Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med å kjøpe løpesko/joggesko på Løplabbet? At man tar den fulle testen de har for å finne ut hvilke sko man bør ha osv...

Har aldri løpt før, men kunne tenke meg å komme igang med det. Ser for meg at gode sko er en viktig nøkkel, ble fristet av den tilpasningen de kan gjøre mtp riktige sko. 

Andre tips ang kjøp av sko?

AnonymBruker
Skrevet

Ja. De insiterte på at jeg under-proponerte etter å ha løpt mølle hos dem. Overtalte meg til å kjøpe rådyre sko som skulle bli såååå bra. Endte med hofteproblemer pga proponeringsskoene. Mange av skoene de selger, selges også billigere andre steder. Jeg har kjøpt mye bedre sko og fått mye bedre hjelp til å finne riktige sko på vanlige sportsbutikker. Oppskrytt og overpriset i mine øyne. 

Anonymkode: 07e3c...e49

• Liker 1
Skrevet

Det hørtes ikke ut som en særlig god erfaring.... Hvilken butikk/ansatt har du god erfaring med? 

Vil jo gjerne ha sko som gjør løping til noe gøy! 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Renate79 skrev:

Det hørtes ikke ut som en særlig god erfaring.... Hvilken butikk/ansatt har du god erfaring med? 

Vil jo gjerne ha sko som gjør løping til noe gøy! 

Jeg liker best XXL. Men har fått god hjelp og gode sko andre steder også. Favoriserer XXL fordi de har gode ordninger på bytte av sko om det er nødvendig. Et par sko har vært totalt bomkjøp, der skoen rett og slett gir smerter fordi den er bare helt feil på min fot og da er det helt genialt med den fornøydgarantien de har. Mitt tips er å finne et merke som passer din fot bra. De ulike merkene har ulik passform. Adidas og nike er smalere enn Asics f.eks. De gangene jeg har bommet, har jeg typisk skiftet til et merke jeg ikke har løpt på før. 

Anonymkode: 07e3c...e49

Skrevet

Jeg anbefaler løplabbet. Før fikk jeg store smerter da jeg jogget.  Dro til løplabbet, løp på mølle hvor de så på løpestilen min. De fortalte at jeg overpronerte. Kjøpte sko som passet for det og etterpå har jeg ikke hatt smerter.

• Liker 1
Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Anbefaler Løplabbet jeg også - de fant og finner fantastiske sko som passer meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svært varierende erfaring med Løplabbet. Den første gangen fikk jeg helt feil sko, løp knapt nok igjen. 

Andre gangen, da jeg kunne mer selv, fikk jeg godt tilpassede sko. Så det er, som alle andre steder, avhengig av hvem man møter på. Og det går gjerne bedre til mer man kan selv. Jeg ville nok forsiktig begynt å løpe før jeg tok turen, for da vet du hva du liker/ikke-liker. 

Anonymkode: 785e6...99d

• Liker 3
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med løplabbet, fikk feile anbefalinger og endte opp med løpeskader i beina så jeg går ikke dit mer.

Men det er jo selvfølgelig forskjell på butikkene og folkene som jobber der

Skrevet

Anbefaler å sjekke ut episoden om treningsutstyr som folkeopplysningen har laget. 

Anbefaler å velge sko som føles gode på beina, og å ha noen ulike par å velge mellom for variasjon. Pluss å trene litt styrke og mobilitet for å forebygge skader. 

Anonymkode: 5c737...551

• Liker 2
Skrevet

Innspill fra en maratonløper her: stol mer på din egen komfort enn på råd fra butikkansatte. Føles skoen bra på beina dine, så er det ofte godt nok. Dersom du vil løpe regelmessig så kommer du til å slite ut skoen i løpet av et år. Og selv en dyr, spesialtilpasset sko blir utslitt etter kort tid dersom du løper mye.

Folk legger alt for mye vekt på sko i dag. En super løpesko gjør deg ikke immun mot løpeskader. Teknikk og form er viktigere her. Husk at løpere på 70-tallet konkurrerte i sånne sko, og hadde ikke mer skader enn vi har i dag. 

image.png.d79e3f01754be3c8e5e53692ef931cbd.png

Anonymkode: 8a12e...b72

• Liker 5
Skrevet

Takk skal dere ha for innspill! 

Vært turen innom flere butikker, og det er nok som dere sier veldig avhengig av hvem man møter på. Fikk gode forklaringer fra damen på Løplabbet på ulike sko og fordeler/ulemper og erfaringer hun har hatt selv om med andre kunder - og valgte sko ut fra egen magefølelse 🤪

Skrevet

Vil bare si at mange anbefaler deg feil type sko. Jeg har selv veldig hulfot og mange anbefaler støtte under "hulen" (innersiden). Men etter å ha fått såle hos ortoped viser det seg at jeg går med vekten på yttersiden av foten og derfor skal bygge opp under yttersiden av foten, ikke innersiden som folka på løplabbet ville råde meg. Husk de er selgere, ikke leger eller fysioterapeuter.

Anonymkode: da8a4...16b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...