Gå til innhold

hvorfor fnyser folk av egne feil men kjefter på andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har folk denne "jaja" holdningen til seg selv og sine handlinger? mens når det gjelder andre så kan de bli kjempe bekymret osv...

Anonymkode: 43297...22f

Videoannonse
Annonse
Gjest Tassen10
Skrevet

Fordi det er veldig vanskelig å ha et objektivt syn på seg selv. Både på godt og vondt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har folk denne "jaja" holdningen til seg selv og sine handlinger? mens når det gjelder andre så kan de bli kjempe bekymret osv...

Fordi de tror de har kontroll over ting og tang, mens andre ikke har det.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, O.G. skrev:

Fordi de tror de har kontroll over ting og tang, mens andre ikke har det.

men hvordan er det mulig å tro man har kontroll når det ofte viser seg at de ikke hadde det? 
kan gjelde økonomiske valg, valg av partner osv...

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

men hvordan er det mulig å tro man har kontroll når det ofte viser seg at de ikke hadde det? 
kan gjelde økonomiske valg, valg av partner osv...

Jeg tror egentlig dette spørsmålet er større enn som så: Man har ikke kontroll på noe som helst i livet, men vi menneskene innbiller oss at vi har det. For hvis vi ikke hadde gjort det, så hadde vi begått selvmord av redsel hele gjengen.

AnonymBruker
Skrevet

Den fundamentale attribusjonsfeilen. Man tilegger personlige egenskaper hos andre større viktighet enn situasjonen, mens når det gjelder en selv tar man til mye større grad høyde for situasjonen. 

Feks kan jeg tenke at føreren av bilen som smatt foran meg når den egentlig hadde vikeplikt, er en egoistisk fartsbølle, uten å vurdere årsaken for at han gjorde som han gjorde, jeg tillegger ham altså personlige egenskaper i min tolkning. Dersom jeg selv bryter vikeplikten en gang, vil jeg begrunne det med situasjonen, jeg var sent ute til jobb, sykt barn i baksete eller liknende, fremfor å anse meg selv som uansvarlig bilbølle. 

Anonymkode: 5c020...719

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...