AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #1 Skrevet 1. januar 2019 Jeg skal søke om permisjon hos arbeidsgiver pga jeg her termin i april. Det kommer opp enkelte valg. Feks: når permisjonen starter og når den slutter. Jeg skrev inn at den atarter 3 uker før ternin, men når slutter den? Det vet jeg ikke enda. Og det er rett at det er permisjon med lønn jeg skal søke om sant? Skal jeg skrive noe om grunnen? Anonymkode: 607cd...73b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #2 Skrevet 1. januar 2019 Jeg ville chattet med NAV. De er veldig behjelpelige og kan med sikkerhet gi deg svar. Anonymkode: e4730...183
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #3 Skrevet 1. januar 2019 Du søker om permisjon med lønn, er foreldrepermisjon et valg? I fht når den slutter regner jeg med du må fylle ut ett skjema for permisjon med lønn og ett for evt permisjon uten lønn. I første omgang varer da permisjonen så lenge som det antall uker du skal ha (og hvor mange din mann skal ha). Så kommer ulønnet permisjon i tillegg Anonymkode: ab11b...481
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #4 Skrevet 1. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du søker om permisjon med lønn, er foreldrepermisjon et valg? I fht når den slutter regner jeg med du må fylle ut ett skjema for permisjon med lønn og ett for evt permisjon uten lønn. I første omgang varer da permisjonen så lenge som det antall uker du skal ha (og hvor mange din mann skal ha). Så kommer ulønnet permisjon i tillegg Anonymkode: ab11b...481 Så hva er det egentlig jeg må søke om? Jeg har fast helg hver tredje helg på den jobben. Anonymkode: 607cd...73b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #5 Skrevet 1. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal søke om permisjon hos arbeidsgiver pga jeg her termin i april. Det kommer opp enkelte valg. Feks: når permisjonen starter og når den slutter. Jeg skrev inn at den atarter 3 uker før ternin, men når slutter den? Det vet jeg ikke enda. Og det er rett at det er permisjon med lønn jeg skal søke om sant? Skal jeg skrive noe om grunnen? Anonymkode: 607cd...73b Ring HR i morgen:) Anonymkode: f2bd4...c81
addict Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 Jeg antar det er fødselspermisjon du skal søke. Hvorfor i all verden skal du gjøre det nå? Du kan ikke søke til NAV før 6 uker før, og arbeidsgiver trenger ikke å få varsel før 4 uker før.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #7 Skrevet 1. januar 2019 41 minutter siden, addict skrev: Jeg antar det er fødselspermisjon du skal søke. Hvorfor i all verden skal du gjøre det nå? Du kan ikke søke til NAV før 6 uker før, og arbeidsgiver trenger ikke å få varsel før 4 uker før. Her er det 12 uker før, så det er nok litt forskjellig. Anonymkode: f2bd4...c81
addict Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her er det 12 uker før, så det er nok litt forskjellig. Anonymkode: f2bd4...c81 Nei, dette er arbeidsmiljøloven. 12 uker gjelder hvis permisjonen skal vare i 12 måneder eller mer. 4 uker gjelder permisjon fra 12 uker - 12 måneder. En fødselspermisjon er under 12 måneder for mor, og ulønnet permisjon behandles i separat søknad.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #9 Skrevet 1. januar 2019 5 minutter siden, addict skrev: Nei, dette er arbeidsmiljøloven. 12 uker gjelder hvis permisjonen skal vare i 12 måneder eller mer. 4 uker gjelder permisjon fra 12 uker - 12 måneder. En fødselspermisjon er under 12 måneder for mor, og ulønnet permisjon behandles i separat søknad. Man må jo sende en søknad til arbeidsgiver og sånn at de vet hvor lenge man skal være vekke. Og noen av oss liker å være litt i forkant slik at det blir enklere for arbeidsgiver å planlegge...Og fristene hos nav er forskjellige avhengig av hvor man bor. Denne kan hjelpe deg ift datoer https://tjenester.nav.no/foreldrepengeplanlegger Hos min arbeidsgiver har jeg søkt om foreldrepermisjon, ikke lønnet eller ulønnet. Men det kan jo bestå av både lønnet og ulønnet. Du kan jo og velge mellom 100 og 80 prosent utbetaling. Varigheten vil avhenge av når du faktisk føder, så det må uansett endres. Anonymkode: 7255a...10c
addict Skrevet 1. januar 2019 #10 Skrevet 1. januar 2019 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må jo sende en søknad til arbeidsgiver og sånn at de vet hvor lenge man skal være vekke. Og noen av oss liker å være litt i forkant slik at det blir enklere for arbeidsgiver å planlegge...Og fristene hos nav er forskjellige avhengig av hvor man bor. Denne kan hjelpe deg ift datoer https://tjenester.nav.no/foreldrepengeplanlegger Hos min arbeidsgiver har jeg søkt om foreldrepermisjon, ikke lønnet eller ulønnet. Men det kan jo bestå av både lønnet og ulønnet. Du kan jo og velge mellom 100 og 80 prosent utbetaling. Varigheten vil avhenge av når du faktisk føder, så det må uansett endres. Anonymkode: 7255a...10c Nei, fristene er ikke forskjellige ut ifra hvor man bor 😊 Hvorfor skriver du det når det ikke stemmer? Hos oss så kan man ikke søke foreldrepermksjon før søknaden til NAV er sendt inn, da de skal ha kopi av søknaden som er sendt til NAV. Søknaden til NAV kan ikke sendes inn før 6 uker før permisjonsstart. Denne sendes inn til arbeidsgiver som sender bekreftelse på lønn til NAV. Dette kan ikke arbeidsgiver gjøre før 4 uker før permisjonsstart. NAV må ha en søknad å knytte lønnsbekreftelsen opp mot. Når jeg har født så må jeg sende bekreftelse på dette til arbeidsgiver slik at de regner ut når permisjonen skal slutte, og dette trenger de kopien fra NAV til å fastsette ut ifra hva jeg har valgt. Det er godt mulig at TS sin arbeidsgiver har mulighet til å ta imot permisjonssøknader tidligere enn det, det er ikke det jeg sier, men hun må likevel gjøre alt dette på nytt igjen i forhold til NAV senere, og det må hennes arbeidsgiver også 😊 Om det hjelper arbeidsgiver å fordele vakter osv om de får søknaden tidligere så er jo det fint, men de får ikke ordnet det praktiske t over det så tidlig. Endret 1. januar 2019 av addict
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #11 Skrevet 1. januar 2019 «Mor kan tidligst søke om foreldrepenger ved 26. svangerskapsuke» (sakset fra NAV sine sider) Anonymkode: e4730...183
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #12 Skrevet 1. januar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skal søke om permisjon hos arbeidsgiver pga jeg her termin i april. Det kommer opp enkelte valg. Feks: når permisjonen starter og når den slutter. Jeg skrev inn at den atarter 3 uker før ternin, men når slutter den? Det vet jeg ikke enda. Og det er rett at det er permisjon med lønn jeg skal søke om sant? Skal jeg skrive noe om grunnen? Anonymkode: 607cd...73b Fyll ut søknaden hos nav. Den viser datoer så skriver du de inn på søknaden til jobb. Anonymkode: 5b912...869
addict Skrevet 1. januar 2019 #13 Skrevet 1. januar 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Mor kan tidligst søke om foreldrepenger ved 26. svangerskapsuke» (sakset fra NAV sine sider) Anonymkode: e4730...183 Foreldrepenger kan ikke søkes om før 6 uker før permisjonen skal starte, men ikke før 26 uker. Mor har rett til å ta ut permisjon 12 uker før termin og må da ta av fellesperioden. Hvis mor skal ha de normale 3 ukene før termin så er tidligste mulighet for å søke ved 34 uker. Jeg har nettopp gjort dette selv og endringene gjelder for permisjon startet etter 31.12.18, så jeg vet hva jeg snakker om 😜 Endret 1. januar 2019 av addict 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #15 Skrevet 1. januar 2019 2 timer siden, addict skrev: Nei, dette er arbeidsmiljøloven. 12 uker gjelder hvis permisjonen skal vare i 12 måneder eller mer. 4 uker gjelder permisjon fra 12 uker - 12 måneder. En fødselspermisjon er under 12 måneder for mor, og ulønnet permisjon behandles i separat søknad. Ikke på min jobb. Har alt i samme søknad. Anonymkode: f2bd4...c81
addict Skrevet 2. januar 2019 #16 Skrevet 2. januar 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke på min jobb. Har alt i samme søknad. Anonymkode: f2bd4...c81 «§ 12-7. Varslingsplikt Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.» «Varslingsfristene er avhengige av hvor lang permisjon arbeidstakeren til sammen planlegger å ta, det vil si at planlagt svangerskaps-, fødsels- og foreldrepermisjon legges sammen for hver arbeidstaker. Hvis arbeidstaker bestemmer seg for lengre permisjon etter at permisjonen har tatt til, må denne forlengelsen varsles innenfor de samme frister. Reglene innebærer at en arbeidstaker som for eksempel er ute i foreldrepermisjon og som opprinnelig har varslet ti måneders samlet permisjon, men som nå ønsker å ta permisjon utover det første året, må varsle arbeidsgiver senest etter ni måneder. Dette for at arbeidsgiver skal få beskjed senest fire uker før permisjon utover tolv uker påbegynnes og senest tolv uker før permisjon lengre enn ett år påbegynnes.» Arbeidsgiver har ikke lov til å gi dårligere forhold enn i arbeidsmiljøloven, og dette gjelder derfor for alle arbeidsplasser. Det kan godt hende de har samme skjema for søknaden, men de kan ikke kreve at du planlegger ulønnet permisjon samtidig som du søker om foreldrepenger. Denne kan du varsle om 4 uker før du velger å gå ut i ulønnet permisjon. De er også lovpålagt å godkjenne ulønnet permisjon i opp til 12 måneder etter betalt foreldrepermisjon så lenge denne overgangen er umiddelbar. Endret 2. januar 2019 av addict
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå