Gå til innhold

Hunder som blir borte på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir like oppgitt hvert år...

Som det gjør hvert eneste år, kryr det i dag av annonser om savnede hunder som stakk av i går på diverse facebookgrupper. 

Kan ikke hundeeiere lære at hund og raketter ofte er dårlig kombo.                 Andre mennesker tar dessverre null hensyn ang klokkeslett og rakettskyting, og sånn er det hvert eneste år. Denne dagen må man virkelig passe på uansett tid på døgnet og helst kun små lufteturer. Og man må passe spesielt godt på utgangsdøra.

Toppet seg i stad når noen savnet hunden sin som hadde vært med ut kl 24.00, og UTEN bånd. Altså, hva tenker folk med

Anonymkode: bf1ca...7e1

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En liten luftetur er nok til at hunden stikker av om den blir redd nok.

Anonymkode: 2a41c...a65

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En liten luftetur er nok til at hunden stikker av om den blir redd nok.

Greit å lufte hunden, men da gjør man det MED bånd. 

Anonymkode: 9370b...aa7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er helt utrolig selv. Jeg har en hund som ikke er spesielt redd fyrverkeri, men jeg har på bånd om jeg går tur på nyttårsaften, og klokka 24.00 går jeg da ikke ut med hunden, med mindre det er for å venne henne til det verste fyrverkeriet da, men så trygg på det er hun ikke enda.

Anonymkode: 42c4c...c1f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er helt utrolig selv. Jeg har en hund som ikke er spesielt redd fyrverkeri, men jeg har på bånd om jeg går tur på nyttårsaften, og klokka 24.00 går jeg da ikke ut med hunden, med mindre det er for å venne henne til det verste fyrverkeriet da, men så trygg på det er hun ikke enda.

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å venne en hund til det verste fyrverkeriet. Det kan slå begge veier. Min er ikke redd fyrverkeri, men jeg tar da henne ikke med ut kl 24 av den grunn. Det vil hun ikke ha noe glede av, og i aller verste tilfelle kan hun bli redd og skadet for livet. 

Anonymkode: df9a8...4dc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes beroligende tbl for hund som fås av dyrlegen. Kan ikke alle hunde eiere skaffe det for hunden? 

Anonymkode: 0e474...956

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes beroligende tbl for hund som fås av dyrlegen. Kan ikke alle hunde eiere skaffe det for hunden? 

Beroligende bør man faktisk ikke bruke med mindre det er helt nødvendig. En hund som dopes ned vil fremdeles få med seg alt som skjer rundt den uten å ha mulighet til å gjøre noe med situasjonen, som senere kan gjøre alt MYE værre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det eget hørselvern for hunder?

Anonymkode: d6363...5de

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å venne en hund til det verste fyrverkeriet. Det kan slå begge veier. Min er ikke redd fyrverkeri, men jeg tar da henne ikke med ut kl 24 av den grunn. Det vil hun ikke ha noe glede av, og i aller verste tilfelle kan hun bli redd og skadet for livet. 

Anonymkode: df9a8...4dc

Hesten min var ute hver nyttårsaften.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veterinærer anbefaler ikke dette. 

Anonymkode: 0f29a...7e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dessverre ikke alle som klarer å holde igjen store hunder, eller som holder hardt nok i båndet til å ikke miste grepet ved et plutselig rykk. Er også en del folk som er dumme nok til å tro at de har 100% kontroll på hunden sin hele tiden og tenker at det går fint uten bånd en liten tur..

AnonymBruker
Skrevet

Nyttårsaften, og dagen før og dagen etter! går vi tur med sele og hundene i hoftebelte. Da kommer de ikke løs uansett hva som skjer, enten de blir redde eller jeg sklir på glatta.

Anonymkode: 6fc91...279

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det eget hørselvern for hunder?

Anonymkode: d6363...5de

Det gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Er så enig! Skjønner ikke hva andre hundeeiere tenker med! Vi er alltid påpasselig i flere dager før og etter nyttårsaften. Nå har vi en hund som desverre reagerer med stor redsel, så i de siste årene har vi reist på en leiehytte ganske langt unna. 

Men jeg vet at andre ikke tar hensyn til redde dyr, og vet at raketter kan bli skytt opp i utide rundt nyttårsaften. Derfor bruker jeg alltid bånd på hunden min da. Nesten så jeg tror noen hundeeiere ønsker å miste hunden sin :( 

Anonymkode: 6a545...c2b

• Liker 1
Skrevet

ja. Syns det er  utrolig selv. Til tross for advarsler over alt mot og ha hunden løs. Og ha hunden løs no og er bare tull. Hadde ventet ut januar for og være helt sikker med mindre man bor ganske øde

. Kommer alltid litt i ettertid. Min var ikke redd fyrverkeri. Men hadde ikke han løs uansett. For plutselig kan de reagerer på et eller annet. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dessverre ikke alle som klarer å holde igjen store hunder, eller som holder hardt nok i båndet til å ikke miste grepet ved et plutselig rykk. Er også en del folk som er dumme nok til å tro at de har 100% kontroll på hunden sin hele tiden og tenker at det går fint uten bånd en liten tur..

Da går man ikke ut med hunden i de verste timene, annet for å tisse kjapt, og da i bånd eller sele. 

Jeg skjønner meg ikke på folk som har hunden uten bånd i disse timene, jeg har inngjerdet tomt, men har allikevel hunden i bånd disse dagene, selv inne på min egen tomt. Man vet aldri, plutselig blir hunden redd, å setter på sprang. 

Anonymkode: a27c1...912

Skrevet

Reagerer på det samme. Hunden vår er godt sikret den dagen og vi er ikke ute med henne etter klokka 21.30. 

Det samme gjelder katter også. Har sett mange annonser med folk som savner kattene sine de siste dagene også. Katten her får ikke være ute i det hele tatt 30., 31., desember og 1. januar. 

Skrevet

Leser mange like historier vært år. Hunder som klarer å dra seg ut av båndet, smetter gjennom døren osv. 

Man bør ta visse forhåndsregler. De fleste har flere dører i hjemmet sitt. Da bør hunden være bak en ekstra lukket dør før man lukker opp ytterdøren. Evt. ha på seg halsbånd/sele en kan holde fast i (uansett om hunden alltid er SÅ SNILL og aldri har stukket av). 

På tur bør hunden ha på en sikker sele som er vanskelig å komme ut av, samt et bra kobbel som er vanskelig å tygge over. Hundene bør ikke gå løs fra 30des-1jan. Er uansett alltid noen idioter som skuter opp før eller etter. Om man absolutt vil ha hunden "løs" så kan en bruke langline (men selvsagt holde fast i enden). 

Tror heller ikke så mange uten hund eller andre hundeeiere ønsker å møte på en løs hund som er redd raketter. De kan fort endre oppførsel selv om de de snill ellers. Hundene kan jo også løpe bort og snuse på raketter. 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.1.2019 den 8.25, AnonymBruker skrev:

Nyttårsaften, og dagen før og dagen etter! går vi tur med sele og hundene i hoftebelte. Da kommer de ikke løs uansett hva som skjer, enten de blir redde eller jeg sklir på glatta.

Anonymkode: 6fc91...279

Spørs helt på hvilken type sele du bruker, så ville ikke vært for trygg her. Selen skal heller ikke være for stram, man skal ha plass til to fingerbredder under.  Eneste rømningssikreselen jeg har funnet er Ruffwear webmaster harness. 

Anonymkode: f8416...f7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...