaut, men å planlegge å legge seg under dette ville jeg ikke gjort. Hvis du skal greie å opprettholde det over en tid er det bedre å være litt realistisk. 

Vi er to voksne og en 2 åring. Vi bruker kanskje rundt 10 000, men det inkluderer husholdningsartikler, og vi er ikke spesielt opptatt av å kutte matbudsjettet.

Personlig vil jeg si 2300kr er ganske raust.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nuttery skrev:

Personlig vil jeg si 2300kr er ganske raust.

SIFOs er et nøkternt budsjett, det er derfor de i luksusfellen aldri legger seg under dette når de setter opp budsjettet. Det er til å leve på, men absolutt ikke raust. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ca. 1500 kr i måneden. Og det inkluderer en del sløs. Det som gjør at jeg bruker så lite er at jeg ofte drar hjem til foreldrene mine i helgene. Så da blir det jo et par dager hver uke med gratis mat. 

Anonymkode: 7bd36...223

Skrevet
16 hours ago, Neket said:

Jeg og kjøper oppskåret brød og hiver det rett i frysen. Tar opp fire skiver og smører til matpakke. Kaster også særdeles lite mat. Det jeg kastet mest av var faktisk melk og fløte, men etter jeg begynte å kjøpe laktosefri, greier jeg å bruke det opp 😜

Tips: fløte kan fryses ned i isterning-poser, for å brukes i saus/suppe :) 

• Liker 5
Skrevet
59 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Tips: fløte kan fryses ned i isterning-poser, for å brukes i saus/suppe :) 

Flott tips. 

Dette kan også gjøres med rester av hvitvin og rødvin, som kan brukes i saus.

Skrevet
Just now, Nuttery said:

Flott tips. 

Dette kan også gjøres med rester av hvitvin og rødvin, som kan brukes i saus.

Har sjelden rester av vin her 😛 
Men tomatsaus/tomatpure kan også fryses slikt :) 

Skrevet
2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Har sjelden rester av vin her 😛 
Men tomatsaus/tomatpure kan også fryses slikt :) 

Det stemmer! Et annet tips er å kjøpe tomatpuré i tube istedenfor på boks, så slipper man å kaste (hvis man ikke fryser). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått ansvaret for matinnkjøpene fremover, siden min mann har en tendens til å kjøpe for mye hver uke. Han handler alltid dyrt og mye havner i søpla. 

Har kjøpt for en uke fremover nå, inkl bleier. Det kostet 400kr for 3 stykker.

Vet ikke hvor realistisk det er. Jeg er spent på hvordan første måneden blir.

Anonymkode: 40286...dc7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fått ansvaret for matinnkjøpene fremover, siden min mann har en tendens til å kjøpe for mye hver uke. Han handler alltid dyrt og mye havner i søpla. 

Har kjøpt for en uke fremover nå, inkl bleier. Det kostet 400kr for 3 stykker.

Vet ikke hvor realistisk det er. Jeg er spent på hvordan første måneden blir.

Kan du si noe om hva du har kjøpt og hva dere spiser? Jeg hadde aldri klart et så lavt budsjett, men ser det alltid dukker opp i slike tråder. Men veldig sjeldent noen utdyper hvordan de klarer det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker omtrent 2000 kr i måneden, tror jeg. Har ikke noe budsjett jeg må holde, men forsøker å ta kloke valg samtidig som jeg ikke vil ha kjedelig kost. Lager all mat fra bunn (prøver ihvertfall). Hver uke lager jeg måltidsoversikt over all mat jeg skal spise i løpet av uka (frokost, lunsj, middag, mellomåltid/pre-/post-workout) og lager handlelista ut fra det. Spiser også samme måltid flere ganger, slik at jeg egentlig kun lager 3-4 store måltider jeg fordeler utover uka på lunsj og middag. Handler en gang i uka og før jeg lager måltidsoversikten for neste uke ser jeg over kjøleskapet og matskapet. Derfor handler jeg mat for 700 kr enkelte uker og 200 kr andre.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Duckie skrev:

Kan du si noe om hva du har kjøpt og hva dere spiser? Jeg hadde aldri klart et så lavt budsjett, men ser det alltid dukker opp i slike tråder. Men veldig sjeldent noen utdyper hvordan de klarer det.

Grunnen til at det er så lavt er fordi tilbehør som ris og pasta har vi allerede hjemme. Jeg har kjøpt grønnsaker, jeg har kjøpt en stor filetert fisk som kostet 50kr. Tilbud på meny idag. Den rekker to middager.

Fløte og bacon til pasta carbonara, Kyllingfilet som var på 50% pga holdbarhetsdatoen er om i overkommelig. Det var 6 store som jeg delte i to og frøs ned 3 stykker. De tre andre ble kuttet opp i strimler og stekt. 

Middagen idag ble Mac and cheese med kylling og brokkoli. Det ble veldig mye kylling til overs av middagen som da blir kyllingwok imorgen.  

Dette er helt nytt for meg, så jeg prøver meg frem her. Det kan hende at neste ukes budsjett blir noe helt annerledes. 

Skrevet
2 timer siden, Nuttery skrev:

Det stemmer! Et annet tips er å kjøpe tomatpuré i tube istedenfor på boks, så slipper man å kaste (hvis man ikke fryser). 

Jeg visste ikke at man kunne kjøpe i små tuber, hvor ligger dette? Det er noe av det som irriterer meg mest, tomatpuré og bokser med mais, fordi man ofte ender opp med å ikke bruke det. Maisboksene kommer ofte i veldig stor boks, eller i trepakk med små bokser. Om jeg kjøper, har jeg begynt å kjøpe økologisk mais i sånn firkantet boks, men som regel klarer jeg ikke å bli kvitt alt av det heller... 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at det er så lavt er fordi tilbehør som ris og pasta har vi allerede hjemme. Jeg har kjøpt grønnsaker, jeg har kjøpt en stor filetert fisk som kostet 50kr. Tilbud på meny idag. Den rekker to middager.

Fløte og bacon til pasta carbonara, Kyllingfilet som var på 50% pga holdbarhetsdatoen er om i overkommelig. Det var 6 store som jeg delte i to og frøs ned 3 stykker. De tre andre ble kuttet opp i strimler og stekt. 

Middagen idag ble Mac and cheese med kylling og brokkoli. Det ble veldig mye kylling til overs av middagen som da blir kyllingwok imorgen.  

Dette er helt nytt for meg, så jeg prøver meg frem her. Det kan hende at neste ukes budsjett blir noe helt annerledes. 

Så flink du er, høres veldig bra ut så langt. Veldig bra at du er matredder, man sparer både lommeboka og miljøet. Til de som trenger litt inspirasjon til matredding så er det en bra profil på Instagram (kanskje Facebook) også som heter Spisoppmaten. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

SIFOs er et nøkternt budsjett, det er derfor de i luksusfellen aldri legger seg under dette når de setter opp budsjettet. Det er til å leve på, men absolutt ikke raust. 

1400 kroner "er til å leve på", men 2200 er ikke noe problem. Budsjettet til SIFO er vel basert på fullprisvarer, og ikke på tibud. Om man aktivt bruker tilbud, og planlegger godt, så lever man ganske så greit på 2200. Det åpner ikke så mye opp for å spsie ute, men man kan spise godt, variert og sunt med 2200...

Anonymkode: 5033e...a6f

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, missmcbeal said:

Jeg visste ikke at man kunne kjøpe i små tuber, hvor ligger dette? Det er noe av det som irriterer meg mest, tomatpuré og bokser med mais, fordi man ofte ender opp med å ikke bruke det. Maisboksene kommer ofte i veldig stor boks, eller i trepakk med små bokser. Om jeg kjøper, har jeg begynt å kjøpe økologisk mais i sånn firkantet boks, men som regel klarer jeg ikke å bli kvitt alt av det heller... 

Tubene er ikke så små, er 200g, men innholdet mugner ikke slik det gjør i glassene. 
På nærmeste butikk her står det mer resten av hermetikken, mens på Meny står det like ved asiatisk mat. 
Er av merket Änglemark. 
Av mais kjøper jeg de tre småboksene, så planlegger jeg slik at alt blir brukt i løpet av tre dager. 

Men er enig, mye forpakninger er ikke akkurat laget for single eller små husholdninger... Og de forpakningene som laget slik at single husholdninger slipper kaste mye, dem koster mye mer. 
Er litt derfor jeg har gjort det litt til sport å ikke kjøpe de minste/dyreste pakkene, og heller ikke kaste noe. Jeg lager ofte ting som ikke passer helt sammen, bare for å bruke opp ting. Det blir ofte merkelige kombinasjoner, som jeg neppe hadde turt servere andre, men som er godt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...