AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #1 Skrevet 1. januar 2019 Bor i et kollektiv som sist ble pusset opp på 90-tallet, med et par utbedringer også etter det. For ca. to år siden ble det lagt inn nye doble vinduer innenfor de gamle på rommet mitt, så det er altså to sett med vinduer. De gamle vinduene som er ytterst er trolig fra rundt 50-tallet, og består av tynt, tynt glass. I dag la jeg merke til at mellom disse to settene med vinduer har det dannet seg svart/mørk mugg på en av de nederste listene til det gamle vinduene. Jeg har to vinduer på rommet mitt, og muggen er kun på et av de to vinduene. Jeg regner med at muggvinduet har blitt slik siden jeg ikke har luftet godt nok, og så blir det "klamt" mellom de to settene med vindu. Det gamle vinduet er veldig skjørt, og var sprukket da jeg flyttet inn (og er det fortsatt), så jeg har nok vært redd for å røre disse gamle vinduene i frykt for at de skal ødelegges enda mer. Men nå har jeg akkurat åpnet det gamle vinduet på gløtt, slik at det kommer frisk luft inn mellom disse to vinduene. Men jeg vet ikke om det er riktig av meg? Kan muggen gå vekk av seg selv med slik frisk-luft-tilgang, eller må jeg gjøre noe mer med denne muggen? Sant skal sies - jeg har planter på rommet mitt, og tørker også klærne mine på rommet. Om jeg tørker klærne på kjøkkenet (som er eneste mulige tørkepunkt) så blir de full av matlukt. Anonymkode: 1c4bb...b26 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #2 Skrevet 1. januar 2019 Helt normalt. Du skulle helst hatt avfukter siden du tørker klærne dine på rommet. Helt typisk i gamle hus at det blir dugg på glassene. Har selv vinduer fra 80-tallet, og på soverom og bad blir det dugg på vinduene. Bad pga høy luftfuktighet, og soverom pga lav temperatur. Varm luft tar opp mer fuktighet. Sirkulasjon er også viktig. Har du døren åpen så du får noe av fuktigheten ut i fellesareal? Kjøp deg gjerne ett hygrometer så finner du ut hvor fuktig det blir når du tørker klær. Ideelt ble det ligge på 40-60% Anonymkode: fab50...80a 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #3 Skrevet 1. januar 2019 Ikke tørk klær inne uten luftavfukter. For det første bedrer maskinen inneklimaet betraktelig, sjansen for mugg og sopp blir betydelig mindre. For det andre tørker klærne utrolig mye raskere. Anonymkode: 89702...b68 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #4 Skrevet 1. januar 2019 37 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke tørk klær inne uten luftavfukter. For det første bedrer maskinen inneklimaet betraktelig, sjansen for mugg og sopp blir betydelig mindre. For det andre tørker klærne utrolig mye raskere. Anonymkode: 89702...b68 Hvor skal jeg ellers tørke klærne? 😅 Men takk for tips om avfukter. Kommer nok ikke til å bruke penger på siden jeg trolig ikke har mer enn 6 mnd igjen her. Får heller lufte litt bedre... Anonymkode: 1c4bb...b26
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #5 Skrevet 1. januar 2019 En svikter er ikke dim å ha senere heller. Klærne tørker myke kjappere, og dermed unngår du sjansen for sure klær. Anonymkode: fab50...80a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En svikter er ikke dim å ha senere heller. Klærne tørker myke kjappere, og dermed unngår du sjansen for sure klær. Anonymkode: fab50...80a OMG 😅 *avfukter *dum Anonymkode: fab50...80a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #7 Skrevet 1. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor skal jeg ellers tørke klærne? 😅 Men takk for tips om avfukter. Kommer nok ikke til å bruke penger på siden jeg trolig ikke har mer enn 6 mnd igjen her. Får heller lufte litt bedre... Anonymkode: 1c4bb...b26 På våtrom som vanlig folk? Anonymkode: 1bee9...c89 2
Gjest Julekjedsomhet Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 Du må vaske bort muggen i tillegg til å lufte. Om den bare blir værende der så tørker den når det er tørt og blir "levende" igjen når det er fuktig, mugg er ganske hardfør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå