Gå til innhold

Jeg har 80 000 på sparekonto, hva burde jeg gjøre med de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som trådtittelen sier så har jeg 80 000 på sparekonto, som jeg ikke har tenkt til å bruke, men jeg vil samtidig liksom ha de i bakhånd om noe skulle skje, enten med bilen, hvitevarer, om TV'en ryker, osv osv...

Men jeg tenker også at det er jo en liten slump penger, som jeg kanskje kan få noe ut av.

Litt sånn forsiktig så kan jeg kanskje sette bort opptil 30 000 i noe lurt, men hva er i så fall lurt?

Anonymkode: 1ff4d...a5b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes to investeringstyper for privatpersoner: aksjeinvesteringer og eiendomsinvesteringer. For de aller fleste vil det si indeksfond og boliginvesteringer. 30 000 kr er ikke nok til å kjøpe utleiebolig. Sett derfor kanskje 30 000 kr i indeksfond. Men dette bør være langsiktig sparing (altså ingen planer om å ta dem ut innen fem år, helst ikke innen ti år). Og så bør du starte månedlig sparing i tillegg.

Anonymkode: db507...431

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

opptil 30 000 i noe lurt, men hva er i så fall lurt?

Hvis dette er penger som du ikke trenger å bruke de nærmeste 5-10 (eller flere) årene, ville jeg gradvis (investere ca 1500 - 3000 pr mnd)  kjøpt meg opp i indeksfond.

KLP Aksje fremvoksende markeder indeks II http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKDH

og KLP AksjeGlobal Indeks V http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000XWSL

og DNB Norge Indeks http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000JORR

eller KLP AksjeNorge Indeks II http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F000002489

Anonymkode: 55b6f...3f6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du burde gi dem bort til meg.

Anonymkode: 88fea...0f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpe gull/sølv og gjemme i madrassen e.l.

Anonymkode: 8b32e...9ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. 80 000 er ikke kjempebuffer akkurat og bare en fis om du skal ivistere i ny bolig engang f.eks. 

Anonymkode: 74769...867

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du burde gi dem bort til meg.

Anonymkode: 88fea...0f9

@Catalina Culès var først ute :wink:

Ref: Flåsete svar i tråder osv osv...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ingenting. 80 000 er ikke kjempebuffer akkurat og bare en fis om du skal ivistere i ny bolig engang f.eks. 

Nemlig, jeg vet at dette bare er en dråpe i havet, men for meg er det kjempestort og den eneste bufferen jeg har, til alt mulig, det er derfor jeg spør om råd 👍

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du TS? 

Hvis du er under 33 (eller hva grensen er), ville jeg opprettet en BSU. Sett inn 25 000kr der hvert år til du har en fin egenkapital til leilighet 😊 

Ellers er det alltid lurt å ha to til tre mnd lønninger på konto. Sånn i sikkerhet hvis noe skulle skje. 

Anonymkode: dc869...6a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du TS? 

Hvis du er under 33 (eller hva grensen er), ville jeg opprettet en BSU. Sett inn 25 000kr der hvert år til du har en fin egenkapital til leilighet 😊 

Ellers er det alltid lurt å ha to til tre mnd lønninger på konto. Sånn i sikkerhet hvis noe skulle skje. 

BSU har mange skattefordeler og høy rente. Pluss at det en ingen risiko å miste pengene som ved eks. aksjer etc

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig, jeg vet at dette bare er en dråpe i havet, men for meg er det kjempestort og den eneste bufferen jeg har, til alt mulig, det er derfor jeg spør om råd 👍

La de stå i banken. 80.000 er minimum man burde ha tilgjengelig for uforutsette hendelser. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier egen bolig og brukte opp BSU i den forbindelse, og er også over 33.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, FrodeF skrev:

La de stå i banken. 80.000 er minimum man burde ha tilgjengelig for uforutsette hendelser. 

Enig med FrodeF. 

Husk bare å sette dem på en konto med høyest mulig rente.

Anonymkode: 42b29...b80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FrodeF said:

Er egentlig ganske enig i dette, men så føler jeg også at jeg har bittelitt rom for å prøve meg litt, men ikke så mye.

Jeg tenkte kanskje bare en annen type konto, eller noe sånt.

Rentene på sparekonto er jo til å le av i dag,.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit og bare ha de stående på kontoen som buffer. Jeg fikk uforutsette ting i høst og plutselig måtte jeg ut med nesten 70 000,- kr. Var glad jeg hadde penger og ikke trengte og låne. Tusen lappene flyr fort når plutselig mange ting ryker samtidig eller andre ting skjer uforutsett. 

Anonymkode: e7252...4a0

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Greit og bare ha de stående på kontoen som buffer. Jeg fikk uforutsette ting i høst og plutselig måtte jeg ut med nesten 70 000,- kr. Var glad jeg hadde penger og ikke trengte og låne. Tusen lappene flyr fort når plutselig mange ting ryker samtidig eller andre ting skjer uforutsett. 

Anonymkode: e7252...4a0

Det er sant, og det er sånt jeg er redd for, men samtidig så ser jeg at jeg kan få mer igjen for pengene enn å la de sitte på en sparekonto med ræva rente.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj,  for en ekkel, nedlatende og kvalm holdning du har.

Anonymkode: 2f5d0...bd9

• Liker 1
Skrevet

Tja, det er flere alternativer til hvordan 30 000 kan investeres: Du kan ha pengene på høyrentekonto, men du vil selvsagt ikke få noen høy rente med dagens lave rentenivå. Du kan også velge å sette pengene i indeks - fond, men dette vil kreve en lengre tidshorisont. En tredje mulighet er å investere pengene i en gjenstand som ikke mister verdi med tiden, slik som gull og diamanter. Her kan det også nevnes at også enkelte kostbare vesker kan plasseres i denne kategorien: for eksempel kan Chanel sine klassiske vesker kan ofte selges for mer enn hva du kjøpte dem for, om de er pent brukt(og 30 000 holder fremdeles til de minste størrelsene).

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Æsj,  for en ekkel, nedlatende og kvalm holdning du har.

Anonymkode: 2f5d0...bd9

Jeg har litt samme holdingen selv faktisk, ennå det er mine penger, men det er fordi jeg vet verdien av dem, og vet at de ikke rekker langt, om det skulle røyne på, men jeg ønsker allikevel å gjøre mest mulig ut av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...