Gå til innhold

Forslag til hvordan få i meg mer protein og fett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned i vekt og bruker Lifesum til registrering. Ifølge den spiser jeg altfor lite protein og fett og altfor mye karbohydrater. Mange av karbohydratene kommer fra frukt. Forslag til matvarer med mer protein og fett og som ikke gir for mange kalorier? Typisk så spiser jeg knekkebrød, mager cottage cheese, egg, frukt, mager kesam, vanlig variert «familiemiddag». Jeg vil tro at jeg vil holde meg lenger mett hvis jeg får i meg mer fett og proteiner. 

Anonymkode: d1616...e37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ned i vekt og bruker Lifesum til registrering. Ifølge den spiser jeg altfor lite protein og fett og altfor mye karbohydrater. Mange av karbohydratene kommer fra frukt. Forslag til matvarer med mer protein og fett og som ikke gir for mange kalorier? Typisk så spiser jeg knekkebrød, mager cottage cheese, egg, frukt, mager kesam, vanlig variert «familiemiddag». Jeg vil tro at jeg vil holde meg lenger mett hvis jeg får i meg mer fett og proteiner. 

Bytt ut disse med en type som ikke er mager. Spis kjøtt eller fisk daglig eller kikerter eller andre proteinrike grønnsaker.

1 stor boks makrell i tomat (stabburets) er en veldig sunn og god proteinkilde :spise: 

Anonymkode: e8ca2...0a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøtt og meieriprodukter.

Og kanskje du burde begynne å lære mer om kosthold og næring, sånn generelt?

Så blir dette mindre vanskelig for deg, i lengden...

Anonymkode: 72f0b...06a

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt ut disse med en type som ikke er mager. Spis kjøtt eller fisk daglig eller kikerter eller andre proteinrike grønnsaker.

1 stor boks makrell i tomat (stabburets) er en veldig sunn og god proteinkilde :spise: 

Anonymkode: e8ca2...0a8

Takk for svar! Makrell i tomat hadde jeg glemt litt bort som et alternativ! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøtt og meieriprodukter.

Og kanskje du burde begynne å lære mer om kosthold og næring, sånn generelt?

Så blir dette mindre vanskelig for deg, i lengden...

Ja, er akkurat det jeg gjør her nå 😚

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor spiser du mager kesam og mager cottage cheese hvis du får for lite fett?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, er akkurat det jeg gjør her nå 😚

Det er ikke her du lærer det.

Ta til deg mer generell læring om kosthold, protein, karbohydrater, fett, hvilke matvarer som inneholder hva, og hvordan kroppen behandler de forskjellige næringstsstoffene.

Er du glup nok så kan du bruke denne informasjonen til å spise på den måten som nettopp DU har behov for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis Kjøtt og fisk med mye fett, egg, smør, majones, helfete meieriprodukter, gjerne syrnet, olivenolje, avocado, kokos.

Dropp knekkebrød, brød, potet, pasta, ris, bønner og linser. 

Anonymkode: bed48...024

AnonymBruker
Skrevet

Frukt trenger du ikke når du skal ned i vekt. Unntaket du godt kan spise er tomat o.l., avocado, kokos.

Ellers er bær bedre enn frukt.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg for at jeg forvirrer deg, men fett og protein gjør at man legger på seg i lengden fordi leveren blir overbelastet av alt fettet. Man tar av i begynnelsen fordi kroppen kommer i en krisetilstand der den begynner å forbrenne fett (keto). Men etter hvert så orker ikke leveren mer, og da begynner kroppen å lagre giftstoffer i fett og vann rundt i kroppen istedenfor at leveren prosesserer det, og da legger man på seg igjen. 

Det man må gjøre for å gå ned i vekt er å lette leverens arbeid ved å spise mindre fett, ikke mere. Karbohydrater har blitt sett på som syndebukker fordi kaker, brus og gluten er karbohydrater, men "rene" karbohydrater trenger man ikke være redd for. Det er lurt å unngå raffinert sukker, hvete (noen tåler ikke noe gluten, men hvete er det verste) og mais (alt er GMO nå pga krysskontaminering). Men spis gode karbohydrater som gresskar, poteter og andre grønnsaker, hirse, quinoa, belgfrukter, frukt og bær. Det er dette som er slankekosten, ikke mat som er høy på fett.

Anonymkode: b6a7a...78b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg for at jeg forvirrer deg, men fett og protein gjør at man legger på seg i lengden fordi leveren blir overbelastet av alt fettet. Man tar av i begynnelsen fordi kroppen kommer i en krisetilstand der den begynner å forbrenne fett (keto). Men etter hvert så orker ikke leveren mer, og da begynner kroppen å lagre giftstoffer i fett og vann rundt i kroppen istedenfor at leveren prosesserer det, og da legger man på seg igjen. 

Det man må gjøre for å gå ned i vekt er å lette leverens arbeid ved å spise mindre fett, ikke mere. Karbohydrater har blitt sett på som syndebukker fordi kaker, brus og gluten er karbohydrater, men "rene" karbohydrater trenger man ikke være redd for. Det er lurt å unngå raffinert sukker, hvete (noen tåler ikke noe gluten, men hvete er det verste) og mais (alt er GMO nå pga krysskontaminering). Men spis gode karbohydrater som gresskar, poteter og andre grønnsaker, hirse, quinoa, belgfrukter, frukt og bær. Det er dette som er slankekosten, ikke mat som er høy på fett.

Ja du bør unnskylde, for dette hadde du ikke greie på! Ketose er en normal og gunstig tilstand, og leveren tar ikke skade av å være i ketose. Derimot tar leveren skade av for mye karbohydrater, som lagres som fett i leveren (fettlever) og deretter på andre steder i kroppen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å spise mye fett kan da ikke være sunt for hjerte og kar ?

Anonymkode: b56af...223

AnonymBruker
Skrevet

Mager kesam inneholder mer proteiner og mindre fett, så den kan du beholde. Mager kesam også. Du kan få i deg fettkilder på andre måter (dessuten inneholder førstnenvte mye mettet fett, som ikke er bra).

Proteinkilder er: Fisk (laks, torsk, makrell i tomat), kylling, kalkun, skinkepålegg, ost, skyr, bønner, linser, kikerter, quinoa, havregryn, nøtter (spesielt mandler), egg

Gode fettkilder er: Fisk (spesielt laks og makrell i tomat), avokado, nøtter, egg 

Anonymkode: 71f20...0ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mager kesam inneholder mer proteiner og mindre fett, så den kan du beholde. Mager kesam også. Du kan få i deg fettkilder på andre måter (dessuten inneholder førstnenvte mye mettet fett, som ikke er bra).

Proteinkilder er: Fisk (laks, torsk, makrell i tomat), kylling, kalkun, skinkepålegg, ost, skyr, bønner, linser, kikerter, quinoa, havregryn, nøtter (spesielt mandler), egg

Gode fettkilder er: Fisk (spesielt laks og makrell i tomat), avokado, nøtter, egg 

Her mente jeg selvfølgelig også Cottage cheese

Skrevet

Kjøtt, kjøtt og mere kjøtt.

Ost er også knall viss du trenger mye fett.

også er det jo så digg også :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser en boks makrell i tomat hver dag jeg, og nå er de på 10krsalg på spar og Eurospar også

Anonymkode: 71034...337

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 1/2/2019 at 12:30 AM, AnonymBruker said:

Ja du bør unnskylde, for dette hadde du ikke greie på! Ketose er en normal og gunstig tilstand, og leveren tar ikke skade av å være i ketose. Derimot tar leveren skade av for mye karbohydrater, som lagres som fett i leveren (fettlever) og deretter på andre steder i kroppen. 

Så karbohydrater kan omdannes til fett mener du? Hvordan er den prosessen? Fettlever kommer av èn ting - fett som lagres i leveren fordi leveren ikke klarer å ta det unna.

Det er ingen som trenger mere fett og proteiner, er det noe vi har nok av i kosthold generelt så er det fett og proteiner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe jeg mener, det er faktum, blodglukose lagres først som glykogen deretter fett når glykogenlagrene er fulle. Dette kan du lese om i enhver biokjemi/fysiologibok evt google.

• Liker 3
Skrevet

Jeg slet litt med det samme - hvordan få i meg nok fett og proteiner. Men med litt prøving og feiling har jeg funnet et kosthold som passer, men jeg tyr til "lettvinte" løsninger innimellom. 

Jeg starter hver dag med en kopp matcha-te, med et par spiseskjeer MCT-olje. Og i min daglige smoothie har jeg både avokado og (rå) eggeplomme, samt mager kesam. På den måten får jeg både protein og fett der. Jeg spiser også en del mandler iløpet av dagen. Super fett (og protein) kilde! 

Hvis jeg ikke spiser kyllingfilet (som er den desidert letteste måten å få i seg masse proteiner på), så tar jeg en proteinshake. Jeg fungerer MYE bedre etter at jeg ble mer bevist på å ha et høyt nok inntak av protein OG fett og kommer nok ikke til å endre dette. Min fordeling er henholdsvis 23% karb 29% prot og 48% fett. Noen syns sikkert det blir for mye fett, men jeg trener mot langdistanse og kroppen funker utrolig mye bedre ved å få et høyt fettinntak, da kroppen nå er fett-adoptert, og dette uten å måtte droppe alt av karbohydrater (noe jeg ikke hadde greid). ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet et eple med en skyr til mellommåltid (12 gram protein) og brukte mye kylling og kalkunfilet-pålegg på knekkebrød og doblet pålegget jeg trengte. I stedet for tre knekkebrød med tre skiver pålegg, spiste jeg to knekkebrød med 4 skiver pålegg.

Anonymkode: 9d954...e69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...