Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har kristne bekjente som holder seg unna da de er redde for å bli hinduister hvis de holder på med det. De mener også at det er tett knyttet opp mot hinduisme og at treningsformen derfor ikke kan separeres fra det. Hu ene ble derfor veldig provosert over å få høre at datteren kanskje skulle bli introdusert for yoga på skolen.

Er yoga religiøst?

https://www.dagen.no/dagensdebatt/samfunn/YOGA/Yoga-er-hinduisme-og-hinduisme-er-yoga-588153

Endret av Pipaluk
La til link
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jesus har jo alt dødd for menneskets synder, så stregt tatt kan vel de gjøre hva som helst?

Anonymkode: 3e620...87c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det virker sånn. Jeg ble overasket da en kristen venninne snakket negativt om yoga, det der var "i hvert fall ikke noe hun ville drive med". Jeg spurte hvorfor, hadde aldri slått meg at kristne skulle ha noen issue med deg, og hun sa "man påkaller krefter som ikke er bra". Eller noe slikt. 

Anonymkode: b9123...efc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener cyberyoga på treningsstudioet, ikke blitt hindu ennå.

Anonymkode: c19e3...eb5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syndig yogajente? Ja takk!

Anonymkode: 37bed...ce1

• Liker 5
Gjest Tassen10
Skrevet

Både ja og nei. Yoga kan være alt fra ren tøying av muskler til å sitte i lotus og chante. Kommer an på hva man gjør det til selv. Noen driver med yoga som ren trening (fysisk), noen for å komme mer i kontakt med seg selv(psykisk), og noen for å komme i kontakt med noe som er større enn seg selv (spirituelt). Når det er snakk om yoga i skolen, så er det selvfølgelig de to første aspektene som er viktige.

Det er ikke noe problem å være kristen og drive med yoga. Start med å be en bønn før hver yogatime, så vil man antagelig oppdage at yoga vil gi de en sterke tro enn de hadde.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jesus har jo alt dødd for menneskets synder, så stregt tatt kan vel de gjøre hva som helst?

Anonymkode: 3e620...87c

:fnise:🤣😄   Tipper at Yoga er synd i de kretser hvor det er syndig å legge kabal eller danse på søndager 😜

Anonymkode: 14889...f57

• Liker 4
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:🤣😄   Tipper at Yoga er synd i de kretser hvor det er syndig å legge kabal eller danse på søndager 😜

Anonymkode: 14889...f57

Hvorfor er det synd å legge kabal?

tenkte kortspill altså... 

Endret av Pipaluk
Skrevet
18 minutter siden, Tassen10 skrev:

Både ja og nei. Yoga kan være alt fra ren tøying av muskler til å sitte i lotus og chante. Kommer an på hva man gjør det til selv. Noen driver med yoga som ren trening (fysisk), noen for å komme mer i kontakt med seg selv(psykisk), og noen for å komme i kontakt med noe som er større enn seg selv (spirituelt). Når det er snakk om yoga i skolen, så er det selvfølgelig de to første aspektene som er viktige.

Det er ikke noe problem å være kristen og drive med yoga. Start med å be en bønn før hver yogatime, så vil man antagelig oppdage at yoga vil gi de en sterke tro enn de hadde.

Hva er egentlig forskjellen på Yoga og Mindfullness som noen skoler har begynt med?

Gjest Tassen10
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Hva er egentlig forskjellen på Yoga og Mindfullness som noen skoler har begynt med?

Mindfulness er den psykiske delen av yoga på en måte. Meditasjonsdelen. I yoga er målet å meditere mens man beveger seg gjennom de forskjellige stillingene, og helst ikke tenke på middagen, jobben etc, men være tilstede i seg selv i stillingen.

I mindfulness bruker man vanligvis ikke fysiske stillinger, men sitter rolig og bruker forskjellige teknikker til å konsentrere oppmerksomheten til kun en ting. F.eks telle, fokusere blikket på noe etc. 

Gjest Julekjedsomhet
Skrevet (endret)

Hvis  man hardnakket holder fast på sin egen religion og støter fra seg alle andre måter å tenke på så må man nok holde seg unna yoga ja, man kunne jo komme til å utvide horisonten sin! Når jeg leser den artikkelen av Eivind Gjerde, så leser jeg bare "frykt, frykt, frykt", og slik er vel en del religiøse.

Artikkelforfatteren er også ute av stand til å forstå begrepene i yoga, han bare dømmer dem som "vranglære" og ser ikke likhetene med det han tror på. Egentlig har alle religioner og praksiser samme mål og det finnes ingen motsetning mellom dem. Dette er dessverre vanskelig for en del religiøse å se.

For å si det enkelt så er yoga en måte å skape indre ro på og komme i kontakt med seg selv, på samme måte som meditasjon. Og når man gjør det kommer man også i kontakt med det man kan kalle "Gud". Om disse kristne er imot yoga så må de også være imot meditasjon, og også bønn faktisk.

Jeg kjenner jeg koker litt her for jeg får litt assosiasjoner til å brenne folk på bålet. Det er jo det han gjør, han brenner en nyttig praksis på bålet fordi han tror at man tilber demoner når man utøver det.

Endret av Julekjedsomhet
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er en synd.

Anonymkode: 8a58c...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2019 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Ja det er en synd.

Anonymkode: 8a58c...3c4

???????

Anonymkode: 5cf18...2d5

• Liker 1
Skrevet

Religion blir bare rarere og rarere😂 Står dette i noe bibel, eller er det noen som har fått et eget påfunn?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er folk fortsatt religiøse?

Anonymkode: 74be3...fa4

• Liker 1
Skrevet
På 1.1.2019 den 19.08, Pipaluk skrev:

de er redde for å bli hinduister hvis de holder på med det.

hvis de er redde for å bli hinduister er kanskje ikke troen så sterk i utgangspunktet likevel 🤣 høres ut som å bli hinduist er noe man ikke kan motstå. Blir litt som å tenke at når man tar sin første sigarett går det strake veien til heroin. Uungåelig! nei du må fortelle de at de må holde seg unna yoga altså, når de kommer hjem fra timen har de plutselig blitt hinduer hele gjengen. huff. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Opprinnelig er yoga en spirituell praksis ja men den vestlige yogaen er mest for mosjon og kjernemusklatur. 
Er også 100% sikker på at ingen tar skade av spirituell original yoga men vet at kristendommen fordømmer slike "ritualer". Gud selv ville aldri fordømt det. 

Anonymkode: 125f9...89e

• Liker 2
Skrevet
På 1.1.2019 den 19.21, Pipaluk skrev:

Hvorfor er det synd å legge kabal?

tenkte kortspill altså... 

i bibelen står det at man ikke skal gamble. Men de "nyere" kristne er ikke så nøye på det. Litt plukk og miks utifra hva som passer den moderne livsstilen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 19ced...157

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Anonymkode: 19ced...157

rart jeg ikke er hinduist, drevet med yoga i mange år. Jeg faller nok snart inn i fristelsen skal du se. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...