Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen. 

Jeg er en dame på  30 år og har lyst på barn i fremtiden.  

Men jeg begynner å bli litt bekymret pågrunn av denne klokka. 

Leste at man bør få barn før 30 /35+ ??

Hvordan er det å prøve å få barn  etter 35? 

Har partner, men han er ikke klar enda.

Hvordan gå frem om jeg må fryse egg? 

Hva koster det?

Skal til gynokolog i feb,

Tenker å sjekke hvor mange egg jeg har igjen i sammeslengen.

Anonymkode: a6517...cf3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du har litt tid enda, kanskje god tid også, selv om jeg skjønner at du er bekymret. Å sjekke eggreseven syns jeg høres lurt ut. Man kan ta en fertilitetsjekk hos privat gynekolog/fertilitetsklinikk, hvor de i tillegg kan se om det er noen åpenbare problemer som gjør at dere ikke bør vente. Det gir ikke noe helt sikkert svar for hvor lett det vil bli for dere å få barn senere, men en pekepinn i hvert fall.

Jeg kjenner mange som har fått barn uten problemer etter fylte 35, det går ofte bra. Men jeg har lave eggreserver for alderen selv, og hadde nok ikke kunnet vente, i hvert fall ikke når vi ønsker oss mer enn ett barn. Så jeg har lett for å råde folk til å være forsiktige med å vente. Det er uansett forskjell på å vente til du er 32 eller til du er 36. 

Jeg kan ikke noe om nedfrysing av egg, men ville kontaktet en klinikk som gjør det for å få informasjon hvis det er aktuelt. Det er ikke lov å fryse ned ubefruktede egg i Norge, så du må til utlandet.  

Anonymkode: 2fa90...cd2

AnonymBruker
Skrevet

Fikk alle mine tre barn mellom 32 og 39 år. Ingen problem med å bli gravid, lette svangerskap og raske fødsler.

Slett ikke uvanlig å få barn i 30 årene, det er ikke nødvendigvis synonymt med å ha problem med å bli gravid. Såklart vil noen oppleve å ha problem, men det er ikke alltid pga alder.

Anonymkode: 6b974...41a

AnonymBruker
Skrevet

I snitt synker først fruktbarheten fra fylte 35, og da går det for mange ganske raskt nedover. Men så er det store, individuelle forskjeller. 

I min vennegjeng ville du vært en ung førstegangsfødende, trur samtlige har fått førstemann i alderen 34-40. 

Anonymkode: ca6f8...9d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 4 barn naturlig etter 30 og ett til med hjelp etter 40.

Anonymkode: 9fce0...ff0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville i alle fall tatt en skikkelig prat med partner om hva han tenker, og hatt en løpende dialog heller enn å havne i et angrep/forsvar mønster. Vil dere begge ha barn en gang i framtida, men ikke ennå? Vil dere ha flere enn ett? Hva er grunnen(e) til at han ikke føler seg klar ennå? Hva må til for at han noengang skal føle seg klar?

Mange menn virker å ikke helt ha tatt innover seg at det kan ta tid før man er fruktbar igjen etter å ha slutta på hormonprevensjon, og det er også vanlig å bruke en del måneder på å bli gravid selv om ingen av dere har fertilitetsproblemer. (Må for eksempel ha prøvd aktivt et år før man starter utredning for barnløshet.) I tillegg øker sjansen for spontanabort med alderen. Dere har tid ennå, men dere har ikke uendelig med tid. Ville ikke venta mer enn noen år (i alle fall om dere ser for dere å få flere enn ett barn), og om dette er viktig for deg, snakk om det i mellomtiden! Du vil ikke vente til du er 36 med å finne ut at han egentlig aldri kommer til å være klar for barn, og det er for sent for deg å finne en annen partner å få barn med.

Her gikk det litt gradvis - vi begynte vel for alvor å snakke om det da jeg fylte 30, men det var ikke aktuelt på det tidspunktet pga jobb. Jeg slutta på p-piller ca et halvt år før vi begynte å prøve, for å la syklusen stabilisere seg (vi brukte kondom i mellomtida), og da ting også falt på plass på jobb begynte vi å prøve og ble gravide nesten med en gang da jeg var 33. Mistet dessverre i SA, men ble gravide igjen noen måneder senere og krysser fingrene for at det går bra denne gangen og vi blir foreldre i 2019. 

Anonymkode: 37c7d...0e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå raskt, eller det kan drøye veldig. Det vet du ikke. Det som er sikkert er at vi kvinner har en utløpsdato på fertiliteten vår, som ikke menn har. Syns du dere har "råd" til å vente?

Anonymkode: 94d94...b1c

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk første da jeg var 32, og håper på nr 3 nå når jeg er 37 😍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar, setter pris på det. 🙂

For dere som lurer på hvorfor vi ikke planlegger på dette tidspunkt , så er det fordi vi ikke har vært sammen så lenge og vi bor ikke sammen.

Men vi vil begge ha barn i fremtiden.

Ts

Anonymkode: a6517...cf3

Skrevet

Jeg er 36 (blir 37 i oktober) og vi prøver på min fjerde og hans første.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å vente så lenge som til 35+ med å få mitt første barn.

Anonymkode: d97d2...e21

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg slenger meg på her. Jeg fyller 30 i år, og har egentlig vært klar for baby leeeenge! Men samboer føler seg ikke klar. Jeg studerer (ferdig til sommeren), han pendler, og vi leier en liten leilighet. I tillegg, pga plager, har jeg fått tilbud om behandling, som jeg vil måtte bruke rundt 9-12 mnd på. Medisinene man bruker under behandlingen kan skade et evt foster, så det er jo uaktuelt å bli gravid da. Så da må jeg vente enda lenger... Jeg har litt lyst til å utsette behandlingen og bli gravid først, men samboer vil ikke. Han vil vente til jeg får fast jobb.

Jeg er redd for å ikke få fast jobb raskt nok, og at det også vil bli et problem mtp å få barn. Det er ikke lett å få fast jobb i mitt yrke. Det er vanlig at man går i vikariater i flere år først. Jeg tenker at vi skal nok klare å løse det økonomisk uansett, men samboer er mer engstelig enn meg der.

så, jeg er og nervøs for å bli for gammal før begge er klare. Jeg må nok sette meg ned og snakke grundig om dette med samboer, vi har bare snakket litt løst om det. 

Anonymkode: 56d6f...2df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...