Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får snart fibernett hjemme og kunne tenke meg dette på hytta også. 

Er det noen som vet kostnaden av det når man har fiber hjemme? Hva må jeg praktisk gjøre for å få dette også på hytta?

Anonymkode: 65c3a...50b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er avhengig av at noen har lagt fiber fram. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Du er avhengig av at noen har lagt fiber fram. 

Ikke om en bruker trådløs fiber.

Anonymkode: 003c5...952

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Signalene må jo komme fra et sted...

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare åssen dette virker? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Kan du forklare åssen dette virker? 

Som et mobilt bredbånd. Altså uten kabler.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som et mobilt bredbånd. Altså uten kabler.

OK. Høyhastighets internet forbindelse. 

Da er du bare avhengig av at dekningen er god. Sjekk med leverandøren, de har gjerne et kart over hvor de kan levere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at det er noen som blander litt begreper her, så TS må gjerne oppklare litt nærmere hva de er ute etter.
"Internett, wifi, fiber, trådløst nett, mobilnett, bredbånd og ruter" er vel begreper som blir brukt litt om hverandre i mange sammenhenger.

Hvis TS faktisk bokstavelig snakker om å ha fiber på hytta (som i en fiberoptisk kabel som går inn i hytta for å levere en internettforbindelse), så vil nok dette koste det samme som å ha det hjemme i en enebolig. Men det forutsetter at det faktisk er tilgjengelig, for det er ikke veldig sannsynlig at en fiberleverandør vil levere til hytter pga interessen (det må bygges ut i området), men er det et populært og anerkjent hyttefelt, så gjør de kanskje det.

Men det er ofte vanligere med trådløse løsninger på hytter hvor man kun betaler når det brukes, via 4G-nettet, satellitt eller Wi-Max (radiobasert bredbånd). Har selv et abonnement på Ice som kan fryses, og åpnes bare de månedene det er i bruk. Fåes i opptil 300GB/mnd. Det er ikke like raskt og stabilt som fast bredbånd via fiber/kabel/ADSL men er mye rimeligere for sporadisk bruk. Ellers holder det gjerne med mobildataen man har på telefonen om man ikke tenker å streame ting 24/7 og det bare er noen småturer her og der.

Anonymkode: 368e9...796

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet kostnaden av det når man har fiber hjemme? Hva må jeg praktisk gjøre for å få dette også på hytta?

Du kan få det på hytta også. Og det koster det samme å ha det der, som hjemme. Forutsetningen er at det er en aktør som tar kostnaden og legger utstyr til rette for påkobling. Står hytta de på ett av de større hytteområdene i landet, er det mest sannsynlig utbygd allerede. At du får samme leverandør som hjemme, er det nok heller små sjanser for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du rikelig med penger så er muligheten nok tilstede. Du må undersøke om det er fiber i hytteområdet ditt. Vi andre er ikke synske, følgelig ser vi ikke hvor hytta di er. 

Anonymkode: 71a3c...e55

AnonymBruker
Skrevet

For å få fiber må en fiberkabel gå i nærheten, deretter må du grave kabel fra hovednettet frem til hytta di, til en fibersentral i hytta. Dette er DYRT

Anonymkode: 05dc4...636

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har fiber på hytta. Dette lå tilgjengelig i grøfta fordi der er i et område hvor det ikke er så langt til eneboliger derfra. Samme månedspris som hjemme i huset, men et helt frittstående abonnement. 

Anonymkode: bbe46...be3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...