AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #1 Skrevet 1. januar 2019 Hvor lavt matbudsjett er realistisk å kunne klare seg med i måneden som enslig kvinne når man har et "normalt", sunt kosthold med lite halvfabrikata, mye frukt og grønt, ren fisk og kjøtt og litt snacks? Ser innimellom at folk skriver at de klarer seg på alt fra 500 til 1200 i måneden, men så forsvinner de når folk spør hva de faktisk spiser på så lavt budsjett, eventuelt viser det seg at de har fiskere/jegere/bønder i familien og tilgang på gratis mat. Jeg har i det siste kjøpt akkurat det jeg har lyst på, så budsjettet har sklidd helt ut og når jeg nå må stramme inn vet jeg ikke helt hvor lavt det er realistisk å få budsjettet uten å f.eks. kutte ut kjøtt, kjøpe bare first price eller lignende. Blir utrolig takknemlig om noen kan dele sitt lave matbudsjett og også skrive litt om kostholdet sitt på det budsjettet! Anonymkode: cf51e...2d5 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #2 Skrevet 1. januar 2019 Greier du under 2000 kr er du ganske flink. Men det går jo an rent teoretisk å pushe det ned til 1000 kr. Anonymkode: ebf09...63b 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #3 Skrevet 1. januar 2019 Jeg er enslig og handler for ca 500 kr i uka på Kiwi. Kjøper da 7 middager, 2 brød, pålegg og First Price husholdningsprodukter. Noen uker er dyrere enn andre. Kjøper aldri øl, brus eller godteri. Anonymkode: 49d15...8e1 2
_popcorn_ Skrevet 1. januar 2019 #4 Skrevet 1. januar 2019 Jeg regner ikke så mye på det, men tror jeg stort sett holder meg på 1500,- i måneden. Jeg kjøper aldri kjøtt/fisk/ost på fullpris, jeg hamstrer datovarer å har i fryser, og bruker meget sjelden halvfabrikater. Bruker kjøpe frosne polarbrød som jeg har i fryser, da blir det aldri noe svinn på brødmaten. Bruker kjøpe bog-skinke, det er kjempegodt å steke med grønnsaker og ris, eller på pizza, eller brødskive, eller til pasta, eller i wraps/salat. en pakke koster vel 25-30 kr, og holder til 5-6 middager. Ellers er jeg flink til å bruke opp restene av alt. Jeg tenker litt som med klær, mye av det jeg handler skal passe til ting som allerede er i skapet. 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #5 Skrevet 1. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lavt matbudsjett er realistisk å kunne klare seg med i måneden som enslig kvinne når man har et "normalt", sunt kosthold med lite halvfabrikata, mye frukt og grønt, ren fisk og kjøtt og litt snacks? Ser innimellom at folk skriver at de klarer seg på alt fra 500 til 1200 i måneden, men så forsvinner de når folk spør hva de faktisk spiser på så lavt budsjett, eventuelt viser det seg at de har fiskere/jegere/bønder i familien og tilgang på gratis mat. Jeg har i det siste kjøpt akkurat det jeg har lyst på, så budsjettet har sklidd helt ut og når jeg nå må stramme inn vet jeg ikke helt hvor lavt det er realistisk å få budsjettet uten å f.eks. kutte ut kjøtt, kjøpe bare first price eller lignende. Blir utrolig takknemlig om noen kan dele sitt lave matbudsjett og også skrive litt om kostholdet sitt på det budsjettet! Anonymkode: cf51e...2d5 Er du i ferd med å begå generaltabbe nr. 1 i budsjettsammenheng? - Å sette opp et ønskebeløp som er helt urealistisk lavt. Du sier "Jeg har i det siste kjøpt akkurat det jeg har lyst på, så budsjettet har sklidd helt ut og når jeg nå må stramme inn". - ok. Da går du tilbake til det handlemønsteret du hadde før "i det siste". Så kommer du med et ønske om å komme lavest mulig. Det er da lurer på om du er på vei til å begå den generaltabben. Prisene er også litt ulike rundt om kring i landet, og beløp du kan komme til å få baserer seg på lokale priser, gode tilbud og mange andre faktorer. Generelt sett kan du, med basis i hva du pleide kjøpe inn før "i det siste" byte et par kjøtt-/fisk middager med vegetarmiddag, du kan bruke gode tilbud om du er flink til å bruke opp det du kjøper så du ikke har "årgangslager" nederst i fryseren. Anonymkode: 594ac...400 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 40 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg regner ikke så mye på det, men tror jeg stort sett holder meg på 1500,- i måneden. Jeg kjøper aldri kjøtt/fisk/ost på fullpris, jeg hamstrer datovarer å har i fryser, og bruker meget sjelden halvfabrikater. Bruker kjøpe frosne polarbrød som jeg har i fryser, da blir det aldri noe svinn på brødmaten. Bruker kjøpe bog-skinke, det er kjempegodt å steke med grønnsaker og ris, eller på pizza, eller brødskive, eller til pasta, eller i wraps/salat. en pakke koster vel 25-30 kr, og holder til 5-6 middager. Ellers er jeg flink til å bruke opp restene av alt. Jeg tenker litt som med klær, mye av det jeg handler skal passe til ting som allerede er i skapet. Er ikke polarbrød fabrikat? Ikke akkurat hjemmelaget gitt Anonymkode: 3c064...93f 1
_popcorn_ Skrevet 1. januar 2019 #7 Skrevet 1. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke polarbrød fabrikat? Ikke akkurat hjemmelaget gitt Anonymkode: 3c064...93f Har jeg sagt noe annet? Jeg skriver da relativt tydelig at jeg meget sjelden bruker halvfabrikater, meget sjeldent er ikke det samme som aldri. 8
Ild Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 Vi lever godt på 1500 kr per uke i en familie på 4 (og vi er alle storspisere). Dette inkluderer alt vi kjøper på matbutikken. Frokost: havregrynsgrøt med ulik topping (sukker/kanel, banan, eple, blåbær) Hjemmelaget brød til lunsj/kvelds Middag: Hjemmelaget minestronesuppe er godt og kan fryses. Fiskesuppe med sei er også rimelig og godt Chili sin carne er sundt og godt Påstå med tunfisk er lettvint og rimelig Hjemmelaget pizza 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #9 Skrevet 1. januar 2019 Jeg er ikke alene, men har dårlig råd. Jeg passer på og handle stort på salg, og fryse ned. Meny har iblant 40% rabatt på all fersk kylling, da kjøper jeg flere esker med 1,4 kg kyllingfilet, deler opp i porsjoner og fryser ned. Kjøper stort sett first price laksefilet, fersk seifilet. Tørre linser fra innvandrerbutikk, så kjøper jeg ofte de grønnsakene som er billige, og bruker og frosne grønnsaker. Havregrøt spiser jeg hver dag, ellers går det mest i husman knekkebrød. Brød har jeg i fryseren, så jeg kan bare ta opp 2 brødskiver av gangen. Norvegia hamstrer jeg da det er salg, og legger i fryseren. Anonymkode: 1d6a5...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #10 Skrevet 1. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du i ferd med å begå generaltabbe nr. 1 i budsjettsammenheng? - Å sette opp et ønskebeløp som er helt urealistisk lavt. Anonymkode: 594ac...400 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor lavt matbudsjett er realistisk å kunne klare seg med i måneden som enslig kvinne når man har et "normalt", sunt kosthold med lite halvfabrikata, mye frukt og grønt, ren fisk og kjøtt og litt snacks? Anonymkode: cf51e...2d5 Se uthevet ord (som forekommer både i overskriften og to ganger i teksten). Sitat Da går du tilbake til det handlemønsteret du hadde før "i det siste". Hvis det var aktuelt hadde jeg selvsagt gjort det, men det er det ikke. Jeg har vært student i en liten evighet, og kostholdet har ikke vært hverken særlig normalt, sunt eller lavt på halvfabrikata. Budsjettet var rimelig lavt, da, men jeg har et ønske om et mer fornuftig og balansert kosthold igjen nå som jeg ikke lever på studentbudsjett både økonomisk og tidsmessig. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så kommer du med et ønske om å komme lavest mulig. Klarer ikke helt å se hvor du leser dette, siden jeg spør hva som er et realistisk, lavt budsjett uten å legge store begrensninger på kostholdet som å kutte ut kjøtt, bare kjøpe First Price el.l. Hadde ikke presisert at jeg ikke er villig til slike begrensninger dersom målet bare var å ha så lavt budsjett som mulig. Ellers tusen takk til dere som har svart på det jeg spurte om og fortalt hvordan dere holder budsjettet nede! Det er kjempenyttig å lese, og har hjulpet meg med å sette et foreløpig budsjett (på 2000, om noen måtte lure). Så får jeg heller øke om det blir for lite, og ta det som et pluss om det viser seg romslig Anonymkode: cf51e...2d5 2
Neket Skrevet 1. januar 2019 #11 Skrevet 1. januar 2019 Hvor småspist er man når en boks med bogskinke holder til 5-6 middager? For meg holder den til 2.... Man trenger vel ikke være fattig eller på budsjett for å kjøpe FP eller hamstre på tilbud? Jeg klarer virkelig ikke kjenne forskjell på tacosaus til 7.90 og 17.90.... 10
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #12 Skrevet 1. januar 2019 Jeg bruker 2000 kr i måneden, og det går helt fint. Har likevel nok til å kjøpe meg litt snacks og godis i helgene. Om jeg kuttet ut snacks/godteri hadde jeg nok klart meg på 1600... men deeet kommer ikke til å skje. Trikset for min del er (1) spis mindre kjøtt, og (2) kjøp kjøtt på tilbud/fra tilbudsdiskene. Middagene blir fort mye billigere i snitt om man spiser noen middager uten kjøtt. Jeg spiser mye indisk og thai fra bunnen, og noen thairetter kan man også lage uten kjøtt. Taco spiser jeg av og til med linser istedenfor med kjøttdeig. Det går i ulike typer supper, stekt ris, laksefilet... Av og til forsøker jeg meg på mer ukjente retter, f.eks. dumplings m/svin. Lager av og til min egen pasta (mest for gøy, og det er billig). Kjøper ikke lunsj på jobb - har med matpakke (brød m/pålegg, litt frukt). Til frokost spiser jeg ikke så mye, men det går som regel i havregryn og en banan. Ost kjøper jeg på tilbud, river opp og fryser ned i mindre pakker slik at det tiner raskt. Ost som har vært fryst er ikke så god om man skal spise den som "påleggsost", men på gratenger eller i smørbrød smaker den helt vanlig. Jeg har noen ganger også laget større porsjoner med suppe og fryst ned, f.eks. blomkålsuppe om blomkål er på tilbud. Mesteparten av grønnsakene kjøpes frosne, men har også rom til å kjøpe ferske grønnsaker her og der. Frukt er dyrt, men jeg går som regel for det som er på tilbud med mindre jeg virkelig har lyst på noe annet. Et annet tips; gå for noen superbillige middager slik at du av og til kan unne deg noe litt mer gøy. Stekt ris er en sånn superbillig middag for meg, og det samme er egentlig blomkålsuppe. Det skader heller ikke å spise en god omelett i uken til middag... Anonymkode: 5033e...a6f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #13 Skrevet 1. januar 2019 Jeg har budsjett på 2500 kroner i måneden. Prøver å holde meg til 500 kroner i uken, og de resterende 500 kronene bruker jeg på gode tilbudsvarer som jeg kjøper inn litt ekstra av. Anonymkode: edf15...de3 1
_popcorn_ Skrevet 1. januar 2019 #14 Skrevet 1. januar 2019 38 minutter siden, Neket said: Hvor småspist er man når en boks med bogskinke holder til 5-6 middager? For meg holder den til 2.... Man trenger vel ikke være fattig eller på budsjett for å kjøpe FP eller hamstre på tilbud? Jeg klarer virkelig ikke kjenne forskjell på tacosaus til 7.90 og 17.90.... Jeg fyller på med andre ting som metter bra. Lager jeg en skinkeomelett er 40-50g mer enn nok kjøtt i den. Samme med pastasalater, wraps, og når jeg steker ris og grønnsaker og vil ha skinke i.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #15 Skrevet 2. januar 2019 5 timer siden, _popcorn_ skrev: Har jeg sagt noe annet? Jeg skriver da relativt tydelig at jeg meget sjelden bruker halvfabrikater, meget sjeldent er ikke det samme som aldri. Så du spiser meget sjeldent brød? Anonymkode: 3c064...93f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #16 Skrevet 2. januar 2019 Bruker mellom 1700-2000. Det er uten brus og øl, det er et eget budsjett. Kan enkelt droppes også. Er jo ikke nødvendig. Spiser tre skiver til niste med smør og skiva ost eller smøreost. To til frokost. Middag typisk bakte grønnsaker, supper, gryter, gratenger eller pasta med saus. Skyr ikke halvfabrikata. Synes ofte det kan bli billigere, uten at jeg egentlig sjekker pris når jeg går i butikken. Synes jeg lever ganske godt. Anonymkode: e5837...5fc
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #17 Skrevet 2. januar 2019 12 timer siden, Ild skrev: Vi lever godt på 1500 kr per uke i en familie på 4 (og vi er alle storspisere). Dette inkluderer alt vi kjøper på matbutikken. Frokost: havregrynsgrøt med ulik topping (sukker/kanel, banan, eple, blåbær) Hjemmelaget brød til lunsj/kvelds Middag: Hjemmelaget minestronesuppe er godt og kan fryses. Fiskesuppe med sei er også rimelig og godt Chili sin carne er sundt og godt Påstå med tunfisk er lettvint og rimelig Hjemmelaget pizza Nå er det litt forskjell på en enslig kvinne og en familie på 4... Anonymkode: afd94...c67 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #18 Skrevet 2. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du spiser meget sjeldent brød? Anonymkode: 3c064...93f Ikke meg du siterte, men jeg baker brød, rundstykker og knekkebrød selv, og kjøper ytters sjelden brød på butikken. Anonymkode: 68f27...89a
_popcorn_ Skrevet 2. januar 2019 #19 Skrevet 2. januar 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Så du spiser meget sjeldent brød? Anonymkode: 3c064...93f ja, en pakke polarbrød holder vanligvis ca en måned for meg.
Nuttery Skrevet 2. januar 2019 #20 Skrevet 2. januar 2019 Jeg bruker 2000 kroner, og det er inkludert en del "sløs". For min del kunne jeg fint gått ned til 1500kr/mnd, men det hadde krevd noe mer planlegging enn jeg for øyeblikket orker/gidder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå